غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در نخستین نشست خبری خود در سال 93، مقابل خبرنگاران نشست تا درباره رویدادهای قضایی کشور اطلاع رسانی کند.

امید سلیمی‌بنی: دادستان کل کشور در پاسخ به خبرآنلاین درباره وضعیت پرونده های متعدد سعید مرتضوی، دادستان کل کشور گفت سه پرونده جدید برای او در دادسرا باز شده و حکم محکومیت او در پرونده کهریزک نیز صادر شده و او تا لحظه قطعیت حکم فعلا ممنوع الخروج است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سخنگوی دستگاه قضا درباره محاکمه غیابی برخی از متهمان رویدادهای سال 88 گفت: "برخی از متهمان و کسانی که در جریان فتنه 88 به خارج از کشور گریخته بودند، در اسفندماه گذشته به صورت غیابی محاکمه و محکوم شدند و اگر به خودشان یا وکیل شان دسترسی نباشد از طریق قانونی احکام آنها ابلاغ می شود."

وزیر سابق اطلاعات درباره بخشش بیش از 300 نفر از محکومان به قصاص در سال 92 خبر داد و گفت: اولیای دم، با ریش سفیدی هایی که انجام شد، او همچنین گفت در سال 92 نسبت به سال 91، کاهش 23 درصدی را در 6 عنوان جرم خشن شاهد بوده ایم.


واکنش اژه ای به مذاکره با آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره مسایل سیاسی و دیپلماتیک روز هم اظهار نظر کرد. او درباره مذاکرات اخیر با آمریکا گفت: "آمریکایی از یک طرف پیام می دهند که ما طرفدار شما هستیم و بیایید مذاکره کنیم. و از سویی می گویند ما به ایران اعتماد نداریم. حال باید پرسید چرا مردم ایران به شمایی که خلاف می گویید و خلاف عمل می کنید اعتماد داشته باشند؟ مظالمی که توسط دولتمردان آمریکایی در طول ده ها سال این ظلم ها جاری شده، اعتماد ندارند، باز هم در این عرصه دست خود را رو کردید و مطالبی را گفتید و اقداماتی را کردید که در مجامع خود تصمیماتی گرفتید که چهره شما را روشن تر کرد و مایه تاسف است برخی در داخل تصور می کنند اگر چراغ سبز به آمریکا نشان دهند همه مشکلاتشان حل می شود و اگر به آمریا کنار بیایند، آمریکا با آنها کنار می آید."

عضو شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکره با آمریکا اظهار نظر کرد: "وقتی حرفی بر خلاف منافع آمریکا زده می شود برخی در داخل کشور به آنها برمی خورد. مگر شما چه نسبت و رابطه ای با شیطان بزرگ دارید که اگر به ضرر آمریکا چیزی گفته می شود به شما برمی خورد؟

 

جدول خلاصه اظهارات محسنی اژه ای در شصتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

آخرین وضعیت پرونده های سعید مرتضوی

خبرآنلاین

بررسی پرونده جدید او از جمله پرونده های مرتبط با تامین اجتماعی در دادسرا هنوز به پایان نرسیده. سه شکایت جدیدا از او آمده که هنوز منجر به کیفرخواست نشده است و ممنوعیت خروج او هم درباره پرونده کهریزک تایید است و با اعتراض محکوم، فعلا پرونده در مرحله تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

اعتراض به آزمون کانون وکلا

باشگاه خبرنگاران

هر پولی به ناحق گرفته شده است، پیگیری می کنیم تا برگردد و وجوه اضافی برگردد.

آیا با بانکهایی که معوقات انباشته دارند برخورد می‌شود؟

روزنامه ایران

همه اینها مقصر نیستند، چند دسته هستند، کسانی که تبانی کرده اند با کارمندان بانک و با اقدامات غیرقانونی و خلاف وجوه گرفته اند، پرونده هایشان در تهران، اراک، کرج و کرمان باز است. برخی نیز طبق مقررات وجوه را گرفته اند ولی دارند و نمی دهند، اینها را بانکها دنبال می کنند و ما هم کمک می کنیم تا وصول شود. برخی نیز مشکل نوسانات بازار آنها را گرفتار کرده و امکان پرداخت ندارند، اینها باید استمهال شود.

آخرین مراحل پرونده بابک زنجانی

خبرگزاری ایرنا

تاکنون 5نفر در این ارتباط بازداشت شده اند که چهار نفر در بازداشتند و یکی از مدیران او و دو نفر در رابطه با سیستم بانکی که در اسفندماه بازداشت شدند و یکی از مدیران او که اخیرا دستگیر شده است. یکی از مدیران بانکی با وثیقه آزاد شده است. زنجانی به فرد امین خود، وکالت داده که با نظر دادستان، اموال شناسایی شود و اگر چنانچه بانک مرکزی یا شرکت نفت یا شرکت نیکو که وابسته به وزارت نفت است، عین املاک و اموال را میخواهند بابت طلب بردارند یا بفروشند و بدهی او را بدهند. این سازمانها هم می توانند منتظر بمانند تا حکم درباره او صادر شود.اموال او به صورت کامل شناسایی شده است و زیر نظر وکیل امین متهم شناسایی و کارشناسی شده است. برای شناسایی اموال و پولهای متهم در خارج از کشور نیز اقدام شده است. مدت بازداشت موقت او تمام شد و بازپرس پرونده بر اساس قانون تقاضای تمدید کرد. اعتراض کرد و رفت به دادگاه و تداوم بازداشت تایید شد. درباره اموال او اشخاص اظهار نظر می کنند درحالی که نمی دانند این اموال چیست و چقدر می ارزد. اظهار نظر شتابزده نکنید. پرونده در دادستانی است.

آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری

روزنامه قانون

در بهمن ماه سال گذشته، ادعا شده بود او محکومیتش تمام شد. او جزای نقدی خود را نپرداخته و بابت این مسئله در زندان است. نحوه محاسبه صحیح نبود.

موضع قوه قضاییه درباره بیانیه اتحادیه اروپا درباره در حصر شدگان سال88

خبرگزاری مهر

آیت الله آملی اشاره ای داشتند و من هم تکرار می کنم این قوه به هیچ وجه اجازه نمی دهد پارلمان اروپا یا کشور دیگری در مسایل داخلی ما دخالت کند و این مسئله، دخالت در امور داخلی ماست و بیخود کردند گفتند. درباره فتنه 88 و افرادی که در این خصوص متهم هستند، طبق روال و مقررات با آنها برخورد شده است. درباره افرادی که در سفر مسئولان اروپایی به تهران دیدار شده بود، با قوه قضاییه هماهنگ نشده بود.

تشکیل تیم واکنش سریع قوه قضاییه در مبارزه با فساد

واحد مرکزی خبر

دنبال این هستیم که با همکاری سایر کشورها، یک ساز و کاری تشکیل دهیم تا اقداماتی در زمان عاجل تر پاسخگو باشد، انجام شود. برخی از متهمان به فساد مالی در کشور، به خارج فرار کرده اند و سالهاست اینترپل کاری نکرده است.

وضعیت قانونی دادن اطلاعات حساب اشخاص به دولت

روزنامه ابرار

کسی حق ندارد به حسابهای خصوصی افراد مگر با حکم قاضی، درست است. مطلبی از ناحیه آقایان گفته شد و بعد اصلاح شد که چنین چیزی نیست، حتی قاضی هم حق ندارد هر طوری که دلش خواست بگوید اطلاعات حساب را بدهید. باید ضرورت داشته باشد و متناسب با موضوع مطروحه در پرونده باشد. اگر این کار انجام شود، با شکایت شاکی و حضور مدعی 

آخرین وضعیت پرونده شهید خلیلی طلبه ناهی از منکر

خبر رادیو

نباید این مسئله زود گفته شد. بلافاصله خبر منتشر شد و طرف هم ناپدید شد. با تلاش های ضابطان قضایی، طرف بازداشت شد و منجر جواب نهایی پزشکی قانونی هستیم. گفتند به صورت مکتوب گزارش نهایی نیامده که آیا صدمه روز اول منجر به فوت شده یا نه. این را پزشک قانونی باید نظر بدهد.

پرونده حادثه قم و حکم دادگاه ویژه روحانیت به کجا رسید؟

خبرگزاری آریا

پرونده ای که در تهران باز است، کماکان در حال رسیدگی است و گزارش مجلس و دادستان، هنوز به پایان نرسیده و نشنیده ام دادسرای ویژه روحانیت قم، این پرونده را بسته باشد. برای این پرونده هم نمی توان زمان خاتمه بررسی تعیین کرد.

غصبب زمین های شمال تهران توسط برخی افراد

خبرگزاری فارس

الان نمی توانم جواب بدهم چون از موضوع اطلاع ندارم و اصلا هم متوجه نشدم سئوال چه بود و چه کسی را می گویید.

دادگاه محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق

خبرگزاری فارس

در قانون نحوه رسیدگی به تخلف رئیس جمهور مکانیزم مشخص و مجزایی دارد. پیش بینی شده این پرونده ها مستقیم به دادگاه می رود. پرونده به دادگاه رفته و تحقیقات در حال رسیدگی است و خبر جدیدی نداریم. 

وضعیت پرونده ستار بهشتی

خبرگزاری ایسنا

در حال رسیدگی است و یک جلسه برگزار شده و جزء پرونده هایی است که در دادسرا بسیار مفصل کار بود. 

بازداشت سابق بازشگاه پرسپولیس به دلیل پولشویی

خبرگزاری نسیم

درباره ستاد سوخت سابق، پرونده ای تشکیل شده و برخی افراد با قرار آزادند و برخی بازداشت شده اند و برخی احضار شده اند. 

گزارش ربایش مرزبانها به کجا رسید؟

روزنامه قدس

دستگاه های امنیتی، اطلاعات و انتظامی همه جوانب قضیه را تعقیب کنند و اگر کسانی از آنها حمایت می کنند باید دنبال کنند مرزبان پنجم اگر در قید حیات است، آزاد شود و اگر به شهادت رسیده قاتلین و حامیان معرفی شوند تا اشد مجازات دراین باره اعمال شود.

گزارش سازمان بازرسی درباره واگذاری شرکتهای دولتی به بخش مقامات دولت دولت قبل

خبرگزاری ایلنا

این پرونده ها مربوط به سازمان بازرسی کل کشور است و دادستانی کل کشور درباره واگذاریها، نظارت می کنند. ما کانون منع مداخله افراد دولتی داریم و اگر چنین چیزی واقعا باشد، خلاف است و اگر مسئول دولتی با تبانی، شرکتی را در اختیار بگیرد، قابل تعقیب است، منتهی باید به صورت موردی بررسی شود.

آخرین وضعیت پرونده قتل دادستان زابل

روزنامه حمایت

حکم اعدام سه متهم این پرونده در دیوان عالی کشور تایید شده و بقیه متهمان نیز در حال تعقیب هستند. 

آیا بابک زنجانی به دلیل تهدید جانی در بازداشت است؟

خبرگزاری تسنیم

نه، چنین چیزی نیست.

برنامه های قوه قضاییه برای حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر

روزنامه جوان

مجلس درخواست داشته درباره مسایلی مانند علی خلیلی اقدامات قوی تری انجام شود. درباره این پرونده هنوز منتظر اظهار نظر رسمی پزشکی قانونی هستیم. او پیش از فوت، شکایت منجز و قاطع داده بود و دیگر از بابت شکایت شاکی خصوصی قابل بررسی نبود. الان تا اثبات نشود متوفی به دلیل همان جراحت اولیه از دنیا نرفته، ما کاری نمی توانیم کنیم.

چراقانون مجازات جدید درباره متهمان امنیتی اجرانشده؟

روزنامه شرق

تعللی در این باره نشده است. بخشی از قانون جدید ناظر بر حبس زدایی است، ولی کافی نیست. وقتی مجلس طرح قضایی می دهد و به سمت قضازدایی یا حبس زدایی می رود، بخشی از این کارها تامین شده. در قانون جدید آمده اگر کسی مرتکب دو جرم یا بیشتر شود، باید هر کدام جداگانه به صورت اشد مجازات شود. اینجا حبس زیادتر می شود. الزاما این قانون حبس را کم نکرده، اینجا اختلاف حقوقی است. چنانچه کسی را سراغ دارید بعد از لازم الاجرا شدن قانون، باز هم تشدید مجازات شده، خلاف است. وضعیت فعلی تعلل یا تخلف نیست.

وضعیت اعدام ریحانه جباری

عدل پرس

اعدام نشده و حق خصوصی افراد در این پرونده وارد است. گمانه زنی هایی انجام شده که اعتبار ندارد.

پرونده مهدی هاشمی وخاوری

عصر ایران

نفر اولی که گفتید امروز از دادستان پرسیدم و ایشان گفت بخش اعظم نقصی که دادگاه گرفته بود حل شده و ترجمه اسناد تمام شده و صفحات زیادی باید ترجمه می شد. به زودی نواقص کیفرخواست رفع می شود و پرونده به دادگاه می رود. پرونده خاوری نیز در دادگاه است و محاکمه غیابی صورت می گیرد.

پرونده محمدرضا رحیمی

روزنامه جهان صنعت

در دادگاه است و محاکمه ای هنوز صورت نگرفته است

مرگ در اثر افزایش تبلیغات ماهواره ای 

شبکه خبر

توصیه می کنم مردم داروهای خود را از طریق تبلیغات ماهواره ای دریافت نکنند و به سلامت خود لطمه نزنند. وزارت بهداشت نیز گفته که مصرف این داروها منجر به مرگ 3 نفر شده است. اگر کسانی در داخل با شبکه های ماهواره ای معاند تبلیغات بدهند، جلوشان گرفته می شود.

پرونده شکایت از شرکت سایه گستران و کلاهبرداری

خبرگزاری ابنا

مردم چرا اینقدر در چاه می افتند و پولشان را در اختیار کسی قرار می دهند که می گوید من درصد سود بالایی می دهم که امکان ندارد. نباید احتمال بدهم این کلاهبرداری است؟ در کرج، پرونده تشکیل می شود و در ملارد هم دوباره اموال مردم را می برند. پرونده به دیوان عالی کشور رفت و اکنون در ملارد است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349377

برچسب‌ها