۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۰

این دستگاه رنگارنگ، بزرگ‎ترین گلخانه‎ای است که تا به حال بشر برای کاشت گیاه به فضا فرستاده است. قرار است این گلخانه به زودی رهسپار ایستگاه فضایی بین‏‎المللی شود.

مجید جویا: آخرین طرحی که برای رشد گیاهان در فضا تهیه شده، نسبت به طرح‌های قبلی، کمی زیباتر است. این اتاقک رشد که می‎تواند جمع شود،توسط شرکت اوربیتال تکنولوجیز در ویسکانسین ساخته شده است. کاهوهای داخل آن در "بالشتک‌های گیاهی" مخصوصی در داخل دستگاه کشت می‌شوند. قرار است ناسا این اتاقک و بالشتک‌های گیاهی را با سوار بر موشک اسپیس‌ایکس (که اولین سری پروازهای تجاری بخش خصوصی به فضا است) به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد. این پرتاب قرار بود روز 14 آوریل / 25 فروردین انجام شود، اما به دلیل نشت هلیوم از موشک، پرتاب آن حداقل تا روز جمعه به تعویق افتاده است. 

بر خلاف تصور عموم، این اتاقک از پارچه‌های ابریشمی صورتی رنگین‌کمانی ساخته نشده و ظاهر رنگارنگ آن به خاطر کناره‌های آن است که از پلاستیک پلیسه‌دار سفید ساخته شده است. این پلیسه‌دار بودن برای این است که در هنگام سفر بتوان آن را تاکرد و به صورت یک تخته پا ضخامت نه چندان زیاد درآورد. وقتی که اتاقک به ایستگاه فضایی رسید، فضانوردان می توانند آن را باز کرده و استفاده کنند. وقتی اتاقک باز شود، بلندای آن به نیم متر می‌رسد و گیاهان در داخلش رشد خواهند کرد. همچنین فضانوردان می‌توانند کناره‌های آن را به طور کامل به سمت پایین فشار دهند تا گیاهان خود را مشاهده کنند.

این ساختار با ال‌ای‌دی‌های قرمز، آبی و سبز همراه است. این لامپ‌ها دیواره‌های سفید اتاقک را صورتی نشان می دهند.

کیهان نوردان روسی تا کنون چندین نوع محصول را در ایستگاه فضایی بین المللی در گلخانه‌هایی با دیواره‌های سفت و سینی‌های قابل تعویض پرورش داده‌اند. این واحد رشد جدید، بزرگ‌ترین دستگاه از نوع خود در فضا خواهد بود، در نتیجه فضانوردان می‌توانند گیاهان بیشتر و بزرگ‌تری را در آن پرورش دهند. برای اولین پرواز این بالشتک‌ها، نوعی کاهوی تیره برگ از خانواده Outredgeus را در خود حمل خواهند کرد.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ می‏‎توانید اینجا را کلیک کنید.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =