۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
عطر فرارّ عطار نیشابوری

نقد و حلاجی آثار کلاسیک قدما و از جمله عطار نه در جهت تخفیف آنان بلکه دقیقا در راه تعالی و شوکت و جلال آثار آنان است. باید این آثار درک شود آنگاه مفاهیم اساسی آن به بوته نقادی سپرده شود.

نقد و حلاجی آثار کلاسیک قدما و از جمله عطار نه در جهت تخفیف آنان بلکه دقیقا در راه تعالی و شوکت و جلال آثار آنان است. باید این آثار درک شود آنگاه مفاهیم اساسی آن به بوته نقادی سپرده شود. نسل جوان امروز حق دارد و باید ضمن فهم این آثار جهان بینی خویش را در جهان معاصر تطبیق و تعدیل کند. بدون شک بررسی عالمانه این آثار به جایگاه بلند آنها نه فقط خدشه ای وارد نخواهد ساخت بلکه این روشنگری به ارتقاء این مفاهیم و موقع کمک خواهد کرد اما در جهان رسانه ها که فناوری پیچیده، سرعت و گزیده گویی مشخصات اصلی آن است بیشتر مضامین ساده و مخاطب پسند مورد توجه است. اینجاست که حکمت و فلسفه و اندیشه در محاق صورت و تصویر ماهواره ها قرار می گیرد و آنچه به دست می آید نغمه هایی نارسا بمنظور سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت است همانکه نیل پستمن در کتاب زندگی در عیش، مردن در خوشی به تبیین آن پرداخته است. در رسانه ها بخصوص تلویزیون همه چیز در خدمت سرگرمی است حتی اندیشه های بلند نازل و سخیف مطرح می شوند تا فکر و خیال مخاطب آرام و فقط به خاطری آسوده بدل شود و دمی بگذرد. استعاره گونه مطرح کردن بزرگانی چون عطار نیشابوری توسط استادانی چون هلموت ریتر یک نحو دیدن است با این تفاوت که در استعاره معمولا جنبه های مثبت موضوع دیده می شود و به جنبه های منفی نظر نمی شود اما نحوه طرح عطار به کلی عکس آن است یعنی دیدن جنبه های صوری و ندیدن وجوه متعالی. البته محققان کار خود را به خوبی به انجام رسانده اند اما این رسانه ها بودند که با طرح مستمر و متوالی مورد نظر خویش رسالت اصلی خود را که خلق سرگرمی و خبر رسانی مکرر است به انجام رسانده اند. با این وصف می توان به پاسخ پرسش مطرح شده نزدیک شد که چرا مظامین اصلی تفکر عطار کمتر در جهان معاصر مطرح اند. مثلا عرفان عطار با غزلت و گوشه نشینی و دوری از امور اجتماعی معرفی شده است در حالی که ضرورت مبارزه و مجاهده در آثار عطار موج می زند این موضوع در مورد دیگر بزرگان ادبیات کلاسیک چون نظامی گنجوی، خاقانی، بیدل دهلوی و ... نیز مصداق دارد و باز نقش رسانه ها پر رنگ است. اگر جهان امروز جهان رسانه ها و ارتباطات است و این امر واقعیتی غیر قابل انکار، تشنگی مفرط انسان ها به کسب و جذب نکات معنوی و مفاهیم اصیل معنوی چگونه باید رفع شود. طرح نو با زبان نو و در قالب های تازه بی آنکه به محتوی اثر لطمه ای وارد شود شاید چاره کار باشد. اگر چه تلاش هایی درخور در تصویر کشیدن داستان ها و حکایات در اروپا و آمریکا انجام شده است و نویسندگان بزرگی به طرح مضامین عطار پرداخته اند اما بایستی مغز این آ؛ثار در قالب هنر امروز طراحی و تدوین شود به نسل جوان دنیای نو از این سرچشمه بنوشد. روز ملی عطار بهانه ای است تا آثار و احوال او به زبان و شیوه نو به نسل جدید معرفی شود

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    6 0
    روز عطار چرا خوب تبلیغ نمی شود نکات مهمی اشاره کرده اید
  • مردمک A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    6 0
    بیشترین شناخت ما از شخصیتهای خودی مربوط به آنهایی است که ابتدا خارجی ها آنهارو شناخته سپس به خودمان معرفی کرداند . خدا بیامرزه آقای ریچارد فرای رو ما هم داریم خوب مزدشون رو میدیم .
  • masiha IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    5 2
    با شما هم عقیده ام, اما متاسفانه و بدون اغراق این سخنان برای دانشجویان علوم انسانی به مثابه ی داستانی تخیلی است چنانکه وضع بهترین دانشگاه علوم انسانی ما، خود دلیلی مبرهن بر این ادعا است. در نهایت من نیز چون شما امیدوارم ابتدا این آثار "درک شوند و بعد به بوته نقادی سپرده شوند"... .