روحانی:هیچ کس نباید برای منافع گروهی ازنام سیستانی،بلوچ یا زابلی استفاده کند/همه باهم برادریم

رئیس جمهور گفت:تمام مردم سیستان و بلوچستان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادر بوده و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری ، مهربانی و یکپارچگی زندگی می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دومین روز از سفرش به استان سیستان و بلوچستان در جمع مردم زابل گفت: تمام مردم سیستان و بلوچستان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادر بوده و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری ، مهربانی و یکپارچگی زندگی می کنند و این دستور خدا، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که نگاه ما به یکدیگر باید نگاهی برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه ، موفقیت و امنیت مردم است.

روحانی امنیت استان سیستان و بلوچستان را دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت استان برشمرد و خاطر نشان کرد: امنیت استان نیز باید به دست مردم ، طوایف، قبایل و مرزداران این خطه و همه کسانی که به وطن ، اسلام و قرآن عشق می ورزند حفظ شده و پایدار بماند.

رییس جمهوری افزود: نیروهای مسلح اعم از ارتش ، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل می کنند اما باید همه مردم این استان و طوایف و قبایل این بار مسئولیت سنگین را به دوش بکشند.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و تشکلی خاص از نام سیستانی، بلوچ و یا زابلی استفاده کند، گفت: فعالیت و رقابت احزاب در کشور آزاد است اما نباید کسی خدایی ناکرده از برادری، اخوت، وحدت و انسجام مردم سوء استفاده کند. مردم این استان قرن هاست که با برادری و اخوت در کنار هم زندگی کرده اند.

روحانی با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان انسان هایی هوشمند ، دلاور و با استعداد هستند خاطر نشان کرد: امروز در حوزه های علمیه و دانشگاه ها شخصیت های بزرگ و دانشمندان فراوانی از این خطه حضور دارند تا جایی که یکی از مراجع بزرگ شیعه از منطقه سیستان و بلوچستان است.

اهم سخنان رئیس جمهور در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* برای این‌که استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار بگیرد و معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال حل و فصل شود، اولین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.

* امنیت این استان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است. امنیت استان باید به دست شما مردم و به دست همه طوایف و قبایل و مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن و عشق اسلام و قرآن در دل آنها زنده است، پایدار بماند.

* نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل خواهند کرد اما باید طوایف، قبایل و همه مردم این بار سنگین مسئولیت را به دوش بکشند.

* راه برای رقابت باز است. این مردم قرن‌هاست که با برادری،‌ اخوت و مهربانی در کنار همدیگر زندگی کرده‌اند. مردم این استان غیور، هوشمند، بااستعداد هستند. ما در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شخصیت‌های بسیار بزرگ، فهیم، عالم و دانشمند داریم تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه سیستان شما است.

*این استعداد و انسجام و این برادری و امنیت ان‌شاءالله زمینه‌ای برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و در اولین قدمی که دولت مصمم است آن را بردارد، مساله کشاورزی در منطقه سیستان و بلوچستان است.

*برای این‌که کشاورزی در این منطقه توسعه پیدا کند مشکل اساسی کمبود آب در این استان و منطقه است و در این راستا و حل این مساله چند راه‌حل وجود دارد؛ اول این‌که بحث دیپلماسی آب را مورد توجه قرار دهیم یعنی بتوانیم آب مورد نیاز منطقه را طبق قراردادها با کشور همسایه‌مان تامین کنیم و من در همین راستا در سفری که در فروردین ماه به کابل داشتم در جلسه‌ای دوجانبه با رییس‌جمهور و وزرای افغانستان بحث مساله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون را مورد توجه قرار دادم و این بحث، بحث اصلی من بود.

*تمام مقامات افغانی و از جمله رییس‌جمهور محترم افغانستان قول داده‌اند که بر قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و دریاچه هامون، مقررات بین‌المللی را مراعات کنند و به زودی هیاتی از آنجا به ایران می‌آید تا در این زمینه مذاکره داشته باشیم.

* این آب به خاطر شرایط آب و هوایی به سرعت تبخیر می‌شود، بنابراین ما باید برای رساندن آب از مزارع از خطوط لوله استفاده کنیم و برای این کار 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله‌ای در جهت استفاده بهره‌ورانه از آب قرار خواهیم داد. این طرح ان‌شاءالله در ظرف سه سال آینده اجرا خواهد شد که البته برای آن 1500 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، یعنی ما هر سال باید 500 میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا ان‌شاءالله این طرح ظرف سه سال اجرا و پیاده شود و مسلما با اجرای این طرح یک تحول بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود خواهد آمد.

* البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر ماست که آن طرح هم ان‌شاءالله اجرایی و عملیاتی خواهد شد. این طرح طرحی است که حدود 100 هزار هکتار را در کل استان زیر پوشش خود قرار می‌دهد.

* ان‌شاءالله گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان و خاش عملیاتی و اجرایی می‌شود و البته ما در این طرح زابل را هم اضافه کرده‌ایم، ضمن این‌که باید گفت گازرسانی از زاهدان به زابل 600 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که دولت آن را تامین می‌کند.

*‌ البته همزمان با اجرای طرح لوله گاز یک نیروگاه گاز در زابل اضافه و اجرا خواهد شد. همچنین برای این منطقه دو نیروگاه بادی هر کدام به قدرت 100 مگاوات در نظر گرفته شده که از چند ماه دیگر شروع به کار خواهند کرد و امیدواریم این طرح در دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد.

*احیای بازارچه‌های مرزی از دیگر طرح‌هایی است که برای کل استان در نظر گرفته شده است. وزیر محترم کشور همراه هیات هستند و دیروز به منطقه میرجاوه رفته بودند و با توجه به بازدیدی که از بازارچه‌های مرزی داشتند، قرار شده که بازارچه‌های مرزی تعطیل و نیمه تعطیل احیا شوند تا این‌که تجارت در این استان ان‌شاءالله رونق بگیرد.

* مساله زیست محیطی و تثبیت شن‌های روان در استان سیستان و بلوچستان از دیگر موارد مورد توجه است. ما امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد و طرح‌های مختلفی برای بیابان‌زدایی وجود دارد که ان‌شاءالله دولت این طرح‌ها را گسترش خواهد داد و همه این طرح‌ها در نهایت به توسعه استان کمک خواهد کرد.

*این استان باید به یک استان تجاری و ترانزیتی تبدیل شود. طرح توسعه بندر چابهار و راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و در نهایت اتصال راه‌آهن به افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان تا چین مدنظر است که ما این طرح را از چابهار آغاز کردیم و چین هم این بحث را مورد توجه قرار داده است.

*دولت زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کند. صندوق توسعه ما برای هر کس که بخواهد سرمایه‌گذاری کند با تخفیف چهار درصد در اختیار کارآفرینان قرار خواهد گرفت و به زمان بازپرداخت این وام‌ها دو سال اضافه خواهد شد.

*وجود معادن بسیار غنی مخصوصا در نوار شرقی این استان با اهمیت است. در این باره هشت گروه شروع به کار اکتشاف کردند که البته ما این گروه‌ها را اضافه خواهیم کرد تا اینکه تا پایان سال گروه‌های اکتشاف بتوانند خبرهای خوشی را به مردم این استان عزیز و دلاور بدهند.

* من مطمئن هستم که با وحدت و یکپارچگی و اخوت و با وجود استعدادهای درخشانی که در این استان وجود دارد ما شاهد تحرک بسیار خوبی در این استان خواهیم بود. ضمن اینکه طرح‌های متعددی برای همه شهرستان‌های این استان وجود دارد که امشب در جلسه شورای اداری همه آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2929 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali.. A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    متاسفانه یکی از دلایل عقب ماندگی و کمتر توسعه یافتگی سیستان و بلوچستان همین سو استفاده از سیستانی بودن و بلوچ بودن است.متاسفانه در زمان انتخابات مجلس شعار اکثر کاندیدها همین موضوع است که نمایندگان فعلی و قبلی متاسفانه خود بنیانگذار چنین وضع ناهنجاری هستندو بودند.کافی است برای درک این موضوع اخبار آن دوران رصد شود.این استان به دلیل دارا بودن طوایف زیاد چه در سیستان چه در بلوچستان،بسیار مورد سو استفاده ای شعاری انتخاباتی قرار میگیرد.احساسات روستاییان به بازی گرفته میشود و وسیله ای میشود برای کسب رای،بدون ذره ای اندیشه که مجلس مکان مهمی است برسرنوشت همگان.به وضوح میبینیم که برخی مصوبات مجلس زود به شکست میخورد چراکه در اکثر ایران شایسته سالاری در انتخابات نقش کمرنگی دارد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 2
    اینکارها باعث میشه توریست نره به این استان من یکی از دوستانم سیستانیه اما هرگز میلی به رفتن به خونش ندارم بنده خدا هزاربار مارو دعوت کرده اما چون چند سال پیش یک درگیری در این استان دیدم و بعدشم این گروهای تروریستی.... اینکار هارو میکنن هرگز دلم نمیخواد به این استان سفر کنم
    • بلوچ A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      0 0
      اسم استان ما بلوچستانه
  • یاشار IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    10 1
    واقعا کارهایی که چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینه سیاست و دیپلماسی از دولت تدبیر و امید تا به حال دیدیم بی سابقه بوده.همدل کردن ایران و جمع کردن همه اقوام زیر پرچم ایران چیزی بود که سالها به فراموشی سپرده شده بود و باعث شده بود کشورهای فرصت طلب منطقه از جمله جمهوری آذربایجان,پاکستان,بحرین,امارات و حتی مصر از اون سو. استفاده کنن
  • حامد A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    4 1
    ریس جمهور عزیزم یه فکری هم ب حال اذربایجان کن تور خدا