۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
توبه نامه برای عدم ورود در کارهای دیوانی!

اگر آدمی بخواهد از کاری توبه کند، یک راهش آن است که توبه نامه بنویسد. دهها سال و شاید بیش از صد سال است که دیگر توبه نامه نویسی فراموش شده در حالی که در گذشته این هم ادبیات خاص خود را داشت. در اینجا یکی از آنها را خواهید خواند.



در حال مرور برخی از فرامین و متن های اداری دوره صفوی بودم که یکی از آنها چشمم را گرفت. توبه از ورود در کارهای دیوانی و به اصطلاح امروز اداری. بعد هم نذر سنگین که اگر وارد امور دیوانی شد با پای پیاده به مکه برود. بعدهم گفتن صیغه توبه و تلقی آن کار به عنوان گناه. بد نیست شما هم آن را بخوانید.

توبه‌نامچه مؤکّد به نذر:
حاضر شد فلان ولد فلان و به مضمون صدق مشحون «التائب من الذنب کمن لاذنب له» از شغل اجاره‌داری و امورات دیوانی تایب و نادم گردیده،
و نذر شرعی نمود که چنانچه بعد الیوم مرتکب امور دیوانی و مشاغل اجاره‌داری شود، پیاده مراحل و منازل مکه معظمه را قطع نماید و به صعوبت مشی اَقدام خود شرفیاب طواف بیت الله الحرام گردیده
، خود را معاف و مسلم ندارد، و صیغه شرعیّه گفته شد. 
استغفر الله العظیم و أتوب إلیه أُشهد الله و جمیع ملائکته و رسله و کتبه و جمیع خلقه نادم علی ما سلف منی [من] الذنوب و المعاصی.

 و یک توبه نامه دیگر قدیمی را هم برای تکمیل فایده بخوایند:

 

توبه‌نامچه: و بعد، چون به حکم کلام متعال حضرت ذوالجلال جلّ جلاله و آیه وافی هدایه «إن تتوبوا یک خیراً لهم» فیض صلاح و وفور خیر و فلاح منوط و موقوف بر امتثال احکام و رجوع از ارتکاب سیئات و مناهی است و چون ید قدرت حضرت کریم غفار خواهد که ابواب دولت‌داری و بختیاری را بر روی بنده نیازمند گنه‌کار پریشان روزگار که به واسطه هوای نفسانی دست در دامن مناهی زده و پایش به گل عصیان و نافرمانی فرو رفته باشد گشاید، هاتف غیبی عوارف «لاتیأسوا من رحمة الله» به ندای فرح‌فزای آیه کریمه «یا أیها الذین ءامنوا توبوا إلی الله توبة نصوحاً» قرع سمع او نماید و به گوش هوش او رساند، نظم:

چند باشی ز معاصی مزه کش

توبه هم بی‌مزه ای نیست، بچَش

بلا شک و ارتیاب او را اجتناب از ابواب ناصواب لازم و عطف عنان عزیمت به صوب صواب صواب ثواب واجب و متحتم گرداند. بنابراین در تاریخ فلان توفیق الهی و تأیید نامتناهی رفیق حال و کفیل احوال فلان ولد فلان شده، او را از خواب غفلت و پندار بیدار و از مستی جهالت و غرور هشیار ساخت و خبیر و آگاه گردانید، و به مضمون آیه هدایت مشحون «قل یا عبادی الذین أسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله یغفر الذنوب جمیعاً» موفق گشته، دست اعتصام به عروة الوثقای کلمه «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» زده خود را از گرداب عصیان به ساحل نجات «استغفرالله و أتوب إلیه» رسانیده، نادم و پشیمان از فلان و فلان گشت و از روی خضوع و خشوع از جمیع مناهی و امور نامشروع تائب گردیده، و به خلوص نیت و صفای طویّت بدان عازم و جازم گشت که بقیة العمر گرد گردهای ذمیمه سیّما دزدی و کشتن مسلمانان به ناحق و شرب خمر بلکه جمیع مسکرات نگردیده، در عذر سیئه ماضیه کوشیده، لوازم غفران الهی مطالبت نماید و بر طبق توبه قسم به ذات الله تعالی و صفاته العلیا یاد نموده، امیدوار به رحمت و مغفرت غافر الذنوب والخطیئات گردیده، و این کلمات به جهت توبه‌نامچه قلمی شد. تحریراً فی فلان.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    13 3
    جالب بود : موفق و پاینده باشید
  • بی نام RO ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    با تشکر ، کاش توبه نامه های دیگری را هم مربوط به ادوار مختلف تاریخی جمع آوری و آن ها را در کتابی به انضمام تصاویر توبه نامه ها ارائه دهید . ایام به کام باد .
  • حامد A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 0
    شما هم یک توبه نامه اینجوری برای کارهای اداری بنویسید و علنا منتشر کنید البته الان دیگر سفر حج با طیاره انجام می شود، شما نذر دیگری کنید.
  • محمد A1 ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    15 0
    جناب جعفریان لطفا تحقیق کنید در میان اسناد قدیمی آنها که بیت المال را بالا می کشیده اند چه می نوشته اند؟ آیا توبه نامه ای در مورد متعدیان به ثروت ملی هم وجود داشته؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      6 0
      آقا محمد صداقت داری امروز مسؤلان نذر می کنند که منصب بگیرند و توبه می کنند که بیت المال را حفظ کنند.
    • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      3 0
      محمد آقا. تعدی به بیت المال از جمله توفیقاتی است که نصیب هر کسی نمیشود. در عهد صفویه هم که اسناد بالا از آن روزگار نقل شده مانند سایر روزگار کسی از خوردن بیت المال توبه نمیکرده است. با مطالعه اسناد ارائه شده توسط جناب جعفریان گمان میکنم پاسخ سوالی را یافتم. شاید شاه عباس صفوی هم با خود عهد کرده بوده که در صورت تعدی به بیت المال , به عنوان کفاره,با پای پیاده به مشهد بروند. میدانیم که زیارت مشهد با پای پیاده به کرات توسط شاه عباس صورت گرفته.ان شا الله جناب جعفریان به اسنادی در این مورد نیز دست پیدا کنند. اسعدالله ایامکم
  • امین A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 1
    جهت اطلاع عرض میکنم توبه صیغه مخصوصی نداشته و امری قلبی است که منوط به جاری کردن لفظ نمی باشد فقط افرادی که با نوشنه ها و یا صحبتهای خود از جاده حق خارج شده و باعث گمراهی غافلان گشته اند بر آنهاست که در صورت تنبه توبه نامه رسمی نگاشته و از اظهارات خوذ اظهار برائت کنند و کسی مرتکب گناهی شده باشد که مستوجب حد باشد و خواسته باشد قبل از اطلاع دیگران در نزد حاکم شرع توبه کند. در این مورد خاص نیز مطمئنا نویسنده میتوانست در صورتیکه رایش قرار میگرفت قلم را به طرف دیگر بچرخاند و توبه نامه نویسی را به عنوان عادتی بی معنی به استهزا بگیرد. کاش وقایع نگار فقط گزارش تاریخی می داد و از ورود به عرصه های دیگر پرهیز میکرد.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      2 0
      از این که شما خیلی مطلع هستید حرفی نیست. اما این وقایع نگار بیچاره دارد از روی یک سند خطی دو توبه نامه قدیمی را که هست یعنی هست ـ نه این که شما بگویید مثلا فلان و بهمان است و قلبی بوده و توبه نامه نویسی در ار نبوده ـ آورده است. اگر سواد کافی ندارید ـ از بابت این که خیلی مطلع اید - بخوانید تا بدانید اینها دو متن قدیمی است. ربطی به این بنده خدا ندارد.
  • کتابخانه A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    3 0
    مسولین الان بخاهند توبه نامه بنویسند بعد از چند سال باید مبادرت به چاپ آن کنند اینقدر که زیاد میشه و برای چند صد سال آینده سند نابی می شود.
  • چکو IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 0
    گفته بوذم جعفریان دکان سردونبش است.عالم است وفهیم.میداند چه بنویسد، کی بنویسد، و"چگونه راهنمائی کند".سردم داران گرامیهمانطورکه برای حذف یارانه پیشقدم شدید،الان وقت توبه نامه است. 1
  • حمید A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    کار خوبی است همه مسئولین انجام دهند منتها به وقتش قبل از اینکه دیر بشه و صدمه بیشتری بزنه
  • جواد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    البته در این دوره هم توبه نامه هایی نوشته شده مثل توبه نامه های سیدابراهیم نبوی و تاج زاده
  • ریحانی از خوزستان IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام و احترام مطلب جالبی است. البته با کمی تسامح می توان توبه نامه های قدیمی را شبیه تعهد نامه ی امروزی دانست البته گفتم با تسامح. سه تقاضا هم از استاد جعفریان دارم یکی اینکه به نظرات نوشته شده پاسخ دهند و دیگر اینگه وبلاگی برای خودشان ترتیب دهند تا بتوان با ایشان ارتباط داشت و سوم اینکه در شبکه های اجتماعی نیز عضو شوند. همان توصیه ایی که به بنده کردند و انجام شد عزت زیاد
  • حقی US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    بسیار جالب بود استاد. استفاده کردیم.