تسنیم نوشت:

جدایی طلبان مسلح در حالی کنترل یک شهر در شرق اوکراین را در اختیار گرفته اند که کی‌یف برای دخالت نظامی در این شهر آماده شده و این اقدام را تجاوز روسیه به خاک خود ارزیابی کرده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اقدام شبه نظامیان مسلح در تصرف ساختمان های دولتی در شهر اسلاویانسک در 150 کیلومتری مرز روسیه بحران در روابط مسکو و کی‌یف را وارد فاز و مرحله خطرناکی کرده است. دولت اوکراین اکنون برای دخالت نظامی در شرق این کشور آماده می شود.
بر اساس این گزارش آمریکا نیز نسبت به ادامه تحرکات روسیه در مرزهای اوکراین هشدار داده و مسکو را به اعمال تحریم های جدید تهدید کرده است. یک شاهد عینی نیز گفت، در شهر کراماتورسک در 80 کیلومتری شمال اوکراین، مردان مسلح یک مقر پلیس را به تصرف دراورده اند.
ساختمان های دولتی دیگری نیز در شهرهای دونتسک و لوهاسنک مورد حمله شبه نظامیان مسلح قرار گرفته و دولت اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به سازماندهی این حملات متهم کرده اند. مسکو به شدت این ادعاها را رد کرده است.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره تاکید کرد، ما به شدت نگران تلاش های انجام شده توسط شبه نظامیان حامی روسیه در شرق اوکراین هستیم که ظاهرا از سوی مسکو حمایت می شوند. این اقدامات با هدف تشدید خشونت و از بین بردن ثبات اوکراین صورت گرفته است.
وی افزود، پیش از تصرف کریمه توسط روسیه نیز چنین اقدامات مشابهی صورت گرفته بود. ما از پوتین و دولت روسیه می خواهیم تا همه اقدامات و تلاش ها برای بی ثبات کردن اوکراین را متوقف کند و نسبت به دخالت نظامی بیشتر در اوکراین هشدار می دهیم.
جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز قرار است 22 آوریل یعنی 9 روز دیگر به کی‌یف سفر کند و حمایت واشنگتن را از دولت اوکراین اعلام نماید. بایدن عالی ترین مقام آمریکایی است که از زمان آغاز بحران در اوکراین به این کشور سفر خواهد کرد.
غرب روسیه را به تلاش برای بی ثبات کردن منطقه متهم کرده تا بهانه ای برای اعزام نیروهای نظامی خود به دست آورد. ناتو تعداد نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را حدود 40 هزار نفر ارزیابی کرده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت، اوکراین نشان داده است که برای قبول مسئولیت سرنوشت این کشور توانایی ندارد. وی هشدار داد، اعمال هرگونه زور و خشونت ضد روس تبارهای اوکراین به ضرر همکاری های بالقوه دو طرف خواهد بود. این در شرایطی است که نشست 4 جانبه روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین قرار است روز پنج شنبه برگزار شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =