مهر نوشت:

با تبلیغ دولت تدبیر و امید طرح مشکلات از طریق سامانه الکترونیکی ۱۱۱ توسط مردم رو به افزایش است و همزمان با سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان تاکنون بیش از ۴۱ هزار تماس مردمی در این استان ثبت شده است.

یکی از مجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در سراسر کشور، سامانه تلفنی ۱۱۱ است که همه ایرانیان از سراسر کشور می توانند ایده‌ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواست‌های خود از دولت را از طریق آن مطرح کنند. مردم می‌توانند با استفاده از مجاری و کانال‌های ارتباطی نظیر مراجعه مستقیم، نامه، تلفن۱۱۱، پست الکترونیکی و نمابر مسائل خود را از این سامانه به گوش مسئولان برسانند.

با توجه به اینکه سامانه الکترونیکی ارتباط مردمی از سال ۸۹ راه اندازی شده بود اما ارتباط مردم با دولت نهم و دهم به شیوه سنتی یعنی نامه‌های مردمی رواج داشت، دولت یازدهم پس از شروع به کار خود اعلام کرد در این دولت نامه مردمی نداریم و مردم می‌توانند مشکلات خود را از طریق سامانه ارتباطی ۱۱۱ به مسئولان مطرح کنند.

در دو سفر استانی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به خوزستان و هرمزگان نامه‌های مردمی کاهش یافت و با تبلیغ دولت و نصب بنر در مسیر استقبال از رئیس جمهور مردم را به سمت انتقال مشکلات و تقاضاهای خود از طریق سامانه ۱۱۱ سوق دادند.

تفاوت نامه‌های مردمی با ثبت مشکلات از طریق سماد

ناصر امیری مدیر کل ارتباط مردمی ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد تفاوت نامه‌های مردمی با ثبت مشکلات از طریق سامانه ارتباطی «سامد» گفت: یکی از مزایای سامانه سامد این است که که خیلی از نامه‌های مردمی تلفن، آدرس و مشخصات دقیق نداشت و نمی‌شد در قبال نامه‌ها پاسخگو بود.

وی افزود: مواردی در نامه‌ها وجود دارد که فقط نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد. امروز کسی که به سامانه ۱۱۱ تماس می‌گیرد اول مشاوره و راهنمایی می‌شود و اگر نیاز بود مشکل و تقاضایش ثبت شود.

 

 

مدیر کل ارتباط مردمی ریاست جمهوری، جلوگیری از سوءاستفاده از نامه‌های مردمی را از دیگر مزایای سامانه سامد نام برد و گفت: موارد زیادی وجود داشت که مردم در قبال نوشتن نامه مبالغی را پرداخت می‌کردند و یا ممکن بود اطلاعات و مواردی که نامه‌ها مطرح می‌شد واقعیت نداشته باشد، بنابراین با تماس و بیان مشکلات به صورت آنلاین و با توجه به اطلاعاتی که از افراد گرفته می‌شود مشخص می‌شود که اطلاعاتش درست است یا نه؛ بنابراین حتما به آن تقاضا رسیدگی خواهد شد.

ناصری، هدف از راه اندازی این سامانه را تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخگویی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: بخشی از این نامه‌ها اصلا در حیطه دولت نیست. مثلا ممکن است شکایتی از کسی باشد و یا زندانی داشته باشند که مربوط به قوه قضاییه است که به فرد تماس گیرنده مشاوره و راهنمایی لازم داده خواهد شد.

نحوه ثبت مشکلات در سامانه ۱۱۱

وی با اشاره به نحوه ثبت مشکلات و تقاضای مردمی در این سامانه گفت: درخواست‌های مردمی و پیام‌ها را در پکیج‌های مختلف به اداره کل مربوطه ارجاع می‌دهیم و دستگاه‌های مربوطه موظف هستند بعد از تحویل نامه حداکثر ظرف ۲۰ روز تا یک ماه به نامه‌ها پاسخ بدهند.

مدیر کل ارتباط مردمی ریاست جمهوری، تصریح کرد: بعد از آنکه فرد متقاضی با تماس به سامانه ۱۱۱ مشکلش را مطرح می‌کند، کد رهگیری با پیامک به وی داده می‌شود و آن فرد هم می‌تواند پس از ۲۰ روز در تماس با ارتباط با سامانه ۱۱۱ نتیجه درخواست خود را پیگیری کند.

امکان ارتباط روحانی و وزرا به سامانه سامد و شنیدن مکالمات

وی با بیان اینکه در این سامانه امکان پیگیری و ارزیابی پاسخ دریافت شده برای دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بالاتر نیز وجود دارد، گفت: رئیس جمهور در این سامانه الکترونیکی کارتابل دارند و می‌توانند نامه‌های ارجاع داده شده را ببیند و حتی این امکان وجود دارد رئیس جمهور همزمان به صحبت‌های فردی که با سامانه تماس گرفته است گوش دهد و خود شخصا وارد مکالمه شود. همچنین تمام مقامات، وزرا و مدیران کل می‌توانند به صحبت‌های مردم گوش دهند و خودشان مستقیما پاسخگو باشند.

ناصری با بیان اینکه بیان مشکلات مردمی از شیوه سنتی به الکترونیکی رو به افزایش است، تصریح کرد: در سفر دولت یازدهم به استان هرمزگان نسبت به دوره قبل سفرهای استانی (دولت دهم) ۹۳ درصد نامه مردمی کاهش و در ازای آن ۵۰ درصد ثبت تقاضا از طریق سامانه الکترونیکی افزایش یافته بود.

ضمانت اجرای پیگیری مشکلات مردم در سامانه ۱۱۱

مدیر کل ارتباط مردمی ریاست جمهوری، همچنین در پاسخ به این سوال که چه ضمانت اجرایی برای پیگیری تقاضاهای مردمی وجود دارد، گفت: در هر استان یک اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد و امور حقوقی در استانداری داریم که در مصوبه شورای عالی اداری و نظام نامه مدیریت نامه‌های مردمی، شرح وظایف این ادارات کل و نحوه رسیدگی به نامه‌ها مشخص شده و ما حتی به دستگاه‌ها در این زمینه نمره می‌دهیم و اگر به وظایف خود خوب عمل نکرده باشند بررسی می‌شود که علت آن چیست، مشکل قانونی و بودجه بوده و یا سهل انگاری.

وی ادامه داد: بعد از پایان هر سفر استانی دو تن از همکارانمان از مرکز ارتباط مردمی در استان باقی می‌مانند و در استان مستقر هستند تا نامه‌ها سازماندهی شود و خودشان نظارت مستقیم دارند. ما هم از تهران و از طریق سامانه می‌توانیم پیگیری کنیم؛ چراکه این سیبستم به صورت سراسری در کل کشور است و می‌توانیم بررسی کنیم که در مورد هر کد رهگیری چه اقداماتی صورت گرفته است.

ناصری همچنین با اشاره به مهمترین مشکلات مطرح شده از سوی مردم گفت: بیشترین مشکلات مردم در حوزه‌های مساعدت مالی، مسکن، اشتغال و دارو و درمان است که ما پیام‌های آنان را به حوزه‌های مربوطه ارجاع می‌دهیم.

ثبت مشکلات مردم با ۱۸۰ خط به صورت شبانه‌روزی همزمان با سفر رئیس جمهور به سیستان

بنابراین گزارش، درآستانه سومین سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان اصحاب رسانه بازدیدی از سامانه ارتباط الکترونیکی مردمی در شهر زاهدان داشتند که در این بازدید علیرضا گلریز مدیر ستاد پاسخگویی «سامد» در استان سیستان و بلوچستان گفت: سامانه ۱۱۱ در تمام استان‌ها فعال است اما در طول سفر رییس جمهور به استان ظرفیت‌های این سامانه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به سفر رئیس جمهور به استان تاکنون ۴۱ هزار تماس به این سامانه گرفته شده است که این ظرفیت در روزهای آینده همزمان با سفر آقای روحانی بیشتر خواهد شد.

گلریز ادامه داد: در شیفت صبح ۱۲۰ نفر در شیفت بعد ازظهر ۶۰ تا ۸۰ نفر و در شیفت نیمه‌شب ۲۵ نفر در این سامانه مشغول بکار و پاسخگو به تماس‌های مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ خط تلفنی در حال پاسخگویی به تماس‌های مردمی در سیستان و بلوچستان است و پیش بینی شده از امروز ظرفیت این سامانه در استان به ۱۸۰ خط برسد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =