کیهان نوشت:

نویسنده و مجری سرشناس جهان عرب، در مقاله‌ای به انتقاد از مواضع کشورهای عرب در قبال ایران پرداخته و با بیان حقایقی غیر منتظره درباره ایران اذعان کرده است که در حالی که اعراب در لبنان قمارخانه و هتل می‌سازند، ایران مقاومت را تقویت می‌کند.
«فیصل قاسم» که از مجریان مشهور شبکه الجزیره و از مخالفان سرسخت ایران و جبهه مقاومت است، در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن، نوشت: عرب‌‌ها باید در زمینه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و صبر و استقامت، ایران را الگو قرار دهند.
قاسم در ادامه با اذعان به این که ایران، تثبیت ائتلاف ‌ها و حضور خود را در منطقه از ده ‌ها سال پیش آغاز کرده، می‌گوید: گویی برخی کشورهای عربی کاری ندارند، جز اینکه از افزایش نفوذ ایران در منطقه - به ویژه پس از توافق‌ هسته‌ای و «نزدیک شدن» ایران و آمریکا - شکایت کنند و بنالند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که برخی گویی ناگهان از خواب غفلت بیدار شده‌اند و به خطر نفوذ ایران پی برده‌اند.
این نویسنده معروف عرب به عنوان شاهد مثال برای ادعای خود، به سابقه روابط و مناسبات ایران و سوریه در زمان «حافظ اسد» اشاره کرده و می‌نویسد: حافظ اسد همزمان با ایران و کشورهای عربی طی چند دهه روابط ممتازی داشت، اما چرا در آن همه مدت هیچ یک از عرب ‌ها به روابط و ائتلاف ایران و سوریه شک نکرد؛ آیا نظام سوریه در زمان حافظ اسد، به مثابه سنگ محک در روابط ایران با کشورهای عرب نبود؟
فیصل قاسم در ادامه با بی توجهی به مواضع مبتنی بر حمایت از مظلومان و جانبداری از حق ایران در قبال کشورهایی چون عراق، یمن و غیره، مدعی شده است: نفوذ ایران در عراق از ابتدای دهه نود قرن گذشته آغاز شده و اعراب میلیارد‌ها دلار برای سرنگونی یک نظام عربی هزینه می‌کنند، آن گاه ایران آن کشور را در «طبقی از طلا» تحویل می‌گیرد و به گسترش نفوذ خود در آن می‌پردازد.
او سپس خطاب به اعراب می‌گوید: ایران را سرزنش نکنید. ایران، بخواهیم یا نخواهیم، برنامه‌ای دارد که بر اساس یک راهبرد قدرتمند و دقیق برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین ایران با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی و بدون وابستگی به شرق و غرب، چنان قدمی در زمینه نظامی و فناوری هسته‌ای برداشته که جهانیان را بهت زده کرده و سالهاست که دنیا در زمینه برنامه اتمی با ایران سرگرم مذاکره است و این حقیقتی است درخور احترام نه محکومیت، هرچند که برخی با ایران اختلاف سیاسی داشته باشند.
به گزارش العالم، این نویسنده سرشناس در پایان مقاله می‌نویسد: 50 سال پیش خیلی ‌ها تصورش را هم نمی‌کردند که ایران از چنین نفوذ و جایگاهی در منطقه برخوردار شود، اما اینک این امر به یک حقیقت تبدیل شده است و ایران برنامه‌ای بلند مدت در پیش گرفته و بدون شک همین مساله بسیاری از کشورهای عربی را آزار می‌دهد و باعث شده است که نسبت به این کشور کینه بورزند و ملت‌های عرب را بر اساس تعصبات مذهبی علیه ایران تحریک کنند؛ اما باید از آن‌ها پرسید که چرا طرح و برنامه‌های «اصولی» و «عربی» خاص را برای مقابله با نفوذ روز افزون ایران و ترکیه به کار نمی‌گیرید؟ این درحالی است که ایران، اورانیوم را غنی سازی می‌کند و ما کشورهای عربی تنباکوی قلیان؟!


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    20 3
    کیهان هم دروغ وتوهم رو با هم قاطی میکنه و میکنه یاداشت سیاسی و میده بیرون.حالا یکی خواست هندونه بذاره زیر بغلمون ما که نباید باور کنیم واز خود بیخود بشیم .مشک آن است که خود ببوید...وضعیت دبی وشارجه وقطر رو با خرمشهر وقشم وکیش وبندر گناوه مقایسه کنید.ببینید اونا از بیابان لم یزرع جای توریستی درست کردن ما....
  • احمد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    19 2
    واقع بین باشیم و ببینیم کجا رفتند و ما هنوز کجاییم
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    25 4
    و كدام موفق ترند در عرصه اقتصاد؟ پاسپورت كدام معتبر تر است در دنيا؟.........
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    19 2
    اون ها بنز سوار ميشند و ما پرايد
  • بی نام RS ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    22 3
    فعلا که همون عرب ها تو همه ی پروژه های تجاری شریک اروپا و آمریکا هستند و میلیارد میلیارد سود برای مردمشون میارن و تمام دنیا هم تحویلشون میگیرن و از زندگی لذت می برند و مردم این مملکت چوب سیاسی بازی و احساس ترس و وحشت مسئولین از حمله ی کشورهایی که با اونا دشمنی میکنند رو میخورن و هم چنان هم مردم نمی فهمند چه خاکی بر سرشان می رود
  • علی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    24 4
    الان ذوق مرگ شدید؟ این میخاد با این حرفا عرب ها رو بیشتر علیه ایران تحریک کنه 50 سال پیش خیلی ‌ها تصورش را هم نمی‌کردند که ایران از چنین نفوذ و جایگاهی در منطقه برخوردار شود پنجاه سال پیش ایران قدرت اول منطقه بود.
  • mohammad IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    19 3
    شما هم که از کشورای عربی وارد میکنید
  • سوداگر IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    21 2
    چطور كيهان مي تواند و به خود مي نازد كه به استناد مجري معروف عربي قلم فرسايي كند ولي ديگران به استناد مواضع رسمي سياستمداران خارجي هم حرفي بزنند خوش بيني و يا حتي گول خوردن و يا .... محسوب مي شود؟؟؟
  • علی IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 7
    متاسفم برای دیدگاه منفی دوستان
  • مهدي A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    9 1
    مقاله هاي كيهانو خيلي جدي نگيرين. معلوم نيست چند درصدش واقعيه