رضا رحیمی

1- اینجا و از همین تریبون از مدیران گروه خودرو سازی سایپا و شرکت ملی نفت درخواست می کنیم که مدیران عامل باشگاه سایپا و نفت تهران را اخراج کنند . این به نفع فوتبال ایران است که مدیرانی اینچنینی از دایره تصمیم گیران اش خارج شوند و به در گوشه ای دور افتاده از فوتبال ، به خدمت بپردازند.
2- شنبه صبح بود که ریز هزینه های تیم نفت تهران در فصل 93-92 رسانه ای شد و یکشنبه صبح مدیر عامل باشگاه سایپا طی یادداشتی اعلام کرد که تنها 5میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه بازیکن در فصل گذشته کرده است . 6.5 میلیارد و یا 5.3 میلیارد رقم بزرگی است بخصوص در تجارتی که هیچ آورده محسوسی برای جامعه ندارد هر چند که منافع فوتبال در چهارچوب سیاسی و اجتماعی ایران کاملا پر رنگ و غیر قابل انکار است . ولی وقتی این ارقام را در کنار هزینه های چند ده میلیاردی سپاهان و استقلال می گذاریم که در رقابت با نفت نتوانستند سهمیه حضور در آسیا را به دست بیاورند و یا هزینه سایپا را با تیم هایی مانند مس کرمان ، راه آهن و یا گسترش فولاد مقایسه می کنیم که در جایگاهی پایین تر از این تیم ایستاده اند به این نتیجه می رسیم که رویکرد جدیدی در فوتبال ایران آغاز شده است . بهتر است بگوییم رویکرد جدید مدیریتی . رویکردی که منجر به حضور نفت در جمع 3 تیم اول ایران می شود و یا سایپا را با وجود کاهش بودجه نسبت به سال گذشته در جایگاه بالاتری در جدول حفظ می کند .
3- حالا مدیران ارشد صنایع ملی نفت و گروه خودرو سازی سایپا ، دو راه پیش رو دارند: اول اینکه مطابق بند اول این یادداشت ، مدیران باشگاه خود را تغییر دهند تا مانع از شکل گیری و بسط رویکرد مدیریتی شوند که می تواند جامعه فوتبال را از این فضای بی برنامگی و پر از ریخت و پاش به سمت مدیریت هزینه ها پیش ببرد. همسو با دولت و نظام . همسو با اقتصاد مقاومتی و همسو با مدیریت جهادی . رویکردی که می تواند پول را در فوتبال سرمایه گذاری کند و نه هزینه . راه دوم ، حمایت از این مدیران است . مدیرانی که می توانند با یک برنامه ریزی چند ساله ، باشگاه را از یک مرکز هزینه ساز تبدیل به یک بنگاه تجاری کنند که غیر از ارتقا برند ، کاربرد سود آوری نیز برای مجموعه خود داشته باشد .
4- شاید بی دلیل نیست که صحبت از پیوستن ستاره های جوان نفت و سایپا به باشگاه های اروپایی در پایان فصل به گوش می رسد . این دو باشگاه با تدبیر مدیریت ، مسیر خود را از جامعه فوتبال ایران جدا کرده اند و این اتفاق میمونی است مگر آنکه مدیران ارشد سایپا و نفت علاقه ای به بهبود و پیشرفت باشگاه های زیر مجموعه خود نداشته باشند.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =