فارس نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای سوخت سالیانه نیروگاه بوشهر باید ۵۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشیم تا ۳۰ تن اورانیوم غنی شده تحویلمان دهد و طبق قانون باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.
دکتر صالحی در رابطه با محدودیت‌هایی که کشورمان طبق توافقنامه ژنو در رابطه با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید پذیرفته است گفت: برنامه‌ی اقدام مشترک یکی از قسمت هایش که میشود گفت بهترین قسمت آن است همان بحث تحقیق و توسعه است یعنی بی قیدترین بخش آن است، یعنی در غنی‌سازی یک مشکلاتی دارد که می‌گویند باید متفقاً میزان تولید و سطح تولید و سطح غنی‌سازی و مسایلی از این دست را تعیین بکنیم اما در تحقیق و توسعه چیزی نگفته‌اند. اما در مذاکرات ژنو دارند سعی می‌کنند در تحقیق و توسعه یک خدشه ایجاد کنند در صورتی که برنامه اقدام مشترک باید پایبند به آن اصولی که به هر حال خودشان هم پذیرفته‌اند باشد.

او ادامه داد: ما نه هزار ماشین را از دولت سابق جاگذاری کردیم ولی تزریق گاز نکردیم یعنی نظام تصمیم گرفته بود که این کار انجام نشود و به خاطر همین موارد به وجود آمده با 1+5 قرار شد فعلا تزریق گاز انجام نشود.

دکتر صالحی در پاسخ به مجری که پرسید آیا فکر نمی‌کنید اگر قبل از توافق ژنو در آن بازه ی چند ماهه‌ای که حداقل می‌دانستیم داریم وارد یک توافق جدی می‌شویم این نه هزارتای نسل جدیدمان را تزریق گاز می‌کردیم الآن حداقل جلوتر بودیم و نوزده هزارتایمان داشت کار میکرد گفت: بله خوب این یک سناریوی قابل طرح است ولی وقتی ما آمدیم دیدیم که این تصمیمات از دولت سابق گرفته شده بود. خوب می‌توانست این باشد ولی نشد.

دکتر صالحی همچنین در رابطه با محدودیت‌های پذیرفته شده برای سوخت20 درصد و مشکلاتی که در خصوص آینده برای تامین نیاز کشورمان در حوزه رادیو داروهای بوجود خواهد آورد گفت اینکه ما می‌گوییم 2 سال، 3 سال یا 4 سال سوخت داریم بستگی دارد از رآکتور چقدر استفاده کنیم. چند روز در هفته این راکتور روشن باشد. ولی اگر ما بخواهیم متوسطی بگیریم حدود 2 تا 3 سال سوخت داریم مثلاً 4 سال را نه ولی اگر راکتور دائم کار بکند 3 سال سوخت داریم.

او ادامه داد: سوخت 20 درصد با سطح غناهای دیگر فرق می‌کند. اولاً ما معتقدیم هر حقی را که هر عضو NPT و عضو آژانس دارد این حق را ما نیز داریم. یعنی چه؟ یعنی اینکه از 1 درصد تا 90 درصد غنی سازی حق ماست. ما از این حق عدول نمی‌کنیم. اگر ما خودمان را به یک سطحی از غنی‌سازی مقید می‌کنیم این به صورت داوطلبانه است نه بصورت پذیرش تحمیلی که از طرف مقابل اعمال می‌شود. داوطلبانه پذیرفتیم که مثلاً بیشتر از 5 درصد غنی سازی نکنیم.

دکتر صالحی ادامه داد: واقعاً هم قبل از اینکه به 20 درصد ورود پیدا بکنیم ما داشتیم 5 درصد را غنی سازی می‌کردیم وگرنه نمی‌رفتیم به آژانس انرژی اتمی نامه بنویسیم که 20 درصد به ما بدهید. البته خداروشکر که ندادند و این سبب خیر شد و جداً ما یکبار هم باید از غرب تشکر کنیم چون که هر وقت اینها مشکل تراشیدند ما یک قدم جلو گذاشتیم. 20 درصد را ندادند که یک افتخاری بچه‌های ما آفریدند که خود ما هم باور نمی‌کردیم. وقتی که من تیم 20 درصد را جمع کردم که اینها کار را شروع کنند باور نمی‌کنید ما زیر صفر بودیم. بعضی از محاسبات را اصلاً نمی‌توانستیم انجام بدهیم که جا دارد از شهید شهریاری هم یادی بکنم.

دکتر صالحی در مورد نقش شهید شهریاری گفت: او محاسبات 20 درصد را انجام داد و تنها کسی بود که می‌توانست محاسبات را انجام دهد. پس بنابراین ما برای 20 درصد که کارخانه‌اش را هم ساختیم. غنی سازی 5 درصد و 20 درصد و 40 درصد و 50 درصد دیگر برای بچه‌های ما کاری ندارد یعنی شما الان بگویید ما غنی‌سازی 50 درصد نیاز داریم بچه‌های ما در عرض 3 تا 4 روز این تجهیزات را سر هم می‌کنند. پس ما در امر غنی‌سازی دیگر مشکلی نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با سوال پیامکی برنامه (کدامیک از دستاوردهای دانشمندان هسته ای کشورمان بیشتر موجب حیرت و ناامیدی دشمنان شد ؟) گفت برای شخص بنده اولین بار که بحث غنی‌سازی پنج درصد در کشور مطرح شد باور نکردنی بود که ما یک روزی بتوانیم غنی‌سازی انجام دهیم چون این امر شکستن انحصار بود.

او ادامه داد: اصلا جزو آرزوها و آرمان‌ها بود که اصلا امکان دارد و می‌شود این کار را کرد؟ وقتی که دانشجویان یا خود ما راجع به سانتریفیوژ می‌خواندیم اینها را به عنوان یک چیز تخیلی تصور می‌کردیم. وقتی که مسئولین وقت سازمان به زحمت از خارج از کشور اعلام کردند که چند عدد را از خارج از کشور بدست آورده‌اند هر چند که آلوده بودند و مشکلاتی را آفرید ولی سرهم کردند و بالاخره مهندسی معکوس شد و این ماشین‌ها ساخته شد.

حتی یک سری از فیزیکدانها ظاهرا آن موقع بیانیه دادند و گفتند اصلا سانتریفیوژی نیست که خود آقا هم اشاره می کنند به اینکه ما افرادی را فرستادیم بررسی کردند دیدند واقعا این ماشین‌ها هست.

ما بایستی هم بیست درصد غنی‌سازی میکردیم هم صفحه‌ی سوخت را می‌ساختیم که اصلا ما تا حالا هیچ سوختی را نساخته بودیم که آنرا داخل راکتور کارگذاری کنیم، و ما فکر نمیکردیم که می‌توانیم آنرا بسازیم.

او گفت: این را من به طور واقعا شفاف بگویم زمان آقای آقازاده بود که نامه‌ای را برای خرید برخی اقلام فرستاده بودند ، هفته‌ی بعد من آمدم نامه را دنبال کردیم که پول بدهیم و بخریم اما ندادند، ما آن جا متوجه شدیم که راهی جز اینکه خودمان دنبال ساخت بیست درصد برویم نیست.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    27 6
    چقدر اون اوایل گفتیم که این شخص به هیچ عنوان لیاقت این منصب را ندارد .دکتر روحانی تحویل بگیر .ادعای غنی سازی 90 درصدی میکند .