ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری روسیه با "عجیب و شگفت‌آور" خواندن این مساله که واکنش آمریکا درباره نامه روسیه به رهبران کشورهای مصرف‌کننده گاز در اتحادیه اروپا چه بوده، گفت: این روش مناسب و خوبی نیست که واشنگتن آن را در پیش گرفته است.

به گزارش راشاتودی، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روسیه را به نقض توافقی متهم کرد که مبنای آن پیشنهاد کاهش بهای گاز به کی‌یف، اوکراین و استفاده از انرژی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه این کشور است.

وی افزود: بهایی که اوکراین در حال حاضر برای خرید گاز از روسیه می‌پردازد توسط بازار تعیین نشده و میانگین بهایی هم نیست که کشورهای اروپایی مصرف‌کننده گاز روسیه می‌پردازند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از صحبت‌های سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در جریان نشست شورای امنیت روسیه گفت: این اقدام ‌آمریکا در خواندن نامه‌های مسکو به کشورهای اتحادیه اروپا کمی عجیب است و کار خوبی نیست. این نامه‌ها برای ‌آنها نبوده بلکه برای مصرف‌کنندگان گاز در اروپاست.

پوتین افزود: بر همه کس واضح است که دوستان ‌آمریکایی، به استراق سمع می‌پردازند اما پرداخت بهای گاز توسط اوکراین طبق توافق میان گاز پروم روسیه با نفت و گاز اوکراین به سال 2009 باز می‌گردد.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: من این نامه را نوشتم چون روسیه نمی‌تواند به تنهایی مسائل اوکراین را به دوش بکشد. من به رهبران اروپایی تاکید می‌کنم تا به نشستی مشترک هر چه سریعتر بپیوندند تا راه‌هایی را برای کمک و حمایت از اقتصاد اوکراین بیابند.

پوتین در نامه خود به رهبران فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، بلغارستان، مولداوی، لهستان و رومانی هشدار داد که بحران بدهی اوکراین به یک سطح بحرانی و حساس رسیده و می‌تواند ترانزیت گازی را به اروپا تهدید کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =