نخستین آزمایش جاده‌ای مدل 2015 پورشه 911 تارگا انجام شد؛ خودرویی که بر پایه پورشه Carrera-4 ساخته شده است و در ماه خرداد به بازار عرضه خواهد شد.


محمود حاج‌زمان: بالاخره نخستین آزمایش جاده‌ای مدل 2015 پورشه 911 تارگا انجام شد؛ خودرویی که نخستین بار در نمایشگاه خودرو دیترویت 2014 از آن رونمایی شد. جدیدترین نسخه این مدل که بر پایه پورشه Carrera-4 بنا نهاده شده است؛ همانند پورشه کاررا در کارخانه Zuffenhausen ساخته می‌شود و از همان بدنه آلومینیومی و سامانه چهار چرخ متحرک بهره می‌گیرد.

ویژگی‌های خودرو
ستون میانی خودرو (B-Pillar) با پرداخت کرومی مات، برای نخستین بار طی مدت زمانی طولانی، یادآور نمونه‌های کلاسیک تارگا است؛ مدلی که نخستین نمونه آن 63 سال پیش معرفی شد. این ستون که در طول بیش از نیمی از اتاق خودرو ادامه دارد، به افزایش صلبیت پیچشی و ایمنی چپ شدن خودرو کمک می‌کند. اگرچه پوشش محدب اطراف پنجره عقب -با دو لایه شیشه ایمنی- یادآوری دیگری از گذشته به حساب می‌آید؛ اما نحوه عملکرد سقف بازشو خودرو مسلما چنین ویژگی ندارد. به جای سقف تاشو دستی، مدل جدید به سقف تاشو خودکار با عملکردی دیدنی مجهز است: کافی است دکمه‌ای را فشار دهید تا بدنه عقب، درپوش موتور و پنجره عقب همگی به سمت عقب بروند، در حالی‌که سقف پارچه‌ای خودرو نیز با سر خوردن به طرف عقب در پشت صندلی‌های پشتی پنهان شود. فرایند غرغر، جمع شدن و لولا شدن تنها 19 ثانیه طول می‌کشد. تنها نکته منفی این است که برای انجام این کار ماشین باید در حالت توقف قرار داشته باشد.

مدل جدید تارگا نیز از همان سیستم چهار چرخ متحرک 911 بهره می‌برد و در عین حال بدنه عقبی پهن‌تری دارد. موتور 6 سیلندر 3.4 لیتری پایه آن 350 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. این میزان در Targa-S با استفاده از یک موتور 3.8 لیتری به 400 اسب‌بخار می‌رسد، و البته 14,600 دلار هزینه اضافی برای خریدار به دنبال خواهد داشت. هر دو مدل از جعبه دنده 7 سرعته دستی استاندارد بهره می‌گیرند و در صورت دلخواه می‌توان سامانه دنده نیمه‌اتومات دو کلاچه پورشه (PDK) را روی آن نصب کرد.

شتاب‎گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو بسته به اندازه موتور و نوع سیستم انتقال قدرت، بین 4.2 تا 5.0 ثانیه طول می‌کشد. سامانه AWD فعال خودرو می‌توانند تمام گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند و با استفاده از نرم‌افزار ضد لغزش خود از چرخش اضافی چرخ‌ها جلوگیری کند. مدل جدید به صورت استاندارد همرا با سامانه تعلیق قابل تنظیم ارائه می‌شود، تجهیزاتی که برای مدل پایه اختیاری است.

رانندگی
همانند یک دستگاه پورشه 911 عادی، رانندگی با آن بسیار خوشایند است. تارگا 40 کیلوگرم از کاررا سنگین‌تر است که تنها در سرعت‌های پایین‌تر و دور موتور کمتر قابل توجه است. سیستم تعلیق برای این وزن اضافه تنظیم شده و هیچ ناملایمتی را هنگام رانندگی به سرنشین منتقل نمی‌کند. سامانه AWD و رینگ‌های 20 اینچی P Zeros پیرلی تضمین می‌کند که در تمام طول رانندگی خودرو محکم به کف جاده چسبیده باشد.

فرمان‌پذیری خودرو همان‌طور که از یک 911 انتظار می‌رود تقریبا بلادرنگ است. حالت اسپرت واکنش ساسات و دنده PDK را سرعت می‌بخشد؛ در حالی‌که حالت Sport+ علاوه بر این کار رانندگی سفت‌تری نیز فراهم می‌آورد.

بخرم یا نخرم؟
اگر پولش را دارید، مطمئنا باید این خودرو را بخرید. اگرچه تارگا به پویایی مدل استاندارد کوپه دو چرخ متحرک نیست، اما برای بسیاری همانند قهرمان است (طبق آمار پورشه، از هر 10 خریدار 911 یکی اقدام به خرید تارگا می‌کند) و در تمام طول سال می‌توان با آن رانندگی کرد. اگرچه پورشه قیمت پایه 103 هزار دلاری را برای خودرو در نظر گرفته است، اما تجربه نشان داده است که این خودروساز علاقه زیادی دارد آپشن‌هایی را به خودرو اضافه کرده و سپس آن را به مشتری عرضه نماید. بنابراین به احتمال زیاد قیمت 150 هزار دلاری برای مدل S دور از انتظار نخواهد بود.

تاریخ عرضه به بازار: خردادماه
قیمت پایه: 102,595 دلار
موتور: 3.4 لیتر 6 سیلندر با توان 350 اسب‌بخار
وزن: 1538 کیلوگرم
شتاب‏‎گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: 5.0 ثانیه (4.8 برای PDK)

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه مشد A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    38 7
    مبارك صاحب ميلياردرش باشه، من برم يارانه مو ثبت نام كنم تا نپريده
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    41 2
    اگه این ماشینه اونا سوار میشن پس ما گاری سوار میشیم تو ایران
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    64 3
    البته پراید هم بعد 25 سال ما رو شگفت زده می کنه
  • سجاد RO ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    27 2
    عشقه منه...
  • بی نام US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    3 28
    زشته
    • سورنا╔ A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      26 0
      شما خوشگلاشو سوار شو :
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    72 2
    یارانه دور دوم رو بگیرم حتما نام نویسی می کنم
  • مهدی A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    54 1
    آقا زاده ها میخرند نگران نباشید
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    3 21
    هيچ فرقي نكرده
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    7 20
    بی سوادا پورشه 911 63 سالش نیس پورشه 63 سالشه
  • مجتبی IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    16 0
    عشق از پورشه از هر مدلی که میخواد باشهالبته عکساشوم میگم : یعنی پورشه کلمه ی خودرو رو معنی کرده
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    8 1
    منظورم این بود عشق است پورشهکه منظورم عکساش بود ببین خبر انلاین حرف منو چی چاپ کرد بهترین کمپانی خودرو سازی دنیا : پورشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 0
    مخاطب این مقاله شما خصوصا قسمت آخرش چند درصد جامعه است ؟ همینطوری ترجمه می کنید
  • کیا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 0
    30000000 ت به نظر من مبلغ زیادی نیستش.
  • فرزند ایران IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 3
    از نعمات سوال خواهند کرد...