۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰
چه کسانی ممکن است جانشین اردوغان شوند

با پایان یافتن سومین دوره از نخست وزیری رجب طیب اردوغان در سال 2015 این سوال پدید آمده است که چه کسی جانشین وی خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین سومین دوره از نخست وزیری رجب طیب اردوغان در سال 2015 به پایان می رسد و طبق قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه او دیگر نمی تواند این پست را تصدی کند. 

قوانین داخلی این حزب می گوید اعضای این حزب نمی توانند بیش از سه بار در انتخابات پارلمانی و سمت نخست وزیری شرکت کننداز همین رو اردوغان دو راه در پیش دارد یا اینکه دست به اصلاحاتی در قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه بزند تا در صورت پیروزی مجدد حزبش در انتخابات سراسری این کشور بتواند برای چهارمین بار پست نخست وزیری را تصدی کند و یا اینکه این پست را به افراد دیگر این حزب واگذار کرده و خود جامه ریاست جمهوری به تن کند. 
همین موضوع سبب شده است تا تحلیلگران احتمال حرکت اردوغان به سمت پست ریاست جمهوری در ترکیه را بیشتر از تلاش برای اصلاح قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه بدانند. 

اما فارغ از اینکه اردوغان رئیس جمهور ترکیه می شود یا نه این سوال مطرح است که چه کسانی شانس بیشتری برای تصدی پست نخست ویری ترکیه در صورت پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه خواهند داشت؟ 

روزنامه القدس العربی چاپ لندن به این سوال پاسخ داده است و با ارائه تحلیلی درباره علاقمندی اردوغان به پست رئیس جمهوری در ترکیه پیش بینی کرده است که عبدالله گل بهترین گزینه برای این سمت خواهد بود. 

این روزنامه با استناد به برخی منابع نزدیک به حزب عدالت و توسه نوشته است آنها اکنون به دنبال برخی اسامی برای احراز سمت نخست وزیری ترکیه بعد از استعفای اردوغان از این سمت هستند.

در این خصوص اسامی سه نفر یعنی عبد الله گل رئیس جمهوری کنونی ،‌احمد داوود اغلو وزیر امورخارجه و علی باباجان معاون نخست وزیری بیش از دیگران مطرح است.
این روزنامه همچنین پیش بینی کرده است که احتمال رئیس جمهور شدن اردوغان با توجه به پیروزی چشمگیر حزب او در انتخابات شهرداری ها روز به روز بیشتر می شود. 
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    53 39
    درود بر اردوغان و حزب عدالت و توسعه تنها منادی اشتی دموکراسی و مذهب در جهان معاصر .
    • حامد RO ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      6 20
      حتما بریده شدن سر زنان و کودکان در سوریه هم جزئی از این آشتی دموکراسی و مذهبه دیگه؟
  • تورک اوغلو A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 4
    از موفقیت های اردوغان بسیار خوشحال میشم ترک های ترکیه را به جایگاه بسیار مناسبی رسانده است
  • farhad IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 15
    چرا جو گیر میشی؟ اگه جلو راه ایران سنگ نندازن ترکیه پیش ایران یه دهاته اونا فقط ظاهر سازن همین
    • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      9 2
      دایی فازت چیه اینو نوشتی ؟ :
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      12 2
      خدایا این ملت خجسته متوهم را از ما نگیر :
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    من دیروز از سفر کاری در استانبول بازگشتم و مثل همیشه بسیار بسیار از حجم وحشتناک توریست در این کشور غصه خوردم، به خصوص که بنده یک اصفهانی هستم و مکانهای توریستی شهرم را همواره خالی می بینم. ترک ها با زرنگی خاصی از اکثر نقاط دنیا توریستها را به کشورشان می کشانند، اجازه بدهید برخی از ملیتهایی که دیدم و یا با آنها صحبت کردم را بنویسم: اسپانیایی، آلمانی، چینی، هندی، ایرانی، آمریکای جنوبی کشور هندوراس، فرانسوی، روس ، مالی، مراکش و ده ها کشور دیگر. واقعا بایستی فکری "جدی " به حال خودمان و جذب توریستها بکنیم. امیدوارم ما به زودی بتوانیم لااقل نصف یعنی 50 توریست ترکیه را داشته باشیم....
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 17
    تروریست ها باید برند. ننگ بر هرچی تروریست نوکر ناتو
  • ن IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    14 3
    بی شک کسی نمی تونه به این راحتی جای اردوغان رو پر بکنه. درایت و سیاست او در این 12 سال واقعا ترکیه را متحول کرد. کلام بسیار نافذ و قدرت سخنوری عجیبی داره دوستانی که ترکی بلدند می دونند چی می گم. به نظرم مسئولین ما باید چند واحد درس کشور داری و خدمت به خلق الله و سازندگی و سیاست پیش اردوغان بگذرونند . باشد که کمی یاد گیرند ...