چالش عکاسانه با نمادهای فرهنگی/ نمایشگاه «پرده دوم اتفاق» برپا شد

کیارنگ علایی در نمایشگاه «پرده دوم اتفاق»، 11 عکس را در اندازه بزرگ روی دیوار گالری طراحان آزاد آویخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید عکس‌های این مجموعه که به صورت چاپ دیجیتال بر روی کاغذ تکو ارائه شده‌اند، از سال  1390 تا 1392 صورت گرفته است.

این عکس ها زبانی سمبلیک دارند و دربرگیرنده مضمون هویت و چالشی است که نمادهای فرهنگی و آرمانی جوامع انسانی با آن روبرو می شوند.

نیوشا توکلیان (عکاس و از اعضای هیات انتخاب جشنواره وردپرس فتو) در پیش گقتاری بر این نمایشگاه نوشته است:« در عکس‌های مجموعه «پرده دوم اتفاق» سوژه‌ها به گونه‌ای در فضا و محیط رها شده‌اند و آنچنان در تاریکی به دام افتاده‌اند که ناخودآگاه این سؤال در ذهن بیننده شکل می‌گیرد که آیا به سوژه‌ها همان‌گونه که به تصویر کشیده شده‌اند، نگاه می‌شود؟ آیا تصویر ارائه شده از آن‌ها با چیستی‌شان تطابق دارد یا از آن فاصله گرفته است؟»

او ادامه داده است: « اگر اجسام در این عکس‌ها به عنوان نمادها یا وجوهی از نیاز‌ها و گرایش‌های مادی و معنوی انسان انگاشته شوند، در آن صورت آن‌چه توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، بلاتکلیفی‌شان است: رها شدگی در گرگ و میش؛ یعنی آستانه‌ غرق شدن در تاریکی مطلق (مردن) یا خروج تدریجی از آن (تولّد دوباره). شاید در برداشتی کلی از عکس‌های کیارنگ بتوان گفت که چشم‌انداز - آن هم بدون حضور انسان - بسیار بهتر و در قالبی بکرتر می‌تواند قصه‌های ناگفته‌ یک سرزمین و مردمانش را بازگو کند.»

این نمایشگاه در گالری طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان سلماس، پلاک پنج گشایش یافته و تا چهارشنبه 27 فروردین 1393 همه روزه از ساعت 4 تا 8 عصر پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان است.

کتابی از آثار این نمایشگاه نیز توسط انتشارات آهنگ قلم منتشر شده است که در مراسم افتتاحیه رونمایی و به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

«پرده دوم اتفاق» چهارمین نمایشگاه انفرادی کیارنگ علایی است. برگزاری جشنواره های ملی متعدد، عضویت در هیات داوران جشنواره هایی چون یازدهمین و دوازدهمین دو سالانه عکس ایران در موزه هنرهای معاصر تهران و ... از جمله فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌آید.

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =