۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳

سرویسهای اطلاعاتی پاکستان از گروه تروریستی جیش العدل حمایت نمی کند، به این دلیل که پاکستان، ایران را یک کشور دوست و همسایه می داند و از گروه های ضدایرانی حمایت نمی کند.

گل جماس حسین
سرویسهای اطلاعاتی پاکستان از گروه تروریستی جیش العدل حمایت نمی کند، به این دلیل که پاکستان، ایران را یک کشور دوست و همسایه می داند و از گروه های ضدایرانی حمایت نمی کند. اگرچه دستگاه اطلاعاتی پاکستان، آی اس آی، به خاطر کمکهایی که به طالبان افغانستان و گروه های ضد هند میکند در کشمیر چندان خوشنام نیست، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که از گروه های ضد ایرانی حمایت کند.
دستگاه امنیتی پاکستان میداند که ایران نسبت به این کشور ملاحظاتی دارد، ولی این را هم میداند که ایران علیه پاکستان اقدامی انجام نمیدهد. بنابراین، ارتش پاکستان و آی اس آی، که بخشی از ارتش این کشور است، این حماقت را نمیکنند که با حمایت از تروریستها به ناامن کردن همسایه نزدیکشان، یعنی ایران، بپردازند. پاکستان همچنین میداند که اگر چنین کار احمقانه ای را مرتکب شود، تبعاتش را خواهد دید.
با این وجود، رسانه ها همچنان به سیاه نمایی علیه ارتش پاکستان و سرویسهای اطلاعاتی این کشور ادامه میدهند. بخشی به دلیل بی اطلاعی روزنامه نگاران است و بخشی تحت تاثیر رسانه های غربی، همچون بی بی سی، سی ان ان، AP, AFP و رویترز که سالهاست به سیاه نمایی علیه دستگاه امنیتی پاکستان میپردازند.

حال سوال اینجاست که چه کسانی از گروه تروریستی جیش العدل در پاکستان حمایت میکند؟
برداشت من این است که این گروه در منطقه ای در ایالت بلوچستان پاکستان نزدیک مرز ایران مشغول به فعالیت هستند که تحت کنترل نیروهای امنیتی پاکستان قرار ندارد. در حقیقت، قسمت اعظم بلوچستان تحت کنترل پاکستان قرار ندارد. چندین گروه تجزیه طلب بلوچ مشغول جنگ علیه دولت پاکستان هستند. رهبران این گروه ها میگویند که آنها خواهان یک "بلوچستان بزرگ" هستند، که شامل بلوچستان ایران و بلوچستان افغانستان شود. این طرح به منظور بی ثبات کردن منطقه توسط نیروهای امنیتی آمریکا و انگلستان طراحی شد. این گروه ها موضع نرمی در قبال فعالیت های تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان دارند و به آنها پول و سرپناه میدهند. شایان ذکر است که این تجزیه طلبان بلوچ از منابع بسیار زیادی کمک مالی دریافت میکنند.
در بلوچستان پاکستان، تروریست های فرقه ای مثل لشکر جنگوی نیز فعال هستند. آنها معمولا به کشتار شیعیان در بلوچستان و دیگر بخشهای پاکستان میپردازند. آنها از ایران و شیعیان نتفر دارند و همیشه آماده هستند تا به کسانی که قصد آسیب زدن به جمهوری اسلامی را دارند کمک کنند. این گروه ها بخش اعظم کمکهای مالی خود را از عربستان و دیگر نیروهایی که قصد تفرقه انداختن بین امت اسلامی را دارند دریافت میکنند.
براساس یک گزارش محرمانه که سال قبل به فرماندهان نظامی پاکستان تقدیم شد، عربستان سعودی در راس کشورهایی قرار داشت که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به پاکستان آسیب میرسانند. این گزارش به طور اخص نشان داد که عربستان به حمایت مالی گروه های افراطگرای مذهبی، که بیشتر آنها علیه دولت مشغول فعالیت هستند، میپردازد.
چه میتوان کرد؟
نیروهای امنیتی ایران و پاکستان مشکل جدی با یکدیگر ندارند. علیرغم اینکه گاهی اتهامهایی به یکدیگر وارد میکنند، هر دو میدانند که مشغول فعالیت علیه یکدیگر نیستند. دو طرف همکاری محدودی در زمینه های امنیتی با یکدیگر داشته اند که البته کافی نیست. ایران و پاکستان میبایست همکاری خود را چندین برابر کنند. دو طرف باید تلاش زیادی بکنند تا بدگمانی های موجود را بین خود برطرف کرده و صلح و ثبات را تضمین نمایند.
همچنین، صداهایی در پاکستان شنیده میشود که از اسلام آباد میخواهد که کم کم خود را از ریاض دور کرده و روابط دوستانه تری با ایران، که آن را یک کشور دوست و همسایه میداند، برقرار کند.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، سرویسهای اطلاعاتی ایران بسیار موفق بوده و توانسته اند نظم و قانون را به خوبی در داخل کشور برقرار کنند و جلوی تحرکات دشمن را بگیرند. ایران میتواند در این زمینه به پاکستان کمک کرده و از مزایای یک کشور همسایه با ثبات برخوردار شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =