تسنیم نوشت:

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: قسط پنجم از دارایی‌های مسدود شده ایران هفته آینده آزاد می‌شود و با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها به مراکز اصلی کارگاههای تعمیراتی در اروپا ارسال خواهند شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: قسط پنجم از دارایی های مسدود شده ایران هفته آینده آزاد می شود و با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها برای تعمیر به مراکز اصلی کارگاههای تعمیراتی در اروپا ارسال خواهند شد.
«حمید بعیدی نژاد» رییس دبیرخانه توافق ژنو در پاسخ به سوالی درباره نتایج جلسات کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای نظارت بر اجرای توافق ژنو که از روز 20 فروردین ماه به مدت دو روز در شهر وین اتریش برگزار شد، برای رفع موانع هرچه سریعتر این توافق، گفت: تا امروز چهار قسط از هشت قسط دارایی های مسدود شده کشورمان آزاد شده که با آزادشدن قسط پنجم در هفته آینده، مجموع دارایی های آزادشده به دو میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار می رسد.
مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران گفت: این منابع براساس سیاست های بانک مرکزی می تواند به خرید ارزهای خارجی، طلا و یا خرید همه نوع اقلام غیرتحریمی اختصاص یابد که در این خصوص اقدامات لازم در جریان است.
بعیدی نژاد گفت: حساب های بانک های غیرتحریمی ایرانی نزد بانک های ژاپنی و سوئیسی کاملا فعال شده و ثبت سفارش خرید کالاهای اساسی، دارویی و محصولات کشاورزی بدون پرداخت پول و با استفاده از دارایی های مسدود شده کشورمان در حال انجام است. به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، «سقفی برای این خریدها وجود ندارد».
رییس دبیرخانه توافق ژنو درباره تعمیر موتورهای هواپیما نیز گفت: مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها کاملا فراهم شده و بزودی این موتورها برای تعمیر به مراکز اصلی کارگاه های تعمیراتی به اروپا ارسال خواهند شد. در کنار آن برخی از قطعات نیز برای تعمیر ارسال خواهند شد.
این مقام وزارت امور خارجه گفت: سازو کار ایجاد نظام پرداخت شهریه های دانشجویی دانشجویان خارج از کشور نیز مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد اجرای این ساز و کارها در دور بعدی مشورت ها نهایی شود.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: همچنین مقرر شد سازو کار پرداخت هزینه های درمانی بیماران خارج از کشور در دور بعدی مشورت ها نهایی شود.
کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو با حضور تمام اعضا از کشورهای ١+٥ و جمهوری اسلامی ایران از روز 20 فروردین به مدت دو روز در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد و اجرای تمام مفاد توافق ژنو مورد بررسی قرار گرفت.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =