خبرنگاری که با ریچاردفرای گفت وگو کرد: احساس می کردم با یک ایرانی صحبت می کنم

خبرنگار ایرانی گفت وگو کننده با ریچارد فرای می گوید که دفن شدن وی در اصفهان یک فرصت تبلیغاتی مناسب برای ایران است.

 مرتضی غرقی خبرنگار واحد مرکزی خبر که چند سال قبل گفت وگویی را با ریچارد فرای در آمریکا انجام داده است در گفت وگو با خبرآنلاین درباره حاشیه های به وجود آمده در خصوص دفن وی در اصفهان، افزود:اجرایی شدن این درخواست نشان دهنده این است که  به وصیت کسی عمل کردیم که علاقمند به ایران است و از طرفی نشان می دهد این آزادی در ایران وجود دارد که دیگر ادیانی که علاقمند به این فرهنگ هستند، بتوانند در ایران دفن شوند.

ریچارد فرای، استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد، و استاد ایران شناسی بود که  هفتم فروردین ۹۳ در ۹۴ سالگی در شهر واترتان ایالت ماساچوست درگذشت .وصیت وی برای دفن شدنش در اصفهان حاشیه های فراوانی را موجب شده است. برخی از نمایندگان اصفهان با جاسوس خواندن وی، از رئیس جمهور خواسته اند اجازه دفن وی  در اصفهان را ندهد.

اما غرقی می گوید درسالهایی که  چهره منفی  ازجمهوری اسلامی ایران درغرب گسترش یافته بود، او تنها فردی بود از مواضع ایران دفاع و از کشور ما یک  چهره مثبت  ارائه می کرد.

  وی با بیان اینکه آنچه  سبب گفت وگو با فرای شد دیدگاه های او درباره ملت ایران  و فرهنگ  بود،خاطر نشان کرد:فرای در مصاحبه نسبت به سنت و فرهنگ ایران و حتی تشیع مواضع مثبتی داشت . او ایران را به خوبی می شناخت.به همین دلیل من احساس می کردم با یک ایرانی صحبت می کنم.

غرقی  ادامه داد:شاید یکی از دلایل وصیتش برای دفن شدن در اصفهان این است که یک احساس غرابت خاصی با فرهنگ ایرانی می کند و اگر این وصیت عملی شود حتی می تواند یک فرصت  تبلیغاتی خوب برای کشور باشد که یک فرد با دین متفاوت، بخواهد او را در ایران دفن کنند. قاعدتا این درخواست باید به دلیل ویژگی های مثبت فرهنگ ایرانی باشد.

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در آمریکا درباره  اینکه گفته می شود فرای تنها به ایران باستان علاقمند بوده نه فرهنگ ایران، گفت: درخواستش برای دفنش در اصفهان در دوره حاکمیت حکومت اسلامی است. معتقدم او دیدگاه هایش درباره جمهوری اسلامی هم مثبت بود و اینکه عنوان کنیم که او تنها به ایران باستان علاقه داشته است، تفکیک منطقی نیست.

29212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    9 0
    احسنت
  • عليرضا A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    11 1
    ريچارد فراي قبل از انقلاب در استان فارس روي آثار هخامنشي و ساساني مثل تخت جمشيد پاسارگاد نقش رستم نقش رجب شهر استخر بيشابور شهر گور قلعه هاي فيروزآباد و كاخ ساساني سروستان مطالعه و تحقيق ميكردن. و 6 سال از سال 51 تا 57 در دانشگاه شيراز يا پهلوي سابق استاد بودن. ايشئن وصيت خاك شدن در شيراز رو داشتن كه با مخالفت شديد مواجه شد و در دوره خاتمي و رفسنجاني تونستن موافقت خاكسپاري در اصفهان رو بگيرن كه تمدن اسلامي داره. چراكه بعد از انقلاب تاريخ باستاني به عنوان تاريخ طاغوت شناخته شده و روي خوش بهش نشون داده نشده
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    8 0
    گل گفتی
  • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    10 2
    فهمیدیم که خیلی ها به ساز کیهان کوک میشوند
  • حميد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    15 1
    بنظرم فراي ايران را دوست ميداشت وگرنه ميرفت توي ناز و نعمت در امريكا زندگي ميكرد و مسئولين نظام بايد با بزرگمنشي ايراني اجازه دفن رو بدون جنجال صادر كنن تا صلح طلب بودن ايران رو به دنيا نشون بدن
  • حمید A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    17 2
    دریغ از شعور که بعضی ها ندارند. بنده خدا اگر میدونست این طور بعد مرگش معطل می شد شاید نظراتش تغییر می کرد
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    8 2
    آفرین. یک کلمه حرف حساب.
  • بی نام EU ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    14 0
    "احساس قرابت " دلبندم
  • بی نام IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    10 0
    تاكي بايد اينهمه تنگ نظر باشيم . بابا جان خاك خداوند است ، زمين خداست حالا يك انسان آرزو داشته در گوشه اي از اين خاك خداوندي دفن شود حتي اگر جاسوس هم بوده باشد حالا كه مرده است و از جسد او هم واهمه داريد؟
  • حسن A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    32 0
    من میدونی چی میگم این همه ایرانی توامریکا و سایر کشورها می میرند و دفن میشن مگه این همه حرفو حدیث داره ما چقدر کوتاه فکریم که وقتو و فکرمونو برای این جور چیزا میزاریم حالا این آقا به هر دلیلی خواسته در ایران دفن بشه خب بشه چه ایرادی داره .
  • عبداله IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    7 0
    نمایندگان بخوانند