واحدمرکزی خبر نوشت:

تایمز آو اسرائیل اظهارات تند بیوه انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر از سیاست های آمریکا را منتشر کرد.

این نشریه در پایگاه اینترنتی خود، در مطلبی با عنوان «از سیاست های آمریکا متنفرم»، به انعکاس مصاحبه اخیر جیهان سادات همسر انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر پرداخت که امضا کننده اولین توافق صلح کشوری عربی با اسرائیل بود.
وی به انتقاد کوبنده از سیاست آمریکا در خاورمیانه پرداخت و واشنگتن را به تلاش برای «تجزیه» کشورهای منطقه از جمله مصر متهم کرد.
جیهان سادات این اتهامات را در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه ام بی سی که در ماه فوریه صورت گرفت، مطرح کرد(متن این مصاحبه را موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه (MEMRI) پیاده کرده و در اینترنت منتشر کرده است).
در این مصاحبه جیهان سادات از عبدالفتاح السیسی نامزد فعلی ریاست جمهوری مصر و فرمانده سابق ارتش که محمد مرسی رئیس جمهور سابق را از قدرت خلع کرد، به علت نجات دادن مصر از نقشه های شوم آمریکا، تقدیر کرد.
وی به ام بی سی مصر گفت: «واقعیت این است که السیسی مصر را نجات داد. در واقع نه تنها مصر را که همه کشورهای عربی را نجات داد. آمریکا قصد داشت مصر را نظیر عراق و سوریه چند تکه کند و به ارتش آن نظیر ضربه ای که به ارتش های عراق و سوریه و یمن و لیبی و غیره زد، ضربه بزند».
وی افزود:«ارتش مصر گزینه بعدی بود زیرا تنها ارتش باقیمانده به شمار می رفت. آمریکا در آستانه از هم گسستن آن و کل مصر بود. مشخصا پس از آن عربستان سعودی گزینه بعدی بوده است».
زمانی که مجری از جیهان سادات هشتاد ساله درباره انگیزه اش برای متوقف کردن تدریس خود در دانشگاه های آمریکا سوال کرد، وی گفت دیگر نمی توانستم به باورها وتعصبات آمریکا باور داشته باشم.
وی گفت:«من از سیاست های آمریکا متنفرم. اما مردم آمریکا، مردمی خوب هستند».
جیهان سادات درباره رویکرد آمریکا به مصر پس از سال ها دوستی، گفت:«من از سیاست های آمریکا خسته و بیزارم».
وی افزود اما این ملامت متوجه دولت اوباما است و نه مردم آمریکا. وی گفت:«من نمی توانم باور کنم که اوباما می تواند به آنچه می گوید، عمل کند. این صرفا اوباما نیست. این توطئه ای است که از سال ها قبل طراحی شده است و اوباما صرفا یکی از اجرا کنندگان آن است».
انور سادات در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه پیمان صلح کمپ دیوید را با اسرائیل در کاخ سفید امضا کرد. این مراسم با دست دادن سه تایی وی، مناخیم بگین نخست وزیر وقت اسرائیل و جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در آن زمان ثبت شده است. این اولین توافق صلح بین اسرائیل و یک کشور عربی به شمار می رود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    14 19
    قابل توجه دوست داران آمريكا