عضو کمیسیون بهداشت: طرح مجازات برای عقیم سازی، شیوه مناسبی برای افزایش جمعیت است

نمایندگان مجلس یک فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را تصویب کردند تا بار دیگر یادآوری کنند که کاهش جمعیت در کشور خطر جدی است.

زهرا تالانی: در فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور که در راستای بازنگری سیاست‌های جمعیتی و اتخاذ مسیر هوشمندانه برای افزایش جمعیت تهیه شده است تمامی اقدامات درباره سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.( اینجا) هرچند که سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است که چنین امکانی فعلا وجود ندارد.( اینجا)
در باره این طرح با مراد هاشمی زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت وگویی انجام دادیم:


شما موافق هستید که برای افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت، تمامی اقدامات درباره سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع مجازات شوند؟

من موافق طرح افزایش جمعیت هستم و به نظرم این شیوه مناسبی برای تشویق افزایش جمعیت است چون الان کاهش جمعیت در کشور ما یک تهدید است. باید به خانواده ها آگاهی داد که از شیوه های دیگری برای کنترل فرزند آوری استفاده کنند نه اینکه از شیوه ای استفاده کنند که بعدا اگر قصد داشتن فرزند داشتند امکان آن وجود نداشته باشد.


اما به نظر نمی رسد این شیوه تشویقی باشد؟

ما با اعلام فوریت در این طرح قصد داریم تا مانع کارهای عقیم سازی شویم چون این کار نه تنها باعث کاهش جمعیت می شود بلکه با اندیشه های اسلامی هم در تضاد است. متاسفانه تا چند سال آینده جمعیت سالمند ما افزایش زیادی پیدا می کند اما به همان تناسب جمعیت جوان نداریم و این از نظر امنیتی و اقتصادی خطرناک است.


مجلس به دنبال طرحهای تشویقی هم برای فرزند آوری بود.نتیجه آن چه شد؟

در حال بررسی آن در کمیسیون هستیم اما حدود یک سال زمان می برد تا مفاد و شیوه نامه آن نوشته و تصویب شود ما با این فوریت قصد داریم فعلا جلوی کاهش جمعیت را بگیریم و خانواده ها به سمت فرزند آوری بروند. چون به طور حتم کاهش جمعیت جوان مشکلات زیادی را در آینده برای کشور به‌وجود می‌آورد.


اما همین الان هم بنابر آمار سازمان ثبت احوال تقریبا سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود؟

با اینحال هنوز هم در برخی شهرها نرخ جمعیت منفی است.این روند بسیار کند است و سالها زمان می برد تا به نرخ دلخواه برسیم. در یک مقطعی نیاز بود که جمعیت کنترل شود اما الان دیگر اینگونه نیست و باید سیاستهای ما خلاف گذشته باشد. هر دوره سیاست خاص خود را دارد .


البته مجلس طرح دادن سکه و پول هم به عنوان ابزار تشویقی داشت؟
این شیوه ها هم بسیار موثر هستند و در اکثر کشورها جوابگو بودند اما مهم این است که حمایتها مقطعی نباشد و سازو کار حمایت همیشه وجود داشته باشد.
46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    160 0
    شما یه سر بیا سوئد ببین این کافران چکار می کنند. در خیابان که راه می روی معمولا اکثرا همه کالسکه ای در دست دارند و جه بسیار دوقلو دیده ام و فکر کنم رشد جمعیتش هم مثبت باشد. به جای این قوانین مسخره، زیر ساختها را درست کنید. داشتن فرزند خوب آرزوی هر پدر و مادری است اما دغدغه معاش و تحصیل و تربیت و ... والدین را از فرزندآوری محروم می کند. در سوئد بعد از تولد فرزند تا 18 سالگی به والدینش 1000 کرون معادل 500 هزار تومان ماهیانه می دهند. مدرسه رایگان است. دندانپزشکی بچه ها تا 18 سالگی رایگان است. سیستم حمل و نقل عمومی برای بچه دار بهینه سازی شده و رایگان است .... بازم بگم ... البته دوستان با تجربه اسکاندیناوی تصحیح کنند 35 سال از این قوانین ... گذشتید بس نیست
    • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      43 1
      شما فکر می کنی اینایی که از این طرح های محیرالعقول میدن تا حالا جا خوب نرفتن و چیزا و کارای خوب ندیدن؟ نه همشهری رفتن و دیدن، اما ...............
    • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      18 0
      نمیخواهند نمیدانم چرا/
  • م.ح A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    112 0
    دولت نمیتونه به 70 میلیون خدمات بده . میگه تورو خدا بیاید انصراف بدین. از اونطرف میگن بچه بیارید. شما هم مثل سوئدخدمات بدین بچه خودش میاید .
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    28 0
    پس کمبود آب نداریم؟؟؟؟؟؟
  • خلیج فارس ایران IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    52 0
    ببخشید، ولی گویا مردم اختیار خودشون رو هم ندارن شما با مسائل خصوصی مردم چیکار دارین آخه
  • يك پزشك A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    43 0
    واقعا از اينكه در جامعه پزشكي افرادي تربيت ميشوند و به مرحله قانون گذاري ميرسند كه بديهي ترين حقوق انسانها از جمله دسترسي به خدمات پزشكي از جمله وازكتومي.....و همينطور تصميم گيري در مورد برنامه كنترل خانواده كه از جمله خصوصي ترين حقوق اوليه انسان هاست ناديده ميگرند واينگونه سياسي و شعار زده با سلامتي و حقوق خصوصي انسانها برخورد ميكنند متآسفم و از داشتن همكاراني اينچنين در كميسيون بهداشت كه گويي هرگز در فضاي درمان و مشكلات مردم نبوده اند به سرنوشت جامعه پزشكي دلم ميسوزد
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    37 0
    دخالت در خصوصی ترین نقض صریح آزادی های فردی و حقوق شهروندیه. شخصا اگر تصمیم در مورد عدم بچه دار شدن داشته باشم قطعا عمل وازکتومی را انجام خواهم داد و پای هر مجازاتی می‌ایستم. بس کنید. آبروی تاریخی این ملت با این برداشتهای سطحی از مسائل جامعه نبرید. خدایا تا انتخابات مجلس به ما صبر اعطا کن آمین.
  • اس IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    35 0
    رادیو گوش دادم از یک خانواده میگفت که2 1 بچه داره مادر خانه دار پدر کارگر و و دخترش در سن 14 سالگی ازدواج کرده از هر امکاناتی که پرسید پدره گفت من مخالفم اخه مرد حسابی این هم تبلیغه که شما میکنید؟ خوب مشخصه یک خانواده با اون جمعیت ویک نان آور حتی مثل 50سال پیش هم نمیتونن رندگی کنن واز فقر شدیدشبانه روز رنج میبرند.
  • behzad A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    59 0
    انگار دارن در مورد حیوان حرف میزنن..مجازات عقیم سازیکم تو زندگی مردم دخالت کنید..دیگه بچه دار شدن مردمم افتاده دست نماینده های مجلس..والا این توهینه به مردم..
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    34 0
    ایران فقط برای چهل میلیون آب دارد۰۰۰
  • مژگان A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    32 0
    تو این مملکت طرح تشویقی معنی نداره همه طرحها تنبیهی هست.هیچکدوم هم جواب نمیده ولی اقایون باز هم عبرت نمی گیرن
  • منتقد IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    25 0
    بهتره مجلسی ها به جای این طرح ها 1. وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده ها رو بهبود ببخشند 2. قوانین حمایتی سخت از خانم های شاغل بچه دار وضع کنند.بطور مثال سازمانهای دولتی با استعلاجی های دوران بارداری و بعد آن مخالفت نکنند.خانم ها را بصورت اجباری اضافه کارتا ساعت 6و 7 بعدا ظهر نگاه ندارند.و ......
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    25 0
    کم آ بی ایران را تهدید میکند
  • قاسم A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    13 0
    اولین بار هست که هیچ کامنتی منفی نمیخوره. ای آقایان پس نماینده کدام مردم هستند؟
  • سجاد A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    11 0
    آمار ازدواج پایین اومده دلیل اولشم مشکلات اقتصادی و بیکاریه،آمار طلاق بالا رفته یکی از دلایلش مشکلات اقتصادیه.خیلی از اونایی که ازدواج کردن به سختی از پس مخارج یک بچه هم بر میان.تورم 3040 درصدی سال به سال داره زندگی رو برای قشر ضعیف و متوسط سخت تر میکنه.بعد توقع دارن طرف خوش و خرم 4 تا بچه به دنیا بیاره.شما همین مشکل بیکاری رو حل کن این همه جوون مجرد ازدواج کنن و هر زوج یه بچه هم بیاره به خاطر اینکه الان جوانان دهه شصت در سن ازدواجن خود به خود جمعیت زیاد میشه