مهر نوشت:

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های هفته سلامت، اظهارداشت: امسال در حوزه سلامت شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود.

دکتر عباس زارع نژاد روز یکشنبه در نشست خبری هفته سلامت که در سالن اجتماعات وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: امسال نقطه عطفی برای نظام سلامت از حیث توجه به برنامه‌های نظام سلامت و تخصیص منابع بود.

به گفته وی، نقطه عطف امسال که در هفته گذشته اتفاق افتاد ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری بود. همچنین پیام نوروزی ریاست جمهوری مبنی بر اولویت داشتن سلامت و برنامه‌های امنیت غذایی نشان دهنده توجه دولت به سلامت است.

زارع نژاد افزود: همچنین، در فاز دوم هدفمندی، توجه ویژه‌ای به سلامت شده است. همه این موارد نقطه عطفی شد که امسال در بخش سلامت شاهد تحولات چشمگیری به ویژه در حوزه خدمات بهداشتی درمانی باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته هفته سلامت در فروردین ماه همزمان بود با روز جهانی سلامت و هفته سلامت از ۱۸ فروردین تا ۲۴ این ماه برگزار می‌شد اما امسال هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. دلیل این اتفاق این بود که هر سال هفته سلامت مقارن با تعطیلات نوروزی و بلافاصله بعد از تعطیلات اجرا می‌شد و چون برنامه‌ریزی‌ها با این روند دچار مشکل می‌شد، ما از ناحیه دستگاه‌هایی که در این هفته با ما همکاری می‌کردند این درخواست تغییر تاریخ را به کرات داشتیم.

زارع نژاد ادامه داد: دلیل دیگر تغییر تاریخ هفته سلامت مقارن شدن آن با ثبت نام فازدوم هدفمندی بود. طبیعتا فضای رسانه‌ای کشور نیز تحت تاثیر این امر بود و چون ما رسانه‌ها را همکاران اصلی خود در برگزاری هفته سلامت می‌دانیم، عملا از ظرفیت رسانه‌ها نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

به گفته وی، دلیل سوم این بود که بعد از پایان ثبت نام فاز دوم هدفمندی ما عملا وارد اجرای این برنامه می‌شویم. دولت در فاز دوم هدفمندی تعهداتی در بخش سلامت دارد، بسته‌های خدمتی نیز در نظام سلامت تعریف شده و اول اردیبهشت تا هفتم این ماه فرصت مناسبی است تا در کنار پرداختن به موضوع اصلی این هفته، یک نگاه تبیینی نیز به بسته‌های خدمتی که قرار است در فاز دوم هدفمندی از طرف وزارت بهداشت برای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌شود، داشته باشیم.

بیماری‌های منتقله تهدید جدی در ایران نیستند

زارع نژاد افزود: در ارتباط با شعار روز جهانی بهداشت باید گفت که هر سال برنامه‌های هفته سلامت متناسب با شعار این روز است. معمولا هم هر سال یک هماهنگی بین این شعار و اولویت‌های سلامت کشور ما وجود داشت ولی در سال ۲۰۱۴ که بحث بیماری‌های منتقله از ناقلین از طرف سازمان جهانی بهداشت مطرح شد، با بررسی‌های حوزه معاونت بهداشتی مشخص شد که بحث این بیماری‌ها امسال تهدید جدی برای کشور ما محسوب نمی‌شود.

به عقیده وی، بالاخره ناقلین تهدیدهای بالقوه‌ای برای نیمی از کشورهای دنیا هستند و در برخی مناطق کشور ما مثل مناطق جنوبی و مرزی برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری‌ها وجود دارد و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر همایشی را به مناسبت روز جهانی بهداشت و با هدف ارائه برنامه کنترلی این مرکز متناسب با شعار سازمان جهانی بهداشت در روز ۲۶ فروردین ماه برگزار خواهد کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: ما برای برگزاری هفته سلامت اهدافی را پیگیری می‌کنیم مهمترین هدف از برگزاری این هفته فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است با دو هدف ارتقاء سلامت جامعه و اصلاح روش‌های زندگی. برای این که جامعه‌ای سالم و توسعه یافته داشته باشیم، نیازمند انسان سالم هستیم و این هفته فرصت مغتنمی است که اهمیت سلامت را هم برای مردم و هم متولیان سلامت تبیین کنیم.

جلب همکاری مردم در پیشبرد اهداف سلامت

به گفته زارع نژاد، توجه دادن مردم به همکاری و مشارکت در برنامه‌های نظام سلامت از اهداف دیگر ما در برگزاری این هفته است. مردم باید توانمند شوند که از خود مراقبت کنند که بیمار نشوند و اگر هم بیمار شدند، دچار حداقل عوارض آن باشند. همینطور موفقیت برنامه‌های نظام سلامت با همکاری مردم میسر است. هدف دیگر از برگزاری هفته سلامت جلب حمایت همه ارکان حاکمیت است. امروز این اتفاق خوشبختانه افتاده و در بیانات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری امروز اولویت سلامت به عنوان اولویت‌های اول مطرح است و امیدواریم این مساله استمرار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه دادن و جلب همکاری‌های بین بخشی از اهداف دیگر ما در برگزاری هفته سلامت است. معتقدیم که موضوع سلامت فرابخشی است و دستگاه‌های مختلفی در سلامت مردم تاثیرگذارند. همچنین این هفته فرصتی است که از همه مجموعه‌هایی که در طول سال گذشته در ارتقاء سلامت جامعه نقش چشمگیری داشتند، تقدیر شود.

تشریح برنامه‌های هفته سلامت

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به تشریح برنامه‌های برنامه‌های هفته سلامت به ترتیب روزهای این هفته نیز پرداخت و گفت: روز دوشنبه اول اردیبهشت مراسم ویژه آغاز هفته سلامت در یکی از مدارس تهران با حضور وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش همراه با مراسم نمادین در تمام مدارس کشور برگزار می‌شود. روز دوم مراسم اعطاء نشان ایمنی و سلامت به محصولات منتخب برخی کارخانه‌های تولید کننده فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در انستیتو تغذیه با همکاری سازمان غذا و دارو خواهیم داشت. این فرآورده‌ها علاوه بر بهداشتی بودن موجب ارتقاء سلامت هم می‌شوند. روز سوم برگزاری مراسم ویژه ترویج سبک زندگی سالم با آموزه‌های طب سنتی در وزارت بهداشت برگزار می‌شود. ۵ شنبه روز چهارم نشست اصحاب رسانه را داریم و تقدیر از رسانه‌هایی که در طول سال گذشته همکاری مستمری را با نظام سلامت داشته‌اند. روز جمعه در تهران معاونت بهداشتی سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه خواهد بود و روسای دانشگاه‌ها در سراسر کشور سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه مراکز استان‌ها هستند. در همان روز هم پیاده‌روی خانوادگی را در سراسر کشور خواهیم داشت که در تهران این برنامه با همکاری شهرداری تهران در دریاچه شهدای خلیج فارس همراه با برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شنبه ششم اردیبهشت مراسم جشن هفته سلامت را در مرکز همایش‌های رازی برگزار خواهیم کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و معاون اول رئیس جمهور نیز سخنران این برنامه خواهد بود. همینطور تعدادی از وزرا از قبیل وزیر آموزش پرورش، وزیر رفاه، وزیر کشور، و رئیس سازمان صدا و سیما در این برنامه سخنرانی خواهند کرد. همچنین از حامیان و خیران سلامت تقدیر می‌شود. برای روز یکشنبه هفتم اردیبهشت نیز پیشنهاد شده جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دولت یازدهم با حضور رئیس جمهور و دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا میرگل بابایی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    نظر من این است که ساعت خواب خود را تنظیم کنیم وهرشب مسواک بزنیم دندان های ما سالم بمانیم و از همه مهم تر غذا به اندازه بخوریم تا معده راحت ان را هضم کند و ورزش سالم کنیم بعد قد و وزن خود راکنترل کنیم تا بیشتر از حد معمول بالانرود . خداحافظ