کارگردان سرشناس سینمای ایران برای درخواست بخشش دختر جوانی که محکوم به اعدام است، از خانواده ولی دم درخواست بخشش کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصغر فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران، با انتشار متنی از خانواده سربندی درخواست کرده، نسبت به حکم قصاص ریحانه جباری تجدید نظر کنند.

متن کامل نامه فرهادی که در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته به این شرح است:

«خانواده محترم سربندی، سلام.

پیش از هر سخن، تسلیت مرا در داغی که دیده اید، پذیرا باشید.

چندی پیش در یکی از روزهای میانی هفته، به قبرستانی که فوت شدگان فامیل در آن آرمیده اند سر زدم. هیچ کس آنجا نبود. من بودم و آنسوتر زنی که در چادر سیاه خود فرو رفته و بر سر مزاری نشسته بود. تنهایی‌اش در آن بعد از ظهر ساکت و خلوت قبرستان، از آن لحظه‌هایی شد که همواره در ذهنم باقی خواهد ماند. لختی بعد برخاست. پیرزنی بود نحیف و خمیده قامت، آبی روی سنگ قبر ریخت و با دست آن را به دقت شست و رفت.

رفتم به سوی سنگ قبر خیس ، سنگی کوچک و کهنه که حالا با گذر سالیان حروف نام صاحب آن سائیده بود و ناخوانا. به عادت همیشگی، تاریخ تولد و فوت را تفریق کردم. آنجا قبر جوانی بود 17 ساله که در سال  1355 به خاک رفته بود. سی و هشت سال پیش. عجب آنکه پیرزن، سی و هشت سال پس از مرگ عزیزش -به گمانم فرزندش- در خلوت یکی از روزهای میانی هفته، بیرون از هیاهوی روزگار، تنها بر سر خاک او نشسته و هنوز با او بود و در کنارش. سنگ ترک برداشته هم دیگر نام جوان از دست رفته را بر خود نداشت و از یاد پاک کرده بود اما مادر هنوز سینه پیرش داغدار و دلتنگ جوانش بود . داغ، کهنه می‌شود اما فراموش نه.

حقیقت نیست اگر بگویم احساس شما را در این روزهای سخت درک می‌کنم.  جای خالی یکی از اعضای خانواده تان و غم از دست دادن او از یک سو، سخنان و قضاوت های تحریک آمیز و ناسنجیده ای که ناخن است بر زخم شما از سوی دیگر و واگذاردن سر رشته مرگ و زندگی و سرنوشت دختری جوان در دستان شما از همه سنگین تر و سهمگین تر. با این حال امید دارم در این سخن کوتاه، منصف باشم.

من خانم «ریحانه جباری» را نمی شناسم.  اما شنیده ام که او در خردسالی اش در یکی از سریال های من نقش کوتاهی بازی کرده است. ذهنم را می کاوم و چهره یک  یک خردسالانی را که روزی در ساخته های من نقشی داشته اند از پیش چشم می گذرانم تا شاید بتوانم حدس بزنم کدامشان ممکن است «ریحانه» باشد. در چشم و چهره کدامشان اندک نشانه ای از آینده ای این چنین  غمبار و حزن انگیز می توان یافت. در لحن و زبان کودکانه کدامشان ردی از کسی می توان جست که فردایی نه چندان دور، هم نوعی را به قتل برساند. اما من در آن چهره ها که هنوز نمی دانم کدامشان «ریحانه» است، جز معصومیت هیچ نیافتم.

چگونه ممکن است یکی از آن کودکان دوست داشتنى در آینده ای نه چندان دور، ثانیه های زندگی اش در کابوس نزدیک شدن به لحظه آویختنش از طناب دار به شماره بیفتد.

اگرچه هیچ کدام از آن دخترکان معصوم در خیال بافی های کودکانه از آینده شان هرگز خود را در هیبت یک قاتل و اعدامی تخیل نکرده بودند، اما به سادگی شاید، هر کدام از آنان با یک اتفاق ساده و بیرون از اختیار و اراده شان می توانستند امروز جای «ریحانه» باشند و «ریحانه» در جمع کسانی که اخبار و احوال دختر جوانى محکوم به مرگ را دل نگران دنبال می کند. چه می شود که آن کودک معصوم دیروز، امروز جوانی می شود با دستانى  آلوده به خون ، در چند قدمی مرگی زودرس. ما مردمان کجای این داستانیم و چه سهمی در سیر آن کودک ناب و زلال و سرخوش دیروز به قاتل امروز داریم. هیچ جرمی، فقط یک مجرم ندارد و هیچ قتلی فقط یک قاتل. ما بی هیچ رد و نشانی، شریک بسیاری از قتل های روزگاریم.

من دلگیریتان را از  کسانی که نابخردانه شما را آزردند و شاید خشمی را سبب شدندکه بر سرنوشت ریحانه در روزهای پیش رو تاثیر دارد، درک  می کنم و با تمام وجودم از شما تقاضا دارم در روزگاری که بخشندگی حتی در جزئی ترین امور زندگی روزمره مان گم و ناپیداست، او را ببخشائید. من در تقویمم روزی را که شما با وجود همه رنج ها و دردهایتان که تا ابد همراهتان است، این انسان را به زندگی بازگردانید، روز بخشایش نام خواهم داد و نام شما را همواره به خاطر خواهم سپرد.

این گذشت تنها نجات یک فرد نیست. عملی است نمادین، ماندگار و آموزنده. دعوتی است از همگان به گذشت و بخشش. تشویق به گذشت کردن کسانی ست که در موقعیتی چون شما، بر سر دو راهی بخشیدن و نبخشیدن ایستاده اند. شما با این گذشت انسان هاى زیادى را از مرگ نجات خواهید داد. شاید تقدیر آن است که خون بر زمین ریخته شده در این اتفاق ناگوار در راه هدیه کردن این مفهوم بزرگ و گرانقدر به دیگران به کار آید. شما با این تصمیم بزرگ، معنایی عمیق به مرگ عزیزتان خواهید بخشید.

خانواده داغدار سربندی، به حرمت انسانیت، آن کودک خردسال دیروز را ببخشائید.

 سپاس

اصغر فرهادی

بیست و دوم فروردین ماه هزار و سیصد و نود و سه»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    25 4
    همونطور که آقای فرهادی اشاره کرده اند متاسفانه در سایتها همه به خانواده ی مقتول حمله کرده اند بدون اینکه اطلاعات زیادی از پرونده داشته باشند. اینکار اونها باعث جریحه دار شدن احساسات خانواده ی مقتول می شود. اگر شواهد انقدر بارز بودند که مقتول گناهکاره که خود دادگاه رای به برائت خانم جباری میداد. بهرحال منم امیدوارم نه فقط خانم جباری بلکه تمام افرادی که در جایگاه مشابه هستند نیز بخشیده شوند.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    45 1
    من در تقویمم روزی را که شما با وجود همه رنج ها و دردهایتان که تا ابد همراهتان است، این انسان را به زندگی بازگردانید، روز بخشایش نام خواهم داد و نام شما را همواره به خاطر خواهم سپرد.
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    20 2
    اشک آدمو در میارین
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    60 4
    در عفو لذتی هست که در انتقام نیست. از خانواده بزرگوار آن عزیز از دست رفته انتظار بزرگی و بخشش داریم.
  • آرش A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    عجب قلمی دارد این مرد...واقعا هنرمند است. مقایسه کنید با حرف های سرشار از عصبانیت و خشم و کینه همکارش در برنامه راز پریشب تلویزیون که چطور از عالم و آدم طلبکار بود
  • نازنین A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    درود بر شرفت اصغر فرهادی به راستی باید هم افرادی همچون ده نمکی ها و حاتمی کیا ها این چنین خشم خودشان از امثال تو را نشان دهند و از حسودی هر چه به زبانشان می آید فریاد کنند
  • مجتبی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    22 27
    «ما مردمان کجای این داستانیم و چه سهمی در سیر آن کودک ناب و زلال و سرخوش دیروز به قاتل امروز داریم. هیچ جرمی، فقط یک مجرم ندارد و هیچ قتلی فقط یک قاتل.» این جمله واقعا سرشار از حقیقت و نکته ست. نکته ای ساده که گاهی عجیب فراموش میشه. واقعا فرق یک قاتل بالفطره و کسی که از ناچاری یا حادثه مرتکب قتل شده، چیه؟
  • مصطفی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    32 18
    با درود سپاس از جناب فرهادی امیدوارم که "خانواده داغدار سربندی، به حرمت انسانیت، آن کودک خردسال دیروز را ببخشائید"
  • ali IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    77 85
    درود بر فرهادی که این روزها از دوستان زخم میخورد.
  • حسین زاده A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    31 37
    باورکنید اینگونه بخشیدن نه تنها سخت بلکه دردناک هم هست امیدوارم به حرمت قلمتان این اتفاق صورت بگیرد هرچند اگر تک تک ما هم جای آنها بودیم تصمیمی همانند می گرفتیم.جان گرفتن راهمه میتوانند جان بخشیدن هنری است استثناولذت آن ماندگار.
  • علیرضا A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    65 43
    خیلی متن زیبا و هنرمندانه ای بود، من هم با اصغر فرهادی همراه می شوم، به حرمت انسانیت
  • mahdyar A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    73 60
    فقط از روح بزرگی مثل فرهادی انتظار چنین کاری می رود
  • شکوه A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    34 13
    باید چنین باشد بیایید همه باهم برای نجات گناهکاران از قصاص دست به دست هم دهیم.
  • نرگس A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    43 35
    فوق العاده نوشته. اشک تو چشمام جمع شد گر چه قضاوت کار سختیه ولی امیدوارم ببخشن به امید روزی که خدا به جبران این عمل به یاریشون بیاد...
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    15 71
    باید قصاص بشه
  • سما IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    42 18
    خانواده سربندی ،ریحانه را ببخشید.....
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    48 45
    آقای فرهادی عجب متن جالب و روان و موثری نوشته اند. امیدوترم تاثیرگذار باشد.
  • ایرانی A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    39 23
    متن زیبایی بود. انشالله با تمام غمی که دارن میبخشن.
  • sasan IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    24 11
    بسیار زیبا بود.
  • سید یوسف IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    73 3
    سلام من که داشتم اینو می خوندم فقط گریه کردم. یخشش خیلی کار سختیه و خدا به همه ما توانائی بخشش و بخشیدن رو عطا کنه.
  • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    نوشتۀ زیبایی بود اما نه برای طلب بخشش از خانواده ای داغدار
    • سولماز A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      با عرض تسلیت ما هم از خانواده مقتول طلب عفو داریم .
  • شمسی‌پور IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ عفو را پيشه كن و به نيكي فرمان ده و از جاهلان اعراض كن /سوره: توبه 9 آيه: 43 وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ جزاي هر بدي بديي است همانند آن پس كسي كه عفو كند و آشتي ورزد مزدش با خداست ، زيرا او ستمكاران را دوست ندارد /سوره: مجادله 58 آيه: 2 برای رضای خدا و آرامش همگان، التماس می‌کنم ببخشید تا بخشیده شویم
    • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      25 34
      ببینید دوست عزیز شما طوری آیه قرآن نوشتی که گویا بقیه و از جمله خانواده مقتول از این آیات خبر ندارن.عزیز من حتی هموطنان مسیحی ما هم در این 35 سال گذشته از قرآن و روایات زیاد شنیدن. اما این هجمه وسیع کامنتها و دید و بازدید هنرمندان و نامه جناب فرهادی بوی تحمیل کردن میده.هر چند که با محتوای پرسوز و گداز این کار رو میکنن. ضمنا قرآن بالای 6000 آیه داره که خیلی از ما ثلثش رو هم عمل نمیکنیم. فکر کنید این آیه هم روی بقیه آیات که بهش عمل نمیشه.
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    من موندم چرا کسانی که موضوع بهشون هیچ ارتباطی نداره اینقدر رو این قضیه پافشاری میکنند تا خانواده مقتول در محذور قرار بگیرند. اگر بخواهند عفو کنند باید با چشم باز این کار رو انجام بدن. اگه فقط بخاطر محذورات و فشار شدید احساسات این کار رو انجام بدن فردا که این غلیان احساسات از بین میره ممکنه پشیمون بشن و این باعث ایجاد عقده های روانی برای فرزندان مقتول بشه. خطرات عقده های روانی رو دست کم نگیرید. آقای فرهادی اگه میخوان پادرمیانی کنند کار خوبیست اما رسانه ای کردن نامه ایشان فقط برای تحت فشار گذاشتن خانواده مقتول هست.به نظر من این کار صحیحی نیست. همیشه در قضاوت دوطرف ماجرا را در نظر بگیریم. ضمنا همه ما یک روزی خردسال بودیم. چرا ایشان با این واژگان میخواهند عواطف را به شکل مصنوعی تحریک کنند.
    • وحید A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      این یک جور فرهنگ سازی است عزیزجان. بالاخره در خود قران هم آمده که بخشش بهتر از قصاص است.
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      شما الان دقيقا از نوشته فرهادي عصباني هستي ؟
    • محمودی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      سلام اولا که محذورات غلط است. دوما فرهادی چه نفعی دارد ار این کار؟ جز این که انسانیتش را نمایان می‌کند. یک نفر دیگر برود پای چوبه دار خوب است؟ بخشش و گذشت بالاترین درجه انسانیت است. درود بر شما.
    • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      23 11
      فقط یادمون باشه که اکثر کسانی که کامنت اینجا گذاشتن و در موضوعی کیفری که نه اطلاع درستی دارن و نه ذی حق هستن اظهار نظر کردن همونهایی هستن که وقتی دکتر سریع القلم میگه وقتی دانش چیزی رو ندارین قضاوت نکنین شروع به تعریف و تمجید از این سخن میکنن اما در عمل خلافش رو ثابت میکنن. همه هم اصرار دارید که درس انسانیت بدین. همه یهو معلم اخلاق شدین .حالا اگه متهمه فرزند یه هنرمند نبود باز هم آقای فرهادی و سایر هنرمندان در امر عفو مصر بودن؟؟ضمنا آقا یا خانم محمودی به لغتنامه دهخدا مراجعه بفرمایید. هم "محذور" داریم و هم "محظور" اما در اینجا "محذور " به معنی بر حذر شدهمشقت است. لطفا منتشر کنید.
    • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      6 2
      بی نام جانی که میفرمایید بدون علم قضاوت نکنید، الان دقیقا چند جمله آخر جنابعالی قضاوت نبود؟ منظورتان با سوال انکاریتون مشخص میشه، حالا اگه متهمه فرزند .... یعنی اینکه هنرمندان نامه نمیدادند، این قضاوت شماست که انشاالله ناشی از علمتونه، ولی پاراگراف آخر آقای فرهادی چیزی خلاف اینو میگه مگر اینکه ریا باشد اتفاقا به نظر بنده هر چه اینجور مسایل رسانه ای تر بشه بهتره، چون تصمیم به اعدام گرفتن یک شخص احساسیه و نه بخشش، ازینکه بهتر ازون بودن و زندگی اون رو بخشیدن پشیمانی میاره؟ با اعدام شدن قاتل چه چیزی رو بدست میارن و با بخشش چه چیز؟ بعد ازون شما در مورد یک یا چند انسان صحبت میکنید، شما از کجا میدونید خودشان قدرت تجزیه تحلیل ندارند و احساسی میشوند؟
    • من هم بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      5 1
      واقعا متاسفم برای نظری ک دادین چو عضوی ب درد اورد روزگار در عضو ها را نماند قرار هر جامعه ای عادتها و هنجار های خودشو داره ما ب جماعت احساسی بودن معروفیم زمانی ک تمام اعمال ما از روی احساس هست مسلما در در چنین مواقعی باید دست ب دامان احساس شد کار اقای فرهادی تحسین میکنم باشد ک امثال این نامه هر چند ب قول شما باعث محذورات و فشار شدید خانواده محترم داغ دیده شود امیدی باشد برای ببخشش زیرا ک هیچ چیز در این دنیا ارزشمند تر از جان یک انسان نیست هر چند باز هم ب قول شما ب کسی ارتباط نداشته باشه.هر کس جان یک انسان رو نجات دهد گویی جان تمام بشریت را نجات داده.ب امید بخشش.
    • میثم A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      12 3
      این پرونده پر از عجایب شده. ریحانه مقتول رو سر نماز کشته ولی مدعی هست که مقتول قصد تجاوز داشته… از طرفی خانواده سربندی ادعا میکنند که قاتل همدستانی دارد که اگر آنها را معرفی کنند، عفو خواهند کرد. ریحانه هم در اعترافاتش اشاره به همدستی شخصی بنام شیخی می کند ولی او را معرفی نمی کند. بنظر میاد پیچیده تر از اونیه که ما بخوایم واردش بشیم…
    • محمد حسین A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      12 3
      آقای فرهادی ای کاش آن روزی که در بهشت زهرا نگاهتان به آن مادر افتاد سری هم به قطعه ای که دکتر سربندی در آن دفن شده دقیقا روبروی قطعه شهدا نزدیک رفقایش می زدید شاید مادر دکتر خواهران دکتر همسر دکتر ویا شاید تنها دختر دکتر و پسر خردسال او را میدید که از سال 86 هر پنجشنبه هر مناسبت بر سر مزار عزیزشان بر غم از دست دادن او و از همه مهمتر مظلوم کشته شدن او و تهمتی که به او زدند اشک میریزند آنوقت شاید نامه ای دیگری برای اجرای عدالت می نوشتید.
    • بی نام RO ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      2 1
      آقای فرهادی این چه استدلالیه چون روزی قاتل بچه بوده اون را ببخشن همه قاتل ها روزی بچه بودن و معصوم، همه دزدهاچاقوکش ها اراذل....... پس همه را به حرمت روزی که کودک بودن باید بخشید؟
  • دختری ایرانی A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    56 49
    در پاسخ به هموطن عزیز باید یادآور شوم که خانم ریحانه قاتلی خونخوار که با طرح و نقشه قبلی به جنایت دست زده نمی باشد و بر اثر شرایطی کنترل نشده حادثه ای ناگوار رخ داده که امید می رود خانواده مقتول بخشش را انتخاب نمایند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    با وجود ارادتی که به آقای فرهادی دارم به نظر من مشکل هنرمندای ما اینه که تو همه چی خودشون رو قاطی می کنند.آقا جان این یه مساله شخصی بین دو خانواده است نمی شه که یکی رو بگذارید لای منگنه که کوتاه بیاد.
  • بی نام GB ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    23 1
    هر دو خانواده داغدارند .ان دختر هم خانواداش چند ساله که تو زندان است
  • یحیی A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    68 0
    بخشش خصلت انسانهای بزرگ است
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    34 19
    عالی بود آقای فرهادی
  • فرزام شیرزادی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    31 27
    درود بر اصغر فرهادی بزرگوار.حتما خواهند بخشید. از هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان و شاعران تقاضا می‌کنم با ارسال پیام به این خبریادداشت فرهادی را یاری کنند
  • reza A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    24 34
    اتفاقا در این زندگی مملو از خشونت و پر از حس تلافی کار ایشان بسیار سنجیده خردمندانه و بزرگوارانه است. خداوند هم در قران میفرماید که قصاص حق شما است هرچند اگر ببخشید این برای شما بهتر است. امیدوارم که خانواده‌ش این بزرگواری را در حق او بکنند و یک عمر حس خوب بخشایش را با خود به همراه داشته باشند.
  • مهدی A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    21 1
    منو یاد فیلم هیس میندازه
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    63 23
    یاد فیلم شهر زیبای فرهادی افتادم.
  • مجتبی US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    آقایان بی نام که شاکی هستید از کار آقای فرهادی این نامه رو جناب فرهادی رسانه ای کردن تا اثر گذاری روی کل جامعه داشته باشه نه فقط خانواده ی مقتول ... تا همه ی ما به فکر فرو بریم که بازی های زندگی هیچگاه معلوم نمیکنند که ما قرار در آینده در چه جایگاهی قرار بگیریم ...
  • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    15 32
    مقتول چه گناهی داشته یه کمم به خانوادش حق بدید چرا هنرمندا فقط هر جا دلشون میخواد ورود میکنن و یهو میرن تا مدتها ازشون خبری نیست
  • بي نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    16 2
    در عفو لذتي است كه در انتقام نيست ، اميدوارم خانواده سربندي با عفو كردن از اين لذت بهرهمند شوند.با قصاص هيچ بار از غموشون كاسته نميشه ....
  • بی نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    23 0
    دیگه وقتی نمونده..خواهش میکنم بجای تحلیل این چن روز باقی مانده دعا کنیم که خانواده داغدار مقتول بخشش را به قصاص ترجیح بدهند
  • بی نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    11 3
    سلام.درخشش لذتی است که در انتقام نیست.حال. خود دانید.
  • سعید A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    16 2
    خوش به حال آدمایی که برای همنوعانشون از انجام هیچ کاری دریغ نمی کنند...زور و اجباری در کار نیست اینجا تماما نمایش انسانیت است. آقای فرهادی متشکریم.
  • رضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    16 1
    «بخشش» هنگامی مفهوم پیدا می‌کنه که از «حق» باشه، یعنی ما اگر از حق خودمون بگذریم اسمش رو میشه بخشش گذاشت، وگرنه در موردی که حقی برای ما متصور نیست، بخشش هم مفهومی پیدا نمیکنه. پرونده رو نخوندم و کسی هم جز وکیل امکان مطالعه تمام و کمال پرونده رو نداره، فلذا به شنیده‌هام از مادر خانم جباری بسنده می‌کنم، نقص قوانین ما بر هیچکس پوشیده نیست و از این نقص چه سوء استفاده‌ها که نشده، نقص قوانین مرتبط با این موضوع جایی مطرح میشه که وقتی این دختر میخواد از خودش دفاع کنه و همه شواهد بر علیه مقتول هست،‌ فقط بدلیل فوت اون شخص، کسی که از خودش دفاع کرده «متهم به قتل» میشه، هفت سال از بهترین سالهای عمرش رو از دست میده و الان زیر تیغه، چون از خودش دفاع کرده.
  • احمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    8 0
    بخشش یکی از صفات خداوند است که خود آنرا از قصاصعلیرغم حق بودن باارزش تر می داند. با کشتن یک فرد دیگر هیچ چیزیی درست نمی شود و ای کاش همه ما بتوانیم در مرحله عمل دمی از آن روح خدایی بخشش که در ما دمیده شده است باز بنمایانیم. یا حق
  • میثم IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    3 7
    ایکاش در این موارد کسی دخالت نمی کرد و رسانه ای نمی شد
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    6 1
    بخشش
  • فرزانه A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 5
    تمام کسانی که در اینجا نوشتن به آقای فرهادی ربطی نداره و این مساله بین دو خانواده هست باید بگم که ما تو دوران غار نشینی زندگی نمیکنیم که درد و رنج کسی برامون مهم نباشه شماها دقیقا امثال کسانی هستید که اگر تو خیابون یک نفر افتاده باشه و نیاز به کمک داشته باشه کمک که نمیکنید هیچ تازه یه لگد هم نثارش میکنید.چو عضوی به درد آورد روزگاردگر عضوها را نماند قرار. آقای فرهادی درود بر شما و انسانیت شما.
  • بینامم IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 0
    سلام,بخشش از بزرگان است.امیدوارم روح عزیز از دست رفته ی شما هم قرین رحمت باشد. ببخشید تا بخشیده شوید.
  • بی نام EU ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 0
    ببخش شاید روزی نیاز به بخشش داشته باشی وبزرگ باش که بخشش از بزرگان است. بیژن
  • سيما IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 9
    متاسفم براي كساني كه معتقدهستندچرا آقاي فرهادي دخالت ميكنند اگه ايشون دخالت نكنندكي بايد دخالت كنه ايشون كه تك تك كاراشون مربوط به مشكلات جامعه هست چطور نبايد دخالت كنند، درود به شرف و انسانيت شما آقاي فرهادي كه اينقدر روح بزرگي داريد كه ساعتها و روزها فكرتون و احساساتتون و درگير اين قضيه كرديد اين هم تو عصري كه مردم هيچ وقت خودشون و درگير مشكلات حتي آشناهاشون نميكنند چه برسه به قريبه، متاسفم براي كساني كه به راحتي راضي به مرگ يه جوون ميشن به كسي هم كه داره كار بزرگي انجام ميده ميگن دخالت نكن پس چطوري به خودشون اجازه دخالت ميدن كه به يه كارگردان مردمي و بزرگ بگن دخالت نكن براي نجات جون يه انسان هر كاري كه از دستمون بر مياد و بايدانجام بديم، من هم از خانواده عزيز داغ ديده طلب بخشش دارم.
  • ارش A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 3
    مهم جلوگيري از اعدامه نه هيچ ديگر.اميد براي روزي كه اعدام خاطره ي تلخ گذشته بشه و چوب و طنابش ابزار تماشا در موزه.
  • سیما RO ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 6
    خانواده مقتول برای متعالی نگه داشتن نام پدرشان بهتره بخشش رو انتخاب کنند.ان مرحوم که دستشان از دار دنیا کوتاه است و نامش به بدی الوده شده.ولی خانواده انها با اعدام ریحانه به این شایعه بدنامی اعتبار می دهند .ولی در صورت بخشش نه تنها بدنامی را پاک می کنند بلکه جلوه و ابرو واعتبار را به ان مرحوم برمی گردانند . اگر با اعدام موافق باشند تا سال ها سال حکم به بدنامی پدر داده اند .اگر بخشش را انتخاب کنند برای همیشه خانواده خود را به بخشش و بزرگواری مزین کرده اند . فرزندان و نوادگان و نسل های بعدی خانواده بهتراست برای خود ارزش بخشایندگی را به تن کنند تا اینکه در صورت اجرای اعدام تا سالیان سال نسل مقتولی به شماره بروند که به هرحال شایبه عمل بدی در حق او به ذهن می رسد .