اولین شماره از نشریه روایت به کیوسک‌های روزنامه فروشی آمد. این نشریه که در پیشانی خود نشان فرهنگی تحلیلی دارد، به دنبال روایت‌های مستند در حوزه‌های گوناگون است و در این راستا از قلم و نگاه شماری از بهترین نویسنده‌های حال حاضر بهره گرفته است.

آنگونه که در سرمقاله مجله با تیتر «مساله ما نزدیک شدن به حقیقت است» آمده، این نشریه به دنبال گردآوردن روایت‌هایی تازه و از زاویه دید نو به مسائل است و در این راستا می‌کوشدکلان‌روایت‌هایی که اساس تحلیل‌های رایج هستند را به چالش بکشد یا واژگون نماید. این ویژگی جسورانه را در بخش‌های مختلف مجله نیز می‌توان دید.
نشریه روایت در نگاه کلی دو نیمه دارد. یکی گردآوری و ارائه روایت‌های خرد از وقایع و امور امروز جامعه ایران ( بخش روایت‌های امروز، پرونده کوچک و روایت‌های اول شخص از این جمله‌اند) و دیگریپرونده‌ای مفصل و متنوع درباره مساله ملیت و ایرانی بودن که از منظر یک کلان‌روایت نقادی می‌شود. اگر در نیمه اول راوی‌های اول شخص اهمیت دارند و با حضور پررنگ آن‌هاست که نقد یا تحلیلی شکل می‌گیرد، در قسمت پرونده همه چیز در خدمت طرح و نقد روایت کلانی است که از ملیت در میان ما وجود دارد. مناظره مفصل دکتر طباطبایی و دکتر کچوئیان هم به همین دلیل در این بخش قرار گرفته است و در نهایت هم این مناظره از نگاه روایت‌شناسی به قلم دکتر پاینده روایت شده است.
نشریه روایت کوشیده است در محتوا آشنایی زدایی و واژگون کردن روایت‌های کلان و مسلط را در دستور کار خود قرار دهد و در فرم به سراغ قالب‌هایی برود که عموما به آن ناداستان (Nonfiction) اطلاق می‌شود.قالب‌هایی که پیش از این به جز چند نمونه معدود،در مطبوعات فارسی زبان چندان مورد توجه نبوده‌اند. در کنار آن «روایت» از نگاه و قلم برجسته‌ترینچهره‌های فرهنگی و ادبی استفاده کرده است. در کنار هم قرار گرفتن نام‌هایی چون سعید زیباکلام، محمدعلی موحد، حسین کچوئیان، رسول جعفریان، محمدرضا زائری، سید جواد طباطبایی، محمد جواد کاشی، حسین پاینده و جعفر مدرس صادقی و نیز در کنار آن‌هاروایت‌های شماری از نویسندگان جوان فضای ادبی و مطبوعاتی ایران ضمن تنوع جذابی که دارد، گستره‌ای از آراء و نگاه‌های مختلف و متفاوت را پیش چشمان خواننده قرار می‌دهد.
اولین شماره نشریه روایت را بت قیمت 9000 تومان می‌توانید از روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها خریداری نمایید.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =