ایسنا نوشت:

رئیس مجلس شورای اسلامی، فرهنگ و استقامت و تبعیت از مقام معظم رهبری را کلید پیشرفت جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: مساله هسته‌ای که از عوامل اقتدار کشور در طول دو دهه گذشته با حمایت‌های رهبری به پیشرفت‌های علمی منجر شده است.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در همایش تکریم مادران و همسران شهدا اظهار کرد: اینکه ابرقدرت‌ها از اول انقلاب به بهانه‌های مختلف مقابل ملت ایران سنگ‌اندازی می‌کنند، به خاطر راهی است که ما انتخاب کرده‌ایم، وگرنه بسیاری از کشورها امروز جرات ایستادگی مقابل استکبار را ندارند. قیمت استکبار شما هم همین است که گاهی سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی افزود: در مساله هسته‌ای می‌شنوید که گاهی در خلال مذاکرات درشتی‌هایی می‌کنند. ما جنس این‌ها را می‌شناسیم. این‌ها ژست توخالی زیاد دارند ولی نباید فریب بخوریم. دو طرف اکنون گفته‌اند که می‌خواهیم مذاکره کنیم این در حالی است که ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده بود اما آن‌ها گاهی در کوران مذاکرات گاهی حرف‌های کلفت می‌زدند که گاهی اراده‌ها را سست کنند.

رییس قوه مقننه ادامه داد: آن‌ها فرهنگ ایران را درست نمی‌شناسند و فکر می‌کنند با این حرف‌های درشت تغییری در اراده ملت به وجود می‌آید. باید بپذیرند که با ملت عظیم ایران و خانواده شهدا مواجه‌اند که خون استقامت را در رگ‌های جامعه می‌دمند.

لاریجانی پیشرفت و سرافرازی کشور را ممنون از تبعیت از رهبری عنوان و خاطرنشان کرد: ما در تاریخ ۳۴ سال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته‌ایم و گاهی در برخی مراحل با سستی‌هایی مواجه شده‌ایم اما آن‌چه باعث عزت کشورمان شده، جایگاه ولایت فقیه و راهنمایی‌های ایشان بود که در زمان امام (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای اینگونه بود.

وی یادآور شد: در ۳۴ سال گذشته حوادث متنوعی بر ما گذشت اما آنچه که باعث اقتدار در مسائل کلان و اساسی شد، این بود که همه در اطاعت از رهبری یکدل بودند. آن‌هایی هم که بی‌وفایی کردند، سزایش را کشیدند.

رییس مجلس شورای اسلامی مساله هسته‌ای را از عوامل اقتدار کشور دانست و افزود: مساله هسته‌ای در طول دو دهه گذشته با حمایت مقام معظم رهبری این فراز و فرودها را طی کرد و به پیشرفت علمی منجر شد. در واقع راهنمایی‌های رهبری موجب مصون ماندن کشور از حوادث بود و عامل اقتدار مسلمانان شد.

لاریجانی در ادامه به جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان هجمه سنگین نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، همزمان مذاکرات نفس‌گیر ایران با غرب در مساله هسته‌ای هم برقرار بود و آن‌ها در شلوغی فضای بین‌المللی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کردند. این نشان داد که آن‌ها کانون مقاومت را در دنیای اسلام شناخته‌اند. زیرا در یک گوشه دنیا، رژیم صهیونسیتی علیه حزب‌الله عملیات می‌کند و به ایران در مساله هسته‌ای فشار می‌آورد. آن زمان بسیاری از کشورهای اسلامی یا خود را به خواب زده بودند یا پشت صحنه به رژیم صهیونیستی کمک می‌کردند. تنها کشوری که به مقاومت لبنان کمک می‌کرد سوریه بود که آن را هم به این روز انداختند. نهایتا حزب‌الله در آن جنگ ضربه‌ای رژیم صهیونیستی زد و کمر آن را شکست.

رییس قوه مقننه توفیق کشور را ناشی از همدلی مردم و رهبری دانست و یادآور شد: مسیر آینده هم همین است. نباید دچار غفلت شویم. مگر می‌خواهیم از سنگ‌لاخ پیش رو عبور کنیم، جامعه ما باید اهل فرهنگ، استقامت و تبعیت از رهبری باشد چراکه این کلید پیشرفت و سعادت کشور است.

وی با بیان اینکه خانواده شهدا عملا ایستادگی را به ملت آموختند، افزود: هیچ‌گاه قدر و منزلت خانواده شهدا را فراموش نمی‌کند.

لاریجانی شهادت را ویژگی ممتاز جامعه اسلامی دانست و تاکید کرد: بسیاری از خصوصیات فرهنگی، جوامع مختلف، مشابه هستند اما آنچه جامعه ما را از جوامع دیگر جدا می‌کند، پاسداشت فضیلت شهادت است. بسیاری از جوامع منابع مالی غنی دارند و نظم و انضباط خوبی در آنها برقرار است و پیشرفت‌هایی کرده‌اند اما در مقابل استکبار سست هستند و تاب نمی‌آورند زیرا فرهنگ جهاد و شهادت را کنار گذاشته‌اند و قدرت ایستادگی ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این انتخاب دقیق و درستی است که در سال ۹۳ به خاطر غنای فرهنگی آن به موضوع شهادت و جهاد توجه خاص شود، زیرا این امر باعث سربلندی جامعه می‌شود. ما باید بدانیم آنچه ایران امروز را به یک قدرت مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده و باعث شده کشورمان روی پای خود بایستد، جدای از تدابیری که اندیشیده شده، بخش اعظمی از آن مربوط به شهادت و مجاهدت‌هایی است که اگر وجود نداشت، این سربلندی برای کشور به وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: اینکه بعضی کشورها در مقابل ما قلدری می‌کنند به این معنا نیست که آنها عظمت کشور را درک نمی‌کنند بلکه آنها این را می‌دانند اما به زبان نمی‌آورند. ما در راهی که پیش رو داریم به سه رکن فرهنگ، استقامت و ولایت‌پذیری نیاز داریم. این فرهنگ تقلیدی و وارداتی نیست بلکه باید از متن باورها بجوشد و با هویت جامعه سنخیت داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند اگر ما این استقامت را نداشتیم، دریچه‌های پیشرفت به روی‌مان باز می‌شود. این یک نگاه سطحی است. عمق مساله این است که تفکر مجاهدانه و شهادت طلبانه ما را به اینجا رسانده و اگر از آن فاصله بگیریم، نوعی ارتجاع و گمراهی است. ما باید بدانیم که استقامت بر فرهنگ اسلامی دریچه‌های اقتدار و سربلندی را پیش روی ما باز کرده که کانون آن فرهنگ شهادت‌طلبی است.

رییس قوه مقننه فرهنگ شهادت را موجب حیات جامعه عنوان کرد و گفت: جامعه ما باید، جامعه‌ای با فرهنگ متعالی باشد که راهش استقامت است و این استقامت هم بدون هزینه نخواهد بود اما علو و تکامل در این مسیر قرار دارد. یک جامعه سختکوش و با استقامت قطعا آینده درخشانی خواهد داشت اما اگر این جامعه دچار خواب‌آلودگی و تمکین شود باید تا مدت‌ها همین تمکین را داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به مناسبت سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) گفت: این انتخاب درستی است و ابتکار خوبی به خرج داده شده که در این مناسبات مادران و همسران شهدا تکریم می‌شوند. حضرت ام‌البنین (س) شیرزنی اسوه و نمونه بود که از نظر فرهنگ اسلامی حامل یک فکر غنی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی فرهنگ و فضیلت، استقامت و ولایت‌پذیری را سه ویژگی مهم در زندگی حضرت ام‌البنین (س) عنوان کرد و گفت: اگر در زندگی مادران و همسران شهدا تامل کنیم، همین سه ویژگی را در آنها می‌بینیم.

لاریجانی در پایان با اشاره به اراده به بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اجرای قانون جامعه ایثارگری تصریح کرد: این قانون در مجلس تصویب شده اما عملا در مقام اجرا معطل مانده بود. ما از دولت تشکر می‌کنیم که همت می‌کند و نسبت به اجرای این قانون اقدام می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی رییس بنیاد شهید، ملاوردی معاون رییس جمهور در امور بانوان، همسر رییس جمهور و همسر حجت‌الاسلام شهیدی نیز حضور داشتند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =