۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶

ایرنا نوشت:

گزارش های منتشر شده از احتمال پیروزی ˈعبدالعزیز بوتفلیقهˈ رییس جمهوری کنونی الجزایر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است روز پنجشنبه هفته جاری برگزار شود حکایت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، بوتفلیقه 77 ساله و رییس جمهوری کنونی الجزایر که ماه های اخیر به دلیل بیماری در انظار عمومی به ندرت ظاهر شده است، مورد انتقاد شدید شماری از شخصیت های برجسته سیاسی این کشور قرار دارد.

منتقدان بوتفلیقه پس از سکته مغزی وی در سال گذشته، توانایی او را برای اداره کشور، در صورت پیروزی در انتخابات و آغاز چهارمین دوره ریاست جمهوری اش، زیر سوال برده اند.

این در حالی است که طبق گزارش شبکه خبری ˈیورو نیوزˈ، مدیر برنامه های انتخاباتی وی اخیرا با رد انتقادها درباره وضعیت جسمانی بوتفلیقه اعلام کرده است او به اندازه کافی توان دارد که بتواند امور کشور را اداره کند.

علاوه بر این انتقاد، پنج حزب مخالف از جمله جنبش های اسلام گرا و سکولار، انتخابات پیش رو را تحریم کرده و دلیل آن را نابرابری شرایط و امکانات و زمینه سازی های صورت گرفته به نفع پیروزی بوتفلیقه اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،با این حال وی از محبوبیت فراوانی در میان شهروندان الجزایری برخوردار است. اکثر الجزایری ها بوتفلیقه را عامل اصلی پایان جنگ داخلی ویرانگر دهه 90 میلادی و مهار اعتراض های ˈبهار عربیˈ این کشور می دانند.

در جنگ داخلی الجزایر بیش از 150 هزار نفر کشته شدند.

تصمیم دولت الجزایر با حمایت ارتش مبنی بر لغو انتخابات سال 1991 که در آن یک حزب اسلام گرا پیشتاز میدان بود، آغازگر حدود یک دهه خونریزی در الجزایر شد.

بوتفلیقه پس از پایان درگیری های داخلی شورشیانی را که سلاح های خود را بر زمین گذاشتند مشمول عفو ساخت و میزان حمایت مردم از آشتی ملی را افزایش داد.

بوتفلیقه به عنوان یکی از کهنه سربازان جنگ علیه استعمار فرانسه و تلاش برای استقلال الجزایر، در سال 1999 به قدرت رسید.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: بوتفلیقه به رغم تلاش فراوان برای کاهش قدرت ارتش و مهار نفوذ سران اطلاعاتی آن که از زمان استقلال الجزایر بر صحنه سیاسی این کشور مسلط شدند، هیچگاه نتوانست خود را از کنترل شدید ارتش رها سازد.

وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999، خطاب به منتقدانی که او را عروسک خیمه شب بازی ارتش می دانستند، گفت که اختیارات ریاست جمهوری را شخصا به صورت تمام و کمال به دست خواهد گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم تلاش هایی که وی در این زمینه به کار بست، همچنان قدرت واقعی الجزایر در دست ارتش و نهادهای اطلاعاتی این کشور است. از زمان رسیدن به استقلال، ارتش تمامی رهبران این کشور را انتخاب کرده و بوتفلیقه نیز از این قانون مستثناء نبوده است.

وی در سال 1999 و پس از آن که نامزدهای رقیب از بیم تقلب در انتخابات کنار کشیدند، با حمایت ارتش به عنوان نامزد حزب حاکم ˈجبهه آزادیبخش ملیˈ انتخاب شد.

این بار بوتفلیقه وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات 17 آوریل( 28 فروردین جاری )، با هدف ارتقای دمکراسی، در قانون اساسی تغییراتی ایجاد کند.

وی پس از پیروزی در انتخابات سال 2004، که استعفای ˈمحمد لمریˈ از مقامات ارشد ارتش را در پی داشت توانست نخستین گام را در کاهش قدرت ارتش در الجزایر بردارد.

لمری دوره دیده فنون نظامی در روسیه بود و در جنگ داخلی این کشور نیز نقش برجسته ای ایفا کرد.

مرگ ˈلامین لمریˈ متحد مهم ˈمحمد مدینˈ معروف به ˈژنرال توفیقˈ از سران اطلاعاتی الجزایر در سال 2007 نیز به مستحکم تر شدن موقعیت بوتفلیقه کمک کرد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: بوتفلیقه با وجود خنثی کردن اختیارات آژانس اطلاعات ارتش در سال 2013، هیچگاه نتوانست قدرت را از مدین بگیرد.

بوتفلیقه در سال 2009 و به دنبال اصلاح قانون اساسی توانست بار دیگر منصب ریاست جمهوری الجزایر را از آن خود سازد.

حامیان وی استدلال می کنند در دوره های قدرت وی، سرمایه گذاری های خصوصی و عمومی باعث ایجاد میلیون ها شغل و کاهش چشمگیر بیکاری شده است.

این در حالی است که طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، نبود فرصت های شغلی و اقتصادی باعث شده است بسیاری از شهروندان الجزایر، عمدتا به صورت غیر قانونی، به خارج از این کشور مهاجرت کنند، چرا که به رغم درآمدهای سرشار نفتی، آمار بیکاری در میان جوانان الجزایر بسیار بالا است.

همزمان با آغاز بهار عربی در ژانویه 2011، الجزایر شاهد ناآرامی های اجتماعی گسترده و خونین بود. یک ماه بعد، بوتفلیقه به خواسته مخالفان تن داد و وضعیت فوق العاده 19 ساله در این کشور را لغو کرد.

وی به منظور مقابله بیشتر با نا آرامی ها دستمزدها را افزایش داد و برخی اصلاحات سیاسی جزیی را در این کشور اجرا کرد که از جمله آن ها می توان به افزایش نقش احزاب مستقل اشاره کرد.

به رغم شرایط نا مساعد فیزیکی، رییس جمهوری بیمار الجزایر ماه گذشته در تلویزیون دولتی این کشور حاضر شد و نامزدی خود را برای انتخابات پیش رو اعلام کرد.

طبق گزارش روزنامه ˈدیلی استارˈ چاپ بیروت، بوتفلیقه از حمایت تجار و دست اندرکاران بخش های کلیدی اقتصاد الجزایر نیز برخوردار است و فعالان این عرصه کمک های مالی فراوانی را به ستادهای انتخاباتی وی ارائه کرده اند.

هر چند انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در داخل کشور روز 17 ماه آوریل (28 فروردین) برگزار می شود، اما شبکه المیادین روز شنبه به نقل از ˈرمضان العمامرهˈ وزیر خارجه این کشور اعلام کرد حدود 400 دفتر رای گیری برای اتباع الجزایر در خارج آماده شده است و بیش از یک میلیون الجزایری مقیم خارج امروز (شنبه) به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید کشورشان پای صندوق های رای می روند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    1 0
    اي جونش در بياد كه ول كن قدرت نيست