تسنیم نوشت:

 یک رسانه لبنانی با اشاره به درگیری های اخیر جبهه النصره و داعش در البوکمال در شرقی ترین نقطه سوریه از اهداف پنهان گروهک داعش برای در اختیار گرفتن مناطق مرزی سوریه با عراق پرده برداشت.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،شبکه المنار در گزارشی با اشاره به اختلافات میان گروه های تروریستی آورده است: ترور ابو خالد السوری، دوست نزدیک اسامه بن لادن سرکرده القاعده و ایمن الظواهری سرکرده کنونی آن و موسس جنبش احرار شام اسلامی در حومه حلب و تباه شدن خون وی میان گروه های درگیر،نقطه عطفی در روند اختلافات میان گروه های مسلح به شمار می رود.

پس از تهدید ابو محمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در فوریه گذشته ضد گروهک دولت اسلامی عراق و شام به سرکردگی ابوبکر البغدادی،چند روز قبل نوار صوتی از ظواهری به سبب مرگ ابوخالد السوری منتشر شد که عاملان قتل وی را قدرت طلبان توصیف کرد اما به طور مستقیم به داعش اشاره ای نکرد.

المنار نوشت: پس از تحرکات الظواهری طرفداران داعش به شدت به وی حمله کردند و الظواهری را کافر توصیف کردند و عاملان تحرکات ضد داعش را فتنه طلب توصیف کردند.

به نظر می رسد که سرکرده های شاخه اصلی القاعده در سوریه به دنبال حمایت راس القاعده برای جنگ ضد داعش برای غلبه نهایی بر آن نه تنها در سوریه بلکه در عراق هستند و به دنبال اجرای تهدید الجولانی ضد داعش هستند هر چند که مدت پنج روزه ای که به البغدادی داده شده بود هم اکنون از هفته و ماه گذشته است.

المنار آورده است: در بحبوحه حوادث و اوج گیری اختلافات وتعمیق درگیری ها میان تروریست ها برخی منابع وابسته به گروه های موسوم به جهادی از بیعت جماعت انصار اسلام در عراق با ایمن الظواهری خبر دادند.اگر این خبر صحت داشته باشد این جماعت شاخه اصلی القاعده در عراق خواهد شد و وضعیتی مشابه جبهه النصره در سوریه پیدا خواهد کرد و البغدادی را در داخل قلمرو وی یعنی در صحرای الانبار و شهرهای آن منزوی خواهد کرد.

برخی منابع وابسته به داعش،انصار اسلام را به دریافت حمایت مالی و اطلاعاتی از عربستان سعودی متهم می کنند.این درحالی است که منابع وابسته به گروه های موسوم به جهادی از دیدار مخفیانه میسر الجبوری مفتی کل جبهه النصره به عراق و دیدار وی با سرکرده های گروه های انصار سنت،جیش الاسلامی و برخی شیوخ عشایر خبر دادند.هدف تشکیل جبهه ای مشابه جبهه اسلامی در سوریه است.میسر الجبوری عراقی و از سرکرده ای دولت اسلامی در عراق است که پس از اختلاف با البغدادی به سوریه گریخت.

المنار بیان کرد: سوریه به تهدیدی برای دولت اسلامی عراق و شام تبدیل شده است و دیرالزور سوریه هم مرز با الانبار عراق به مرکزی برای عملیات ضد آن تبدیل شده است به ویژه که قبلا مرکز تجهیز افراد مسلح مسلح داعش ضد ارتش عراق بود.

به نظر می رسد که ابوبکر البغدادی خطر در کمین را دریافته است و تصمیم به هجوم به جبهه النصره در البوکمال گرفته است تا بتواند گذرگاه مرزی با عراق که جبهه النصره و همپیمانانش بر آن مسلط هستند را تحت سیطره خود درآورد.هدف داعش احیای خطوط امداد رسانی و شکستن محاصره اعضای این گروهک از سوی ارتش عراق و بالا بردن روحیه آنهاست.پس از کشته شدن سرکرده های داعش از جمله حجی بکر این اقدامات و حمله به البوکمال در واقع تلاشی برای کسب اطمینان اعضای داعش به سرکرده خود البغدادی است.

تسلط بر گذرگاه مرزی عراق با سوریه امکان قاچاق سلاح و افراد مسلح به الانبار و برعکس را می دهد و به این گروهک اجازه می دهد که از الرقه و دیگر مناطق سوریه کمک دریافت کند.

المنار نوشت: در حالی که داعش فرضیه مذکور را تکذیب می کند اما شواهد متعدد نشان می دهد که ابوبکر البغدادی به دنبال خروج از انزوا است، افکار توسعه طلبانه در سر دارد و به محاصره شدن در الانبار راضی نخواهد شد.وی رویای دولت عراق و شام را در سر دارد حتی اگر به بهای خشم ایمن الظواهری و درگیری با آن تمام شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    14 1
    چه خبره اونجا عجب هرج و مرجی دولت هم که تعطیله
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 0
    سرگیجه گرفتم