۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
با آمریکا چه کنیم؟

بحران ناشی از خودداری ایالات متحده امریکا از صدور ویزا برای سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و چشم انداز پیامدهای نامطلوب آن برای طرفین، یکبار دیگر حقیقتی تلخ را برملاساخت.

حسین واله

بحران ناشی از خودداری ایالات متحده امریکا از صدور ویزا برای سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و چشم انداز پیامدهای نامطلوب آن برای طرفین، یکبار دیگر حقیقتی تلخ را برملاساخت؛ آیندۀ دو کشور همچنان گروگان گذشتۀ آنهاست. این فرصتی است تا نگاهی متأملانه تر به تلخکامی های دیرینه ای بیاندازیم که در مناسبات متشنج فیمابین دو کشور در طول زمان رسوب کرده و چون سپری فولادین پیشرفت هر ابتکاری را که در اندک بزنگاههایی برای دگرگونی معنادار در رکود جاری ممکن شده اند، سد کرده است.
هم ایرانیان و هم امریکائیان دلایلی نه چندان بی رمق برای بدگمانی به یکدیگر را در دهه های اخیر مرتب تکرار کرده اند و برغم ضرورت هایی که تعامل از نوعی دیگر را بر آنان در موضوعات با اهمیت چندی ایجاب کرده همچنان با اکراه، با ادبیاتی تلخ و در حد اکل میته به گفتگوهای محدود از سر ناچاری تن داده اند، گویی ترجیح می دهند حتی از خیر فواید آن برای منافع ملی خود صرف نظر کنند.
شاید یک راه فائق آمدن بر بن بست حاضر درنگ کافی بر گلایه هایی است که چند دهه تکرار شده اند. مواجه شدن آگاهانه با منشأ بحران ها گاهی توانایی اداره آنها را افزایش می دهد حتی اگر نتواند برون شو از آنها را نمایان سازد. ابتکارهای تازه، اغلب حاصل شهامت در مواجهه با تلخی ها و وارسی دقیق فراز و فرودهای آنهاست. در غیاب جسارت کافی، رخدادها خود را بر سیاست گذاران تحمیل می کنند و ای بسا طرفهای ثالث ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند. تسلیم چرخۀ حوادث شدن و کشمکشی سیاسی را به امری حیثیتی و گرهی کور تبدیل کردن شهامت زیادی طلب نمی کند.

مقام های عالیرتبه امریکائی پیشتر طی عذرخواهی رسمی از ملت ایران بخاطر مداخله در کودتای بیست و هشت مرداد اذعان کرده اند که دلخوری آنان از کنش هایی نیست که در خلأ صورت گرفته اند. پیشینۀ رفتار دولتهای امریکا با ایران برای سیاستمداران منصف تر آنان قابل دفاع نیست، چنانکه سیاست ایدئولوژیک حمایت از متحدان اردوگاه غرب در برابر گسترش کمونیزم به بهای چشم پوشی از نقض حقوق بشر در این استبدادهای وابسته، امروز رسما در بالاترین سطوح رهبری غرب نقد می شود. این رویکرد گرچه با انگیزه های پراگماتیستی اتخاذ شود و از شدت و وسعت کافی برای دگرگونی رادیکال در مناسبات سیاسی روزمره برخوردار نباشد اما آن قدر واقعگرا هست که سنگ بنای تجدید نظری را در سیاست بگذارد.

تا درآوردن زمام فردا از دست دیروز یک گام بس دشوار دیگر باقی است. بجای تلاش برای تغییر گذشته یا نشستن در انتظار تغییر ماهیت دو نظام، باید با تمامیت این گذشته صادقانه یکبار برای همیشه روبرو شد و تنها در پرتو منافع ملی، بهترین واکنش آگاهانۀ ممکن را به همه تلخی هایی که تار وپود این گذشته را تنیده اند تعریف کرد.
برای این مهم، سیاستمداران باید استفادۀ ابزاری از گذشته از جمله از غرور ملی آسیب دیده برای اهداف سیاسی کوتاه مدت بخصوص در رقابتهای داخلی را کنار بگذارند. امر سیاسی را با امر احساسی و عاطفی در نیامیزند و مسألۀ دیپلماسی را فقط و فقط حول منافع ملی اداره کنند. هنر دیپلماسی همین است که در جهانی ناکامل و مناسباتی نه چندان عادلانه و اخلاقی، در هر مناقشه ای حداکثر دستاورد ممکن را برای کشور کسب و خسارت های اجتناب ناپذیر را به حداقل برساند. خردمندان جهان، شهیدان رهایی را تقدیس می کنند، گذشت مقتدرانه را ستایش می کنند، غلبه بر انتقام جویی برای تأمین آینده ای درخشان تر را تحسین می کنند اما اسیران زندانهای خود ساخته را فقط سرزنش می کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 7
    تحمل
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 1
    در لابلای سطرهای تحلیل فوق منظور نویسنده کاملا"آشکار است امید است تاثیر گذار باشد.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 20
    سلام از نظر من باید تا پیروزی نهایی و نابودی سیستم سرمایه داری مقاومت کنیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      2 0
      البته نابودی ایران و چپاول ایران توسط روس ها و چینی ها و هندی ها خدایا یکم عقل عنایت فرما
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    17 2
    با روسیه چیکار میکنید .با امریکا هم چنین روی خوش
  • ابی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 1
    مدارا
  • آرش IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 10
    آمریکا اینک در 131 منطقه جهان پایگاه نظامی دارد و از طریق این پایگاهها بنا به گزارش فرمانده عالی شان مرتبا عملیات ریز و درشت انجام می دهد یعنی در امور دیگر کشورها دخالت می کند ، آمریکا بنا به گزارشات وزارت جنگ شان در طول 20 سال اخیر در حدود 87 عملیات برون مرزی حضور داشته از طرف دیگر دخالت آمریکا در ایران تنها به کودتای 28 مرداد و ساقط کردن دولت دکتر مصدق مجدود نمی شود تمامی غارت منابع زیر زمین و رو زمینی و مادی و معنوی ایران در طول سالهای پس از کودتا اعم از قرارداد کنسرسیوم و احیاء کاپیتولاسیون در مواجهه با حضور 50 هزار مستشار آمریکایی و ایجاد اختناقی 25 ساله توسط سرویس های امنیتی مانند ساواک و سرکوب هر نوای آزادیخواهی و بازکردن پای اسراییل به این آب و خاک و ...همه از جرائم آمریکاست
  • با نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 0
    عــــــــــــــجــــــــــــــــب
  • من EU ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 8
    تا کجا عقب نشینی ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    24 2
    آقای واله منکر نقش دیپلماسی در کم کردن تنشها نیستم اما مشکل جدی آمریکا و ایران در نوع گفتمان این دو کشور است. یکی از کاپیتالیسم و ملت صحبت میکنه و دیگری از اسلام و امت. چالشهای جدی این دو تفکر را نمیتوان با دیپلماسی حل کرد مگر آنکه یکی از طرفین به سمت گفتمان طرف مقابل تمایل پیدا کنه که این هم محال به نظر میرسه. تمام موجودیت آمریکا در قالب کاپیتالیسم تعریف میشه و موجودیت جمهوری اسلامی در اسلام. پایان جنگ سرد نتیجه غلبه کاپیتالیسم بر کمونیسم بود. برای پایان اختلاف آمریکا و ایران باید بین اسلام و کاپیتالیسم,یکی بر دیگری غلبه کنه. من راه دیگه ای به نظرم نمیرسه. کمونیستهای چین تا حدودی کاپیتالیسم رو پذیرفتن که تنشهاشون با آمریکا به حداقل رسید. آیا ایران هم میتونه؟باور نمیکنم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 7
      عزیز دل برادر ما که از خود امریکا هم کاپیتالیست تریم . فقط داریم جلوشون تریپ میایم .
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    13 0
    رفاقت همراه با دقت
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    19 9
    چی کار میتونید بکنید۰۰۰۰یک تحریم میکنه کل مملکت فلج میشه بعد مسئولان میرن ده براب. خرج میکنن تحریمو دور بزنن غافل از اینکه همین گرون خریدن خودش باعث فلج شدن مملکت میشه
  • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    24 5
    به امید ارتباط با آمریکه و تمام جهان و پایان ماجراجوهایی که سالها بر مردم و کشورمان فقط و فقط ضرر وارد کرد
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    9 3
    اصولا مگه با امریکا کاریم میشه کرد؟
  • ناشناس A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 9
    بهتره آمریکا را نصیحت کنی.
  • عادل TR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام بالانوشتن قبولي كالبيتاليسم درمقابل اسلام عجب كوته انديشاني بيداميشن جرانبايدعافيت طلبي كناركذاشته نشود مثل مولاعلي بايدمديرراستين ومدبربود تله هاراعلم وعمل خنثي ميكند فقط روي باي ايران اسلامي الكوي امام ره