ایرنا نوشت:

پایگاه خبری ˈ مرآة الجزیرهˈ در گزارشی در مورد تحولات اخیر عربستان نوشت: پادشاه عربستان به منظور زمینه سازی برای کناره گیری خود از قدرت و جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه آشوب و درگیری در این کشور ، دستور برگزاری بزرگترین رزمایش نظامی در این کشور را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مرآة الجزیره، آگاهان نزدیک به دیوان پادشاهی عربستان تصریح کردند که ˈ عبدالله بن عبدالعزیز ˈپادشاه عربستان صبح روز چهارشنبه گذشته دستور داد همه فرماندهان یگاه های مختلف نیروهای مسلح برای بزرگترین رزمایش نظامی در تاریخ این کشور و با مشارکت همه نیروهای ذخیره در گارد ملی، نیروی هوایی، زمینی و دریایی طی چند هفته آینده آماده شوند.

مرآه الجزیره افزود: منابع رسانه ای نزدیک به مقام های عربستانی خاطر نشان کردند که این رزمایش با شعار ˈ سیف عبدالله ˈ(شمشیر عبدالله ) آغاز می شود و این درحقیقت پیامی به برخی کشورهای منطقه و از جمله قطر و همچنین پیامی است به برخی افراد خانواده حاکم است.

این پایگاه خبری افزود: پادشاه عربستان پس از مذاکرات و گفت و گوهای محرمانه میان نمایندگان عالی رتبه آمریکایی و نمایندگان پادشاه عربستان که از ماه رمضان سال گذشته جریان داشت، با موافقت آمریکایی ها تصمیم گرفته است به نفع برادرش شاهزاده ˈ مقرن بن عبدالعزیز ˈ از قدرت کناره گیری کند.

در ادامه این گزارش آمده است: البته شرط این کناره گیری این است که نظام کنونی عربستان همچنان باقی بماند و کار انتقال قدرت زیر نظر پادشاه عربستان در حالی که زنده است به طورمستقیم انجام پذیرد.

پادشاه عربستان چند بار در انجام این کار تردید داشت و از دیدار با نمایندگان آمریکایی خودداری کرد .

این رزمایش های نظامی که قرار است بزرگترین رزمایش در کل منطقه و تاریخ عربستان باشد ، در حقیقت مقدمه ای برای تضمین نظام پادشاهی در عربستان به رهبری آمریکا ، انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز ، جلوگیری از بی ثباتی در این کشور به دلیل دخالت کشورهای خارجی و در نطفه خفه کردن هر گونه درگیری میان فرزندان عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار حکومت عربستان یا نوادگان آن ها است .

پادشاه عربستان اواسط ماه مارس شاهزاده مقرن کوچکترین برادرخود را ولیعهد ولیعهد خود یعنی شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز قرار داد زیرا وی بسیار پیر شده و از بیماری های حاد ناشی از پیری رنج می برد .

منابع عربستانی افزودند : پادشاه عربستان و رهبران آمریکایی به طور قطعی تصمیم گرفته اند که بر خلاف سنت گذشته انتقال قدرت در این خاندان، خیلی سریع قدرت را به نسل سوم خاندان آل سعود بسپارند و برادران مسن را که عموما یکی پس از دیگری به مناصب مهم در این کشور می رسیدند، کنار بگذارند .

شاهزاده مقرن کوچکترین پسر بنیانگذار عربستان است و این به معنای انتقال قدرت به صورت مستقیم به نسل سوم پس از فوتش است که البته این ممکن است باعث آشوب ها و درگیری های زیادی میان افراد این خاندان و شاخه های مختلف آن شود که شمارشان بالغ بر 9هزار نفر می شود.

این گزارش افزود: اما آمریکا و پادشاه کنونی عربستان از قبل می خواهند مانع روی دادن چنین مشکلی شوند و به همین دلیل شاهزاده مقرن را به قدرت می رسانند و یکی از نوادگان این خاندان را به عنوان ولیعهد وی انتخاب می کنند تا مانع رقابت بین رقبا برای رسیدن به کرسی پادشاهی شوند.

مقام های آمریکایی نیز در خصوص آینده سیاسی عربستان اختلاف نظر دارند برخی خواستار انتخاب شاهزاده ˈ متعب بن عبدالله ˈ وزیر گارد ملی این کشور یا شاهزاده ˈمحمد بن نایفˈ وزیر کشور اند و برخی دیگر می گویند عربستان باید به چند کشور کوچک تجزیه شود .

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    6 1
    برگزاری مانور در هر اندازهای حق عربستان است لیکن بسیار مراقب باشند به آبهای سرزمینی ایران نزدیک نشوند.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 1
    عجب