روسیه شریک قابل اعتمادی برای ایران نبوده وذهنیت مردم نسبت به عملکرد گذشته این کشور تیر وتار است.

بحران اوکراین پس از جدایی منطقه استراتژیک کریمه وبا ادامه اقدامات طرفدر ان روسی تبار علیه دولت غرب گرا در شرق این کشور؛ وارد مرحله جدیدی شده است . هرچقدر موج تجزیه طلبی در اواکراین جدی ترمی شود به همان نسبت هم رویارویی روسیه با غرب در ابعاد مختلف شکل واقعی تری به خود می گیرد.
البته تلاش غرب با تهدید وتحریم برای منصرف نمودن مسکو از اقدامات ایذایی علیه دولت جدید کیف وبه رسمیت شناختن آن عملا راه به جایی نبرده وروسها خشمگین از ورود غرب به حیات خلوت خود وبه خطر افتادن امنیت ملی خود آماد ه رویارویی همه جانبه وپرداخت هزینه هم هستند . هم زمانی این مناقشه بزرگ با گفتگوهای ایران وگروه 5+1در موضوع هسته ای به برخی گمانه زنی های سیاسی دامن می زند که گویا روسها برای انتقام گیری از غرب ممکن است که با عدول از توافقات قبلی به نفع ایران ودور زدن تحریم های سازمان یافته بین ا لمللی اقداماتی را انجام دهند.
به این مفهوم که قدرت مانور روسها در مقابل غرب با نزدیکی بیشتر به ایران افزایش یابد وکرملین بار دیگر از برگ ایران به عنوان امتیاز گیری از قدرت های غربی استفاده کنند . حتی موج جدید رسانه ای علیه ایران با احتمال توافق تهاتری نفتی با روسیه به میزان دومیلیارد دلار در گرماگرم دور جدید مداکرات ژنو براه افتاده ومقامات آمریکایی همکاری نفتی میاتن تهران مسکو رادر تضادبا توافقات قبلی ارزیا بی می کنند وآشکارا از اعمال تحریم های جدید در صورت عملیاتی شدن این قرارداد نفتی حمایت می کنند . سوالی مطر ح است آیا ایران بار دیگر به بازی روسها باید تن دهد ؟و آیا مناقشه اوکراین وتاثیر آن بر روند مذاکرات آتی ایران با غرب به نفع کشور مان هست ؟
دولت تدبیرو امید براساس سیاست اصولی خود از ابتدای بحران فراگیر اوکراین تلاش داشته است که از ورود به این مناقشه وموضع گیری آشکار به نفع طرفین دعوا خودداری کنند . دراین میان در دعوای حقوقی در موضوع اوکراین در مجمع عمومی غرب علیه روسیه ساز مان ملل متحد با رای ممتنع خویش نشان داد نمی خواهد که دستاورد های هسته ای خویش را در عرصه حفظ منافع ملی وشکسته شدن سد بزرگ تحریم های بین المللی راقربانی مجادلات اخیر روسیه آمریکا نماید .
در هرصورت تداوم مناقشه اخیر شرق وغرب برسر اوکراین برخلاف تصور عده ای به نفع منافع ایران نیست وهرگونه سنگ اندازی درروند مذاکرات آتی هسته ای وتاخیر در تدوین تفاهم نهایی ژنو برای برچیده شدن تحریم های بین المللی علیه ایران می تواند نوعی رجعت به فضای تنش زای قبل ازورود جدی به مذاکرات قلمداد گردد .
باید در نظر داشت که روسها در همراهی وهمگامی غرب علیه فعالیت های هسته ای ایران در دهه های گذشته از هیچ تلاشی فرو گذار نبودند واکثر قطعنامه های ضد ایرانی در شورای امنیت ساز مان ملل متحد با رای مثبت آنها روبروشده بود . بی صداقتی روسها به ملت ایران در عدم تمکین قراردادهای مشترک از جمله تحویل موشک های اس 300 وتاخیر مکرر در راه اندازی به موقع نیرو گاه اتمی بوشهر ثابت شده است . بنابراین روسها هیچ وقت شریک استراتژیک وقابل اعتماد برای ایران نبودند واصولا ذهنیت تاریخی مردم ایران نیز نسیت به عملکرد روسها تیرو تار است .
از دیگر سو ؛حل مناقشه ایران با غرب تبعات خویش را بر روابط آینده با روسیه خواهد گذ اشت . از اینرو به نظر می رسد که سیاست مسکو همچنان کنترل بحران هسته ای ایران وتطویل آن برای امتیازگیری دوسویه از طرفین منازعه شکل گرفته باشد . چراکه دستیابی به تکنولوژی غربی در صورت حل وفصل اختلافات با غرب بر سر موضوعات مختلف می تواند بازار پر سودایران را به ویژه در عرصه خرید تسلیحات نظامی از نفوذ سنتی روسها خارج کند .
اگر چه روسیه بدلیل تنگای استراتژیک در مواجهه با غرب برسر اوکراین در فکر نزدیکی بیشتر با ایران هم باشد . برای منافع آنی مسکواست وهیچ گونه تضمینی وجود ندارد که روسها در دارزمدت نسبت به حفظ روابط با ایران متعد باقی بماند . این نگرانی از آنجا نشات می گیرد که روسیه در دوره های مختلف تاریخی به رغم عقد قراردادهای امنیتی در بزنگاه های سخت متحدان خود را در مقابل غرب تنها گذاشتند . که می توان به عدم پشتیبانی جدی از صربها در بحران بالکان ونیز بی تفاوتی به اشغال عراق وهمراهی با غرب در ساز مان ملل متحد برای سرنگونی سرهنگ قذافی اشاره کرد.
همچنین باید اضافه کرد که درست است پوتین مرد قدرتمند کاخ کرملین برای تحقق پروژه اوراسیاگرایی واحیای نفوذ روسیه در خاورمیانه وجهان چشم به جایگاه تعیین کننده ایران در معادلات منطقه ای دوخته ؛ با این وجود ؛روسیه همچنان به ایران به عنوان ابزاری برای رویارویی با غرب وتوازن سازی قدرت نگاه می کند .لذا با توجه به ملاحظات امنیتی ایران در منطقه وتلاش همه جانبه اسراییل وبرخی از کشورهای عربی در عدم حصول به نتیجه مشخص برای بستن پرونده هسته ای ایران در مجامع بین المللی نباید باورود بی ثمر به مسایل اختلاف زا میان روسیه وغرب آب به آسیاب دشمن ریخت وشرایط را برای ادامه دشمنی فراهم نمود .
همچنین باید یاد آور شدکه همسایه شمالی ایران فاقد ابزار وامکانات لازم برای ورود به جنگ سرد گسترده با غرب برسر امسایل اختلاف زا است وروسها تلاش خواهند که سطح رقابت با غرب از محدوده سیاسی وارد فاز نظامی نشود . لذا بحران اوکراین فوریت امنیتی برای ایران هم محسوب نمی شود واین موضوع صرفا در حوزه منافع عمومی قابل تبیین وبررسی است . ولذا دستگاه سیاست خارجی کشورمان فقط از طریق دیپلماسی سازنده ودعوت طرفین مناقشه به گفتگوبرای حل بحران کمک نماید .
اصل اساسی در سیاست خارجی هر کشور منافع ملی است. لذا در بررسی پرونده هسته ای وروند مذاکرات اخیر ژنونشان می دهد که در پیگیری منافع ملی نباید به قدرت های خارجی تکیه نمود . از دیگر سو رفتارمتناقض روسها در نوع تعامل با ایران هم نشان می دهدکه هرگونه تن دادن به بازی جدید روسها می تواند برای منافع ملی کشور خطر آفرین باشد . بنابراین داشتن درک روشنی از مسایل جهانی وتفکیک موضوعات وتبیین استراتژی کلان نگر از وجه مصالحه قرار گرفتن منافع ملی کشورمان میان غرب وروسیه جلوگیری می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    22 3
    ایران با امریکا باشد به نفعش است روسها خائن هستند
    • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      6 1
      آمریکا و روسیه دو روی یک سکه هستند. هردو, مرامشون یکیه فقط تاکتیکهاشون فرق میکنه. هر دو متجاوز و هر دو غارتگرن.فقط یکی با پنبه سر میبره و دیگری شمشیر از رو میبنده. هیچکدومشون قابل اعتماد نیستن.هر دو رو به بازی بگیرین تا خرتون از پل بگذره. خرتون که از پل گذشت یه اردنگی هم حوالشون کنید.
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    15 1
    یاد بازی فرانسه و انگلیس و روس در زمان قاجاریه افتادم
  • محمد IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 1
    باید مردان سیاست ما هم راه چاره ای پیدا کننده از این مخمسه .....
    • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      5 1
      مخمصه صحیح است.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    27 0
    روسیه در طول تاریخ ثابت کرده که هیچ وقت قابل اعتماد نیست . جداکردن آذربایجان از خاک ایران و کشتار بی رحمانه و غارت مردم شمال ایران هیچ گاه از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد .
    • آسمون IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      6 2
      حالا کی گفت روسیه خوبه ؟ که شما میهن پرست های اجنبی ستیز موضع گرفتید ؟ در سیاست خارجه ما به هیچ کس اعتماد نداریم . اما وضعیت ما با سوریه یک وضعیت رقابتی هست در حالی که وضعیت ما با آمریکا در حالت مخاصمه هست . انگار دوستان وطن پرست به دنبال دشمن سازی هستند ؟؟؟
    • داوداحمدزاده IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      5 0
      جناب انصاري عزيز ؛ منافع ملي ماطبق گفته كارشناسان حاذق وميهن دوست وطني باادامه مذاكرات ورفع حلقه تحريم هاي ظالمانه و در هم پيچيده غرب واحقاق حقوق واقعي وارتقاي منزلت ايرانيان درسراسر دنيا تا مين مي گردد . آيا اتخاذ سياست تهاجمي در دوره هشت ساله دولت آقاي احمدي نژاد واهل من مبارزطبيدن كليت جهان غرب وفرصت دادن به بد خواهان نظام براي تكرار واژه ايران هراسي را درراستاي منافع ملي ارزيابي مي كنيد ؟همانطوريكه مي دانيد ديپلماسي وجنگ دوروي سكه اند وچه بسا با حضور ديپلمات هاي كشته بتوان منافع ملي را بهتر تا مين واز هزينه سازي بي حاصل براي كشور جلوگيري كرد . بي ترديد كار شكني در مذاكرات آتي از سوي هر كشوري باشد محكوم است .
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    15 0
    ابن يعني بازيچه دست روسيه شديم و روسيه براي پيشبرد منافع خود از ما استفاده ميكنه
  • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    21 0
    ملت بزرگ ایران همواره از سیاستهای روسیه شامل تصرف 17 شهر ایرانی الاصل قفقاز در زمان روسیه تزاری ، تلاش برای تجزیه آذربایجان و کردستان ایران بعد از جنگ جهانی دوم ، تجهیز ارتش جنایتکار بعثی عراق به سلاحهای پیشرفته از جمله موشکهای دوربرد اسکاد بی و اسکاد سی که شهرهای ایران را هدف گرفته بودند در زمان شوروی سابق و رفتار دوگانه در زمان روسیه بعد از کمونیزم از جمله تحمیل هزینه های اضافی میلیارد دلاری و اتلاف وقت چند ساله در پروژه نیروگاه اتمی بوشهر و چندین بار رای دادن بر علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحویل ندادن موشکهای اس 300 به دلایل واهی علیرغم پیش دریافت از ایران و ... متضرر شده اند ، لذا باید به هوش بود و فریب روسیه را نخورد که آزموده را آزمودن خطاست
    • بی نام A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 0
      درمورد روسیه حق با شماست و فقط یک بی غیرت خبطهای روسیه را درباره ایران فراموش میکنه. اما به خاطر داشته باشید که ملت ایران جنایات آمریکا را نیز فراموش نخواهد کرد. به آمریکا نیز اعتماد نکنید که آزموده را آزمودن خطاست.
    • نادر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      1 0
      در جواب آسمون: سوريه نه روسيه طرفدار منافع ملي هستيم اجنبي پرست هم نيستيم ولي خيانت وظلم روسها درقبال ايران غير قابل كتمان هست
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    15 1
    از ابتدای بحران اوکراین این مقاله منطقی‌ترین چیزیه که در دنیای فارسی زبان خوندم.... نتیجه‌‌گیری: آمریکا و روسیه دعوا دارن؟ به ما چه.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 2
    مقاله خوبی بود ولی توایران قدرتمنها بیشتر منافعشون تو رابطه با روسیه هست
  • م.ا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 1
    مايلم از تحليل دقيق وعلمي جناب آقاي احمدزاده تحليلگر نكته سنج كشورمان تشكر نمايم.انشالله مورد دقت نظر مقامات كشورمان قرار گيرد
  • تبريزلي IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 1
    فقط اذربايجان جدا نشده گرجستان و داغستان و ارمنستان هم بوده
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    36 2
    آقای احمدزاده یه چیزی که من دیدم شما در این مقاله خیلی روی آن تاکید کردید و خیلی از خوانندگان این سایت هم ممکنه با شما همعقیده باشن,موضوع عدم اطمینان به روسیه و اینکه روسیه متحدینش رو در بزنگاه ها تنها میذاره ,هست. حقیقتا این استدلال شما در مورد موضع غرب نسبت به ایران نیز صادقه. من یه چیزی رو نمیفهمم. اونم اینکه ما چرا در سیاست از همه انتظار صداقت داریم و میخوایم به یکی تکیه کنیم؟سیاست جای بازی کردنه.جای اخلاقگرایی نیست آقا.اگه ایران میتونه از بحران اوکراین برای بدست آوردن حتی یه امتیاز کوچک در مذاکرات هسته ای استفاده کنه باید حتما این کار رو انجام بده.اگه تهاتر نفتی با روسیه فقط یه ارزش6 ماهه هم داشته باشه باید ازش استفاده ببریم. بقیه در کامنت بعدی
  • بقیه کامنت قبل A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    33 2
    ما قرار نیست فرض کنیم که روسیه دوست ماست. ما نه با روسیه میتونیم دوستی داشته باشیم و نه با غرب.اصلا گفتمان ما با این دو بلوک متفاوته.جایی برای دوستی نیست.روسیه اهل بازی هست و ما هم اهل بازی هستیم.روسیه به ما سود برسونه نسبت به اشغال اوکراین سکوت میکنیم. برامون استفاده نداشته باشه براش پرونده سازی میکنیم. قضیه خیلی ساده هست. در سیاست خارجی با غرب و روسیه ماکیاولیست باشید تا ببینید چقدر منافع داره. مشکل شرعی هم نداره. دشمنان اسلام رو به هر طریقی که میتونین باهاشون بازی کنید و سعی کنید طوری فریبشون بدین که هیچوقت دستتون رو نشه. در سیاست خارجی دنبال صداقت نباشین. ببینید فقط چقدر میتونید سر مخاطبتون رو کلاه بذارید. اخلاق و اعتماد در سیاست خارجی مال آدمهای ساده لوحه.
    • داود احمدزاده IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      5 0
      سپاس از حسن توجه شمابه مطلب . بله حرف شمادرست است سياست صداقت نمي شناسد وچراغ راهنمايي هركشوري دراين عرصه طبق گفته مورگنتا منافع ملي آن است وبراساس رويكرد واقع گرايي نيز هيچ كشوري دوست يادشمن ابدي ندارد.ولي به ياداشته باشيم دراداوار تاريخي گذشته منافع ايران ييشتر از سوي همسايه شمالي ما مورد تهديد جدي قرار گرفته ودراين شكي وجودندارد روسيه درتقابل با غرب مي خواهد همچنان از ما به عنوان ابزار استفاده كند وهمچنين بايد ياد آورشويم مسكو مي داند با برطرف شدن اختلافات ايران برسر موضوع هسته اي در هرصورت قدرت مانور آن براي امتياز گيري ازرقيب كاهش خواهديافت .بنابراين تطويل بحران ميان وغرب به نفع روسهاست
    • امیر انصاری1 A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 0
      جناب احمدزاده ممنون از پاسخ شما. فرمایش شما مبنی بر اینکه طولانی شدن مناقشه هسته ای ایران و غرب به نفع روسیه هست, متین است. هرچند که طولانی شدن اختلاف غرب و روسیه بر سر اوکراین و سوریه هم میتواند منجر به امتیاز گیری ایران شود.اما نمیتوانیم به صرف ممانعت از امتیاز گیری روسها ,تن به توافقی بدهیم که منافع ما را نادیده بگیرد. در اینکه در زمان فتحعلیشاه بخشهای شمالی ایران توسط روسها جدا شد شکی نداریم. در اینکه در خلال جنگ جهانی دوم بخشهای شمالی ایران توسط روسها اشغال شد و اگر تلاشهای احمد قوام نبود شاید تبریز هم امروز متعلق به ایران نبود نیز شکی نیست.اما این بخشی از قصه پر غصه این مرز و بوم هست. حداقل روسها وادار به ترک آذربایجان در سال 1325 شدند. بقیه در کامنت بعد
    • امیرانصاری2 A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 0
      اما حضور انگلیسیها در ایران را حتی پس از پایان جنگ دوم جهانی را نیز نباید نادیده بگیریم. اگر جدا شدن مناطق قفقاز از ایران در 170 سال پیش اتفاق افتاد ,جدایی بحرین از ایران در سال 1349 رخ داد. بنا به نقل عباس آرامسفیر پهلوی در چین, انگلیسیها در قضیه بحرین سر شاه را کلاه گذاشتن.خاطرات دریاسالارحبیب اللهی آخرین فرمانده نیروی دریایی پهلوی را که مطالعه میکنیم متوجه میشویم انگلیسیها با یک رفراندم ساختگی در بحرین ,شاه را متقاعد کردند که بحرینیها مایل به جدایی از ایران هستند و حال آنکه اینگونه نبود. لایحه جدایی بحرین را هم ,بدون مخالفت جدی از جانب نمایندگان ,به شکل فرمایشی در مجلس آن زمان به تصویب رساندند.بقیه در کامنت بعد
    • امیر انصاری 3 A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 0
      قصه ادعای همیشگی امارات بر جزایر ایرانی هم از یادگارهای آن زمان است که هرچند وقت یکبار موجب تنش بین ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس میشود. همه اینها کار انگلیسیها بود .ذکر ظلمهایی که انگلیس و آمریکا در حق ایران کردند موجب اطاله کلام است. بگذریم که انتفاع آمریکا در ایران در 25 سال بعد از کودتای 28 مرداد از احصا خارج است. همه اینها را عرض کردم که بگویم روسیه و آمریکا و انگلیس هر سه ماهیتی یکسان دارند.فقط از تاکتیکهای متفاوت برای اجرای سیاستهایشان بهره میبرند.اگر روسیه سرزمینهای شمالی همسایه جنوبی اش ایران را به زور ضمیمه خاکش کرد بقیه در کامنت بعد
    • امبرانصاری4 A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 0
      آمریکا نیز همین عمل را با همسایه جنوبی اشمکزیک انجام داد. ایالتهای جنوبی آریزونا تگزاس نیومکزیکو لوییزیانا و بخشهایی از ایالت کالیفرنیا همگی متعلق به مکزیک بودند که به زور ضمیمه خاک آمریکا شدند. ملاحظه میفرمایید هم روسیه و هم آمریکا دارای روحیات یکسانی هستند. هر دو از حربه فریب و در صورت امکان از حربه زور استفاده میکنند تا سیاستهای خود را عملی کنند. همانطوریکه عرض کردم در تعامل با این دو کشور باید بر پایه منافع ملی و نه بر پایه خوشبینی تعامل کرد. به نظر من ,اینکه بگوییم حالا باید به آمریکا نزدیک شد تا مانع از امتیاز گرفتن روسها از غرب بشویم به نوعی از آن طرف بام افتادن است. در نیم قرن اخیر هم از نزدیک شدن به این دو, طرفی نبسته ایم چه در زمان جنگ 8 ساله و چه قبل و بعد از آن. با تشکر
  • احد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    پوتين روسها قابل اعتماد نيست
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 1
    روسيه از امريكا بدتر دورو تر
    • شاغلام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      0 2
      سگ زرد برادر شغاله
  • گلبرگ IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    قدرت نفتي وگازي مسكو اين امكان رامي دهد كه مرد قدرتمند كاخ كرملين به فكر احياي نفوذ سنتي روسها در منطقه وبازگشت به دوري تزارها باشد . دستگاه ديپلماسي مابايد كار آمدي خويش درقبال طمع ورزي مجدد روسها نشان بدهد.
  • قادر IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    3 1
    روسها نمي خواهند غرب وايران برسر موضوع هسته اي به توافق برسند .پس احتمال كارشكني آنها در روند مذاكرات وجود دارد.پس ايران بايد هوشيارانه عمل كند .
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 1
    من هم با نظر اقای احمد زاده موافقم تحلیل واقع گرایی بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 2
    سلام استاد احمد زاده : به نظر شما این مذاکره است که ما هرچه داشتیم دادیم ولی دریغ از گرفتن یک امتیاز. بهتر نیست ما هم مانند آنها عمل کنیم
  • قیمت گوشی A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    بسیار عالی
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای احمد زاده فرمایش شما بسیار متین و صحیح میباشد و اگر سیاستمداران کشور بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند بسیار خوب است ولی گذشته چنین چیزی را نشان نمی دهد