کاظم موسوی بجنوردی رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی در باره دفن ریچارد فرای ایرانشناس معروف امریکایی به روزنامه شرق گفت:

متاسفانه موضوع انتقال و دفن ریچارد نلسون فرای در ایران موضوعی فرهنگی بود که شکل سیاسی پیدا کرد. پروفسور فرای نزدیک به 70سال برای ایران کار کرده و شاگرد در زمینه ایرانشناسی تربیت کرده است. ایشان نقش برجسته‌ای در مطالعات ایرانشناسی به‌‌خصوص در زمینه فرهنگ و تاریخ ایران داشت. اما با سیاسی‌شدن این ماجرا، کار سخت شد. در حال حاضر با وجود همکاری خوب وزارت امورخارجه، انتقال پیکر پروفسور فرای به ایران تنها با مجوز رییس‌جمهور امکان‌پذیر است. این مجوز هنوز صادر نشده است.


در حال حاضر که مذاکرات میان 1+5 و ایران در جریان است اگر به وصیت‌نامه این استاد دانشگاه عمل نکنیم دشمنان انقلاب و نظام را شاد کردیم و به دست آنها و تندروهای آمریکایی این دستاویز را می‌دهیم که علیه ایران استفاده کنند. متاسفانه گروه‌های تندرو ایرانی همیشه همسو با تندروهای آمریکایی و نیروهای ضد انقلاب عمل می‌کنند. این اتفاق‌ها برخلاف مصالح ملی ماست و به ما آسیب می‌رساند.

اگر امام‌جمعه اصفهان متوجه اصل قضیه شوند می‌توانند نقش مثبتی در آرام‌کردن فضای اصفهان داشته باشند.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    121 6
    امیدواریم رییس جمهور زودتر و محکم تر اقدام کنن. این شل و وِلی مقابل این گروههای فشار بی کله قابل توجیه نیست. خصوصا وقتی در مسائل فرهنگی به خشونت و خرابکاری متوسل میشن.
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      41 3
      دو حالت داره:‌يا ايشان هم با آنها هم نظرند، يا اينكه همون داستان خاتمي كه نگذاشتند و اينها دوباره شروع شده
    • آرزو A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      18 1
      من به عنوان کسی که به روحانی رای دادم از او میخواهم که قاطعانه حداقل به پیشنهاد خود در سازمان ملل احترام بگذاردجهان علیه خشونت وافراط جلوی این افراطی های بی هنر بایستد و اجازه دفن ایشان که خواست ملت ایران است را هرچه سریعتر صادر کند.
  • بی نام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    88 3
    جز تاسف چیزی باقی نمی مونه، به امید روزی که چنین افراد تندرویی دیگه قدرت نداشته باشن
  • اسکندر A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    100 3
    ریس جمهور بهتر است دست از محافظه کاری بردارد و کمی شجاعت به خرج دهد این امر منافع دراز مدتی برای ایران در پی خواهد داشت
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    50 4
    اينقدر بخيل نباشيد، به خواسته اين فرد فرهيخته احترام بگذاريد، با اين كار هم انسانيت را نشان داده ايد هم جاذبه توريستي ايجاد كرده ايد، بهرحال وجود مقبره يك دانشمند امريكايي در ايران خيلي ارزش داره، طرف بد كاري ميكرده ايران رو به جهانيان معرفي مي كرده؟
  • امیر A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 0
    از یک طرف میگوییم : چهره ایران و ایرانی را باید در دنیا عوض کنیم ،حالا بخاطر پیکر بیجان یه ایران شناس کسی که برای شناساندن واقعیت ایران تمام عمرشو زحمت کشیده این همه جنجال بپا بشه من که واقعیت این همه افراطی گری رو نفهمیدم و نفهمیدم تا کی باید سیاست ما در ورزش ،و فرهنگ و ... خسارت وارد کنه فقط می توانم بعنوان یه ایرانی بگویم متاسفم و از این همه سیاست زدگی در اجتماع خسته خسته و بیزارم .
  • علی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 13
    اگر به دیپلمات ما اجازه ورود نمیدهند ما نباید اجازه دفن دهیم.
  • ذاکری اصفهان A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 0
    من هر روز با خواندن مطالب پیرامون ایران شناس ناراحت می شوم که چرا یک اقلیت تندرو این گونه برخورد می کنند در ضمن این وقایع بعد از واکنش امام جمعه موقت اصفهان بود که اظهارات تندی داشتند