مهر نوشت:

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از پرونده‌های مطرح در هیات نظارت مجلس بر نمایندگان ناظر به شکایات مسئولان اجرایی دولت دهم از سخنرانی‌های نمایندگان و نطق‎های میان دستور آن‌ها بوده است، هیئت نظارت هم با توجه به چارچوب وظایف نمایندگان پرونده‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رئیس هیات نظارت مجلس بر نمایندگان و عضو هیئت حل اختلاف قوا است.

وی در نشستی که در خبرگزاری مهر داشت در خصوص اقدامات فرهنگی دولت در سال اقتصاد و فرهنگ، ارکان اقتصاد مقاومتی و عزم دولت در اجرای سیاست‌های آن، وضعیت پرونده‌های مطروحه در هیئت نظارت مجلس بر نمایندگان و ادامه کار هیات حل اختلاف قوا در دولت یازدهم گفتگو کرد.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پایان سال ۹۲ از سوی رهبری انقلاب ابلاغ شد به نظر شما مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی چیست؟

اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و نوآوری علمی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است. متأسفانه امروز اقتصاد ایران مبتنی بر مواهب طبیعی نفت و گاز است. و اگر این منابع از اقتصاد ایران حذف شود نمی دانم چه شرایطی اتفاق خواهد افتد.

* برخی تصمیمات دولت همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست

اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی باید جای خود را به اقتصاد مبتنی به دانش بدهد. تا نوآوری‌های علمی و فنی کشور در معرض فروش قرار بگیرد.

آیا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در عمل قبول دارد؟

دولت این نگاه را قبول دارد اما اینکه در مقام عمل چگونه حرکت می‌کند جای درنگ وجود دارد برخی تصمیمات این دولت همسو با این نگاه نیست. امیدواریم در آغاز حرکت دولت تصمیمات و اقدامات صحیح در راستای دستیابی به اقتصاد دانش محور انجام شده و از فروش مواهب طبیعی جلوگیری شود.

یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی است که در اینصورت باید زنجیره تولید در این کشور شکل گرفته و کالای خام تبدیل به کالای باارزش افزوده بالا گردد.

بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی چه نقشی بازی می‌کند؟

رکن دیگر اقتصاد مقاومتی جابجایی دولت و مردم است باید بخش غیر دولتی در اقتصاد حضور فعال داشته باشد. و فرصت این حضور را دولت باید فراهم کند، بخش خصوصی نمی‌تواند با بخش دولتی رقابت کند.

اجرای سیاست‎های اصل ۴۴ قانون اساسی این راه را هموار می‌کند دولت باید به وظایف حاکمیت خود پرداخته و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تمام وظایف غیر حاکمیتی را به عهده بخش غیر دولتی بگذارد. و بر حسن اجرای سیاست‌ها نظارت کند.

* اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت‌های درونی نظام راه دستیابی به اقتدار را هموار می‌کند

ارتقاء بهره وری و مدیریت مصرف نیز از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا است که تمام نگاه آن به توانایی‌های ملی است. و ظرفیت‎های درون نظام را از قوه به فعلیت می‎رساند. با استفاده از ظرفیت‌های درونی نظام راه برای رسیدن به اقتدار هموار می‌شود. اقتصاد درون‌زا نیز با جامعه بین‎الملل بالاترین ارتباط را دارد.

اقتصاد مقاومتی در کاهش بی عدالتی چه نقشی دارد؟

نکته کلیدی در اقتصاد مقاومتی کاهش شکاف‌های طبقاتی است توزیع عادلانه ثروت و جلوگیری از شکاف‌های عمیق طبقاتی است، اقتصاد مقاومتی با عدالت گره خورده و به اقتدار ملی می‌انجامد.

مجلس چه تصمیماتی برای نظارت بر اجرای دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی دارد؟

آنچه امکان تحقق اهداف نظام را فراهم می‌آورد تعامل قواست، به هر میزان که قوای سه گانه به تعریف واحدی از اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی برسند با هم تعامل بیشتری خواهند داشت. و به اهداف نظام نزدیکتر می‌شوند اما به هر میزان که تعامل قوا کاهش یابد نظام از دستیابی به اهداف اصلی خود فاصله می‌گیرد.

البته باید گفت، تعداد دستگاه‌های نظارتی در درون دولت بیشتر است دولت باید خود رفتارش را رصد کند و در ابتدای شکل گیری تخلف با آن برخورد کنند. این کار به سالم‌سازی جامعه کمک می‎کند. دستگاه‌های نظارتی باید در رابطه‌ای نزدیک و تعاملی منطقی به دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش تخلفات و افزایش کارایی کمک کند.

درکنار این نهادها مجلس با کمک نهاد مهم و کلیدی دیوان محاسبات بر اقدامات مجریان در تخصیص منابع بودجه نظارت دارد و این نگاه نظارتی امکان اجرای بهتر قانون بودجه را فراهم می‌کند. دیوان محاسبات با بالاترین سطح تعامل با دولت به مسئولیت خود عمل می‎کند. البته مجلس ابزارهای نظارتی دیگری مانند سئوال استیضاح و تذکر دارد و کمیسیون اصل ۹۰ نیز در این حوزه مسئولیت دارد.

* موازنه قدرت جدیدی در دنیا با نقشه راه ایران شکل گرفته است

عملکرد دولت در سیاست خارجی را با توجه به نقدهای نمایندگان مجلس در این عرصه چطور ارزیابی می کنید؟

به طور خاص در موضوع مذاکرات هسته‌ای بر این اعتقاد هستم که موازنه قدرت جدیدی با نقشه راه جمهوری اسلامی در موضوع چرخه سوخت و دستیابی به فن آوری هسته‌ای با مدیریت و هدایت مقام معظم رهبری شکل گرفته و فصل جدیدی از موازنه قدرت در جهان پدید آمده است.

بازیگران سیاسی امروز جهان، آمریکا و متحدانش به این نتیجه رسیده‎اند که چاره‌ای ندارند جز اینکه ایران را به عنوان بازیگر قدرتمند سیاسی و کشور دارای چرخه کامل سوخت و دارای فناوری هسته‌ای بپذیرند.

* از نیمه اول سال ۹۱ آمریکا فهمید ایران را به عنوان بازیگر قدرتمند منطقه باید بشناسد

این باور از نیمه سال ۹۱ برای غرب شکل گرفت، و تقویت شد، و این نگاه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ ادامه یافت. به عبارتی غرب در موضوع هسته ای ایران باید یکی از سه راهکار را می‎پذیرفت:

۱- تهاجم نظامی و تعرض به برخی سایت‎های هسته‌ای کشور ۲- ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تشدید تحریم اقتصادی با تحریم بانک مرکزی و ایجاد چالش فراروی فروش نفت ایران و سفارش و خرید کالا از خارج از کشور ۳- وارد شدن در مذاکره و گفتگو برای دستیابی به نتیجه منطقی. آمریکا و غرب از بین این سه راه به دلایل فراوانی راه سوم را پذیرفتند. غرب از پرداخت هزینه تعرض نظامی عاجز است لذا گزینه اول منتفی است.

استکبار با همه توان تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد تا در کوتاهترین زمان به نتیجه برسد و فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف کند اما اعمال گزینه تحریم در ایران چند نتیجه داشت:

۱- حرکت اقتصاد ایران را با چالش روبرو کرد اما راه را برای اصلاح رفتار اقتصادی کشور هموار نمود. ۲- موجب افزایش همبستگی ملی و خلق حماسه سیاسی در ۲۴ ماه خرداد ۹۲ شد ۳- موجب حرکت پرشتاب و توقف‌ناپذیر جمهوری اسلامی در دستیابی به چرخه کامل سوخت، غنی‌سازی اورانیوم بیست درصدی، ساخت سایت فردو و برداشتن گام‌های نهایی برای تکمیل آب سنگین اراک شد.

به نظرمن همه اعضای ۱+۵ به این نتیجه رسیدند که فقط یک راه پیش رو دارند و آن اینکه در کوتاهترین زمان به مذاکره با ایران بپردازند. خطوط اصلی مذاکرات در فرمایشات مقام معظم رهبری تبیین شده است که بر این اساس فعالیت‌های هسته‌ای ادامه یافته، سایت‌های هسته‌ای تعطیل نمی‌شود، فعالیت‌های علمی جمهوری اسلامی ادامه می‎یابد و کشور چرخه کامل سوخت را در اختیار خواهد داشت.

عملکرد تیم مذاکره کننده را چطور ارزیابی کرده و چه توصیه‌ای به تیم مذاکره‌کننده دارید؟

امیدواریم تیم مذاکره‌کننده با استفاده از ظرفیت سیاسی و ملی کشور و حمایت مجلس شورای اسلامی به طور کامل از سیاست‎های هسته‌ای مورد نظر مقام معظم رهبری حمایت کرده و با قدرت در عرصه مذاکرات حاضر شده و از منافع ملی دفاع کند.

* تیم مذاکره کننده با این نگاه که ایران برای رسیدن به اقتدار اقتصادی و تقویت ساختار درونی نظام احتیاج به مذاکره دارد وارد کار نشود

تیم مذاکره کننده باید با اقتدار و با تأکید بر ظرفیت‌های درونی نظام حرکت کند، هرگز نباید با این نگاه وارد مذاکره شد که ایران برای رسیدن به اقتدار اقتصادی و تقویت ساختار درونی نظام احتیاج به مذاکره دارد. ایران با تأکید بر ظرفیت درونی نظام می‎تواند به قدرت اقتصادی با تأثیر گذاری بالا تبدیل شود و و تیم مذاکره کننده با این نگاه باید در مذاکرات از منافع ملی دفاع کرده و در چارچوب سیاست‌های تعریف شده بالاترین سطح از دستاورد را در گفتگوها داشته باشد،

دغدغه‎های دوستان ما در مجلس از روی توجه به منافع ملی و نگرانی نسبت به توطئه ها و طرحهای دشمنان است.


* بررسی پرونده‌های شکایات مسئولان اجرایی دولت دهم از نمایندگان در هیات نظارت

شما رئیس هیئت نظارت مجلس و نمایندگان هستید، بیشترین پرونده‌هایی که به این هیئت ارسال می‎شود ناظر به چه شکایاتی است؟ تا به حال پرونده ای از این هیئت به قوه قضائیه ارسال شده است؟

عمده مواردی که در هیئت نظارت مجلس و نمایندگان مورد بحث قرار می‌گیرد پرونده هایی است که در دستگاه قضائی مطرح می‌شود و دستگاه قضائی به هیئت نظارت می‌فرستد. بسیاری از این پرونده‌ها ناظر به شکایات مسئولان اجرایی دولت دهم از سخنرانی‌هایی نمایندگان و نطق‎های میان دستور آن‌ها بوده است، هیئت نظارت هم با توجه به جارچوب وظایف نمایندگان موارد را بررسی می‌کرد که عموماً موارد شکایت به دلیل اینکه نطق‎ها در چارچوب وظایف نمایندگی وکلای ملت صورت گرفته بود از دستور کار خارج شدند.

* سخنرانی کریمی قدوسی در چارچوب وظایف نمایندگی‌اش بود

اخیرا هم در این راستا طرح موضوعی از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت که آن هم در چارچوب وظایف نمایندگی آقای کریمی قدوسی تشخیص داده شد، در سال جاری دو پرونده مورد بررسی قرار گرفته و در سال ۹۲ نیز شانزده تا هفده پرونده بررسی شده است. البته مواردی نیز اظهارات نمایندگان خارج از وظایف و اختیارات آن‌ها تشخیص داده شده که به قوه قضائیه ارسال شده است.

 

آیا هیئت حل اختلاف قوا در دولت یازدهم نیز به کار خود ادامه می‌دهد و جلسات حول چه محورهایی برگزار می‌شود؟

هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم قوا که این مسئولیت را بر اساس حکم مقام معظم رهبری دارد جلساتش را به طور منظم برگزار می‌کند و با توجه به مواردی که از سوی رهبری انقلاب و یا روسای قوا به هیئت ارجاع شده مذاکرات صورت می‌گیرد.

در این راستا زمینه‌های افزایش سطح تعامل و همکاری قوا مورد بررسی هیئت قرار دارد که به راهکارهایی دست یافته‌ایم. با اجرای این راهکارها زمینه ارتقاء تعامل قوا فراهم شده و حوزه‎های خلق چالش به حداقل کاهش می‌یابد.

انتخابات مجلس پیش رو است با توجه به اینکه اصلاح طلبان تدارک ویژه‌ای برای ورود به انتخابات دارند جریان اصولگرایی با چه برنامه و از چه زمانی وارد عرصه انتخابات خواهد شد؟

یکی از مسائل کشور نگاه‌های سیاسی است و ورود زود هنگام در مسائل مختلف مشکلاتی را ایجاد می‎کند.

بلافاصله بعد از شکل گیری دولت یازدهم بحث انتخابات مجلس در دوره دهم مورد بحث برخی رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفت. این ورود زود هنگام موجب کاهش کارایی نظام خواهد شد، اگر بناباشد با فاصله سه سال تا پایان دوره مجلس نهم در خصوص انتخابات مجلس گفتگو شود، باید از هم اکنون در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت کنیم.

* همه جریان های سیاسی با نقشه راه از پیش تعیین شده در عرصه انتخابات مجلس حاضر می شوند

امروز باید به افزایش کارآمدی مجلس و دولت اندیشید. قطعاً همه جریان‌های سیاسی با نقشه راه از پیش تعیین شده‌ای در این عرصه حضور می‌یابند، اما امروز دغدغه اساسی نمایندگان افزایش کاریایی مجلس و حل مشکلات اقتصادی است.

در جلسات روسای کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه آنچه به عنوان دغدغه اساسی مطرح می‎شود، دستیابی به نقشه راهی است که کشور را به اقتصاد پویا و کارآمد و بالاترین سطح اشتغال و درآمد هدایت کند.

باید به دنبال راهکارهایی برای خروج از رکود اقتصادی بود،نقد مجلس این است که باید دولت در کنار کنترل تورم سیاستهای برون رفت از مشکلات اقتصادی را نیز به طور همزمان در دستور کار خود قرار دهد.

تأمین مالی بنگاه‎های اقتصادی باید مد نظر سیستم بانکی کشور باشد. زیرا بنگاههای اقتصادی برای خروج رکود نیازمند نقدینگی هستند بانک مرکزی باید در این عرصه ورود پیدا کنند.

یکی از مسائل مهمی که باید بانک مرکزی به طور جدی به آن توجه کنند سود سپرده های بانکی است متأسفانه در این زمینه میان بانکها رقابت جدی آغاز شده است.

* معوقات بانکی نمایانگر وجود فساد در سیستم بانکی است

علاوه بر این بانک مرکزی باید نظارت خود بر سیستم بانکی را ارتقا دهد. مبارزه با فساد از دغدغه‎های جدی ماست متأسفانه در دو حوزه سیستم بانکی و زمین خواری با فساد جدی روبرو هستیم. معوقات بانکی یکی از علامت‎های فساد در سیستم بانکی است. باید بانک مرکزی با سیاست‎گذازی دقیق از افزایش معوقات بانکی جلوگیری کرده و با راهکارهای درست برای بازگرداندن معوقات تلاش کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 2
    یه چیزایی می گی شما ها دولت هنوز فرصت نکرده اقتصاد رو سیاست گذاری کنه. هنوز راهکار اجرایی اقتصاد مقاومتی رو ننوشته. هنوز منابع در دسترس اش رو ارزیابی نکرده. این دولت که از وقتی اومده داره گندی که دولت شما زده رو جمع می کنه. چی می گی که همسو نیست؟؟