ایرنا نوشت:

ادعای روزنامه عرب زبان ˈالشرق الاوسطˈ چاپ لندن مبنی بر تصمیم تهران برای معرفی فرد دیگری به جای ˈحمید ابوطالبیˈ به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل  رد شد.

یک منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری گفت  آقای حمید ابوطالبی که از دیپلماتهای برجسته کشور به شمار می روند، نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد است و گزینه جایگزین برای وی نداریم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در حال پیگیری این موضوع است.

روزنامه ˈالشرق الاوسطˈ چاپ لندن امروز ( یکشنبه ) به نقل از منابعی ناشناس که آنها را نزدیک به رییس جمهوری ایران معرفی کرد، مدعی شده بود که تهران در صدد تغییر نماینده جدید خود در سازمان ملل است و احتمالا عراقچی را برای تصدی این کرسی معرفی خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، ˈانتخاب نامزد برای جایگزینی ابوطالبی، منحصرا از میان اعضای گروه سه نفره مذاکره کننده هسته ای صورت خواهد گرفت و احتمال دارد این نامزد، عراقچی باشد که سخنگوی این گروه و معاون وزیر امور خارجه است.ˈ

الشرق الاوسط در عین حال اعتراف کرد:ˈصادر نشدن روادید از سوی امریکا برای نماینده ایران در سازمان ملل که سابقه خدمت به عنوان نماینده دیپلماتیک کشورش در استرالیا، ایتالیا و بلژیک را دارد، برای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دردسر ساز شده و کاخ سفید را در موقعیت دشواری قرار داده است.ˈ

با اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان « یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران» و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده و گفته است که او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این نیز بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه نیز روز شنبه گذشته به ایرنا گفته بود: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری موضوع است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایالات متحده آمریکا می تواند مصوبات داخلی خود را بر تعهدات بین المللی اش ترجیح دهد و آنها را اجرا کند؟ گفت: بر اساس موافقتنامه مقر میان سازمان ملل و دولت میزبان (آمریکا)، این کشور باید به تعهدات بین المللی اش عمل کند.

عراقچی در این گفت وگو همچنین شایعه جایگزینی خود به جای ابوطالبی را تکذیب کرد.

خانم ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به رفتارهای آمریکا اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا در قبال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

وی افزود: دکتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است و او در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که در دهه هفتاد (هجری شمسی) بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد، روادید آمریکا را دریافت کرده بود.

1745

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =