خاطرات محرم اسرار شاه که یادداشت‌هایش را در بانک سوییس نگهداری می‌کرد

مدیر انتشارات معین از انتشار جلد هفتم «یادداشت‌های علم» خبر داد و گفت: این اثر مشتمل بر یادداشت‌های روزانه اسدالله علم و حاوی اطلاعات مستندی درباره رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است.

نیما صالح‌رامسری، مدیر انتشارات معین به ایبنا گفت: جلد هفتم و پایانی کتاب «یادداشت‌های علم» از سوی انتشارات معین چاپ و وارد بازار نشر شد. این کتاب، خاطرات روزانه اسدالله علم، نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۴۲ خورشیدی است.

وی افزود: علم تمام یادداشت‌هایش را در بانک سوییس نگهداری و پیرو وصیت خود مبنی بر این که این یادداشت‌ها پس از مرگ خود و شاه، 20 سال بعد منتشر شود، از سوی علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد دوران پهلوی و از دوستان خانوادگی وی و با اجازه همسر علم از بانک سوییس بیرون آورده و ویرایش شده است.

مدیر انتشارات معین اظهار کرد: مجموعه یادداشت‌های علم که هر روز آن را به صورت محرمانه ثبت می‌کرده، منعکس کننده وقایع و اوضاع تاریخی و سیاسی سال‌های 1347تا 1356 خورشیدی است.

به گفته صالح‌رامسری، جلد هفتم این کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار علاقه‌مندان حوزه تاریخ و سیاست قرار می‌گیرد.

«امیراسدالله علم» یکی از شخصیت‌های قدرتمند و با ‌نفوذ دوران پهلوی بود. او سال‌ها ریاست املاک سلطنتی و مدتی نیز ریاست بنیاد پهلوی را برعهده داشت و سپس به نخست وزیری رسید. علم در سال 1345ـ پس از حسین قدسی نخعی ـ به وزارت دربار محمدرضا شاه منصوب شد و این سمت را نزدیک به 11 سال یعنی تا چند ماه پیش از پایان عمرش، حفظ کرد. وی محرم اسرار شاه و از معدود شخصیت‌های مورد اعتماد وی بود. علم در همه جنبه‌های زندگی شاه و روابط او با خانواده و نزدیکانش به نحوی دخالت داشت.

علم تقریبا هر روز چند ساعتی را با شاه می‌گذارند یا با او تماس تلفنی داشت. بر این اساس، یادداشت‌های روزانه وی حاوی اطلاعات جزیی و مستندی درباره اوضاع ایران، سیاست داخلی و خارجی، زندگی روزانه شاه و رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است.

چاپ نخست جلد هفتم کتاب «یادداشت‌های علم» با ویراستاری علینقی عالیخانی، در 750 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات معین چاپ و وارد بازار کتاب شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 1
    آقـــــــــــــــــای عـــــــــلم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 0
    این کتاب و مجلدات پیشینش رو خیلی دوست دارم بخرم اما قیمتش برای من خیلی گرونه.25000تومن.متاسفانه اغلب کسانی که اهل کتاب هستن جیبشون خالیه. خیلی از اونهایی هم که پول زیاد دارن برای کتاب پول نمیدن.این هم از اون طنزهای روزگاره