ایسنا نوشت:

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «برای نخستین‌بار در کشور چتر ذوالجناح را تولید کردیم که مخصوص سقوط آزاد است»، گفت: در رژه امسال ارتش در ۲۹ فروردین، از «زره مایع» رونمایی خواهیم کرد.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان با اشاره به اینکه «این زره از جنس مایع است و در برابر گلوله و اجسام سخت مقاومت می‌کند»، خاطرنشان کرد: وزن این جلیقه یک دهم جلیقه‌های ضد گلوله است.

وی افزود: جلیقه‌هایی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع سرامیکی و با وزن بسیار زیاد است. زره مایع، به صورت خمیر روی جلیقه کشیده می‌شود. در رژه امسال همچنین تفنگ شش لول با کالیبر ۵۰ میلیمتری رونمایی می‌شود. به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، ساخت این سلاح ابتکار خارق‌العاده‌ای است که در این گروه از سلاح‌ها صورت گرفته است.

پوردستان همچنین افزود: نیروی زمینی ارتش منطبق بر راهبردهایی که به طور معمول در ستادکل نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) که بر اساس اهداف کلان نظام و اندیشه‌های دفاعی حضرت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز و اهداف پنجساله، تدوین و ابلاغ می‌شود، سال را با هدف‌گذاری‌هایی جامع در تمام بخش‌ها آغاز و خود را ملزم به حرکت در مسیر تدوین شده می‌داند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته اولویت‌هایی در بین اهداف نیروی زمینی وجود دارد که من برای آن‌ها عنوان «اهداف ویژه» را انتخاب می‌کنم. یکی از اهدافی که برای نیروی زمینی در سال ۱۳۹۲ تعریف شد، «ارتقای سطح آموزش» بود. دیگری، اجرای بهتر و کامل‌ترِ طرح جامع نیروی زمینی بود. همچنین توجه به رزمایش‌ها و آموزش‌های شبانه، هدف دیگر نیروی زمینی بود که ترسیم شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه «در سال ۱۳۹۲، اجرای رزمایش‌ها را به‌عنوان یک هدف بزرگ به خوبی انجام دادیم»، اظهار کرد: نیروی زمینی در مجموعه نیروهای مسلح، به‌عنوان یک نیروی محوری است. به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله) نیروی زمینی، «ستون فقرات» ارتش است. در سال گذشته، رزمایش الگوی پیاده، رزمایش الگوی توپخانه، رزمایش الگوی زرهی و غیره را داشتیم. در این الگوها بود که به این نتیجه رسیدیم که گردان‌ها در یک نبرد ناهمتراز چگونه باید عمل کنند.

پوردستان در ادامه یادآور شد: در سال گذشته، رزمایش قمر بنی هاشم(ع) برگزار شد که به صورت بسیار گسترده در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در مرزهای جنوب شرق کشور، انجام گرفت. این رزمایش از یک‌سو نشان‌دهنده قابلیت‌های نیروی زمینی در حوزه نبرد ناهمتراز بود و از سوی دیگر، ایجادکننده امنیت وسیعی در منطقه رزمایش بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما شاهد پرده‌برداری از خودرو دو و نیم تنی «نینوا» بوده‌ایم که به جرأت می‌توانم بگویم برای نخستین‌بار است که در کشور یک خودروی راه‌کنشیِ دو و نیم تنی طراحی می‌شود. به طوری که مورد استقبال خودروسازان کشور قرار گرفت و نیروی زمینی در آستانه عقد قراردادی است که این خودرو، به‌عنوان یک خودروی ملی در کشور ساخته شود. تفنگ تک‌تیرانداز موسوم به «شاهد» ساخته شد که سلاحی بسیار ارزنده است. این تفنگ می‌تواند هدف را در فاصله سه کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. این سلاح از یک‌سو علیه بالگردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد نزدیک شدن به نیروهای ما را دارند و از سوی دیگر، علیه نیروهای انسانی نیز به کار گرفته می‌شود و منحصر به فرد است.

پوردستان با اشاره به اینکه در نیروی زمینی، سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای پایور انجام می گیرد افزود: در سال‌های گذشته، جوانان مستعدی را در دانشگاه‌های معتبر کشور مأمور به تحصیل کرده‌ایم و آن بذری که کاشته شد، امروز به درخت تنومندی تبدیل شده که ثمرات بسیاری به ما می‌دهد. در حقیقت، ما متناسب با رهنامه‌مان، سلاح‌های مورد نیازمان را تعریف می‌کنیم و الگو و نمونه‌ها توسط همین جوانان طراحی می‌شود، ولی به معنی آن نیست که از سایر توانمندی‌های بیرون از نیرو استفاده نکنیم. ما ارتباط بسیار نزدیکی با مراکز تحقیقاتی کشور داریم؛ به‌ویژه مراکز تحقیقاتی دفاعی کشور، قسمت‌های متعدد موجود در وزارت دفاع، دانشگاه‌های صنعتی کشور و غیره. وقتی نیاز به در اختیار داشتن محصولی احساس می‌شود، با تکیه بر این منابع آن را آماده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی زمینی ارتش، اظهار کرد: شرایط صنعت دفاعی کشور ما به‌گونه‌ای است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت نیاز ما را تأمین کند. من به‌عنوان یک سرباز عرض می‌کنم در حوزه دفاع زمینی، تجهیزات مورد نیاز نیروی زمینی در اختیار ماست و ما این قابلیت را داریم که هرگونه تهدیدی را در هر نقطه از مرز با قوت و استحکام پاسخ دهیم.

پوردستان در ادمه افزود: البته جنگ‌های آینده، تجهیزات‌ محور نیستند، بلکه واقعیت‌های میدان نبرد حاکی از آن است که در جنگ‌های آینده، نظیر آنچه در جنگ‌های ۳۳ روزه، جنگ غزه، جنگ‌های واقع شده در مرز مدیترانه و مانند این‌ها رُخ داده است، تجهیزات حرف اصلی را نمی‌زنند بلکه این نیروی مؤمن و با انگیزه است که می‌تواند حرف نخست را بزند و مجموعه نیروی زمینی مملو از انسان‌هایی است که از یک‌سو به سلاحشان متکی و آشنا هستند و از سوی دیگر، قابلیت‌های معنوی بالایی دارند.

وی با اشاره به موضوع پیگیری طرح «آمایش سرزمینی» در نیروی زمینی ارتش، گفت: یک نگاه گذرا به نحوه پراکندگی نیرو تا پیش از استقرار و اجرای این طرح، گویای این واقعیت است که پراکندگی نیرو بیشتر در مرزهای غربی حاکم است. با این توجیه که تهدیدهایی احتمالی از این ناحیه احساس می‌شد و به همین خاطر عمده نیروها را در این بخش سازمان‌دهی کرده بودیم. در مرزهای شرقی، جنوبی و شمالی، این پراکندگی کمتر به چشم می‌آمد. طرح جامع نیروی زمینی، در حقیقت، توزیع مناسبی است در سرتاسرِ مرزها و این توانمندی را به نیروی زمینی می‌دهد که نیروهایش را در نقاط گوناگون مرزها مستقر کرده و در کوتاهترین زمان ممکن علیه تهدیدها وارد عمل شود.

پوردستان در پایان اظهار کرد: تهدیدها در فضای ناهمتراز این قابلیت را دارند که هم‌زمان یک کشور را از چند جبهه درگیر کنند. درگیر شدن یک کشور از چند جبهه سبب می‌شود که سامانه واپایش و هدایت نبرد، گه‌گاه دچار اختلالاتی شود. یکی از محورهای این طرح، «خودکافی» کردن قرارگاه‌هاست. اینجا هم موضوع «تفویض اختیار» مطرح شده و هم واگذاری یگان‌های مورد نیاز این نیروها. فرمانده قرارگاه در چنین طرحی، یکان‌های رزمی، پشتیبانی، توپخانه و غیره را در اختیار دارد. حتی آمادگاه‌های مهماتی نیز در اختیار قرارگاه‌ها قرار گرفته که بتواند با تکیه بر توان خود، عملیات را مدیریت کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 1
    احتمالاً منظور فرمانده نیروی زمینی از تفنگ 6 لول کالیبر 50 م م، تفنگ 6لول کالیبر 50 12.7 م م یا همان گاتلینگ کالیبر 50 هست. سلاح از کالیبر 20 به بالا در رده توپ قرار میگیرد. مثل توپ 30 م م تک لول آپاچی یا 7 لول 30 م م هواپیمای ضدتانک ای10