۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
انتقاد روزنامه واتیکان از فیلم «نوح»

روزنامه‌ای در واتیکان فیلم «نوح» را به خاطر اینکه تا حد زیادی از روایت کتاب مقدس درباره حضرت نوح (ع) فاصله گرفته مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، راسل کرو بازیگر نقش حضرت نوح (ع) در تازه‌ترین ساخته دارن آرونوفسکی ماه مارس خیلی سعی کرد دیداری داشته باشد که به معنای تایید روایت سینمایی از حضرت نوح (ع) و کشتی او توسط پاپ فرانسیس و واتیکان باشد، اما برابر با شماره روز پنجشنبه روزنامه اونیر، چاپ واتیکان، او موفق نشده است.

اونیر در مطلبی که اولین موضع‌گیری رسمی واتیکان درمورد فیلم محبوب، اما جنجالی «نوح» است، آن را «یک فرصت از‌دست‌رفته و نوح بدون خدا» نامید.

اونیر در ادامه نوشت: «فیلم، داستانی را تعریف می‌کند که به لحاظ بوم‌شناسی، رنگ‌آمیزی شده و به شکلی مبهم حال و هوای عصر مدرن را دارد و در مجموع حکایت کتاب مقدس را به یک شانس از‌دست‌رفته تغییر شکل داده است.»

کرو، آرونوفسکی، اسکات فرانکلین تهیه‌کننده و راب مور نایب رئیس استودیو، همگی 19 مارس در دیدار پاپ با مردم حضور داشتند. از دو هفته قبل از آن، کرو از طریق شبکه‌های اجتماعی تلاش کرد پاپ را ترغیب کند فیلم را ببینند. در نهایت کرو و تیم «نوح» دیداری کوتاه با پاپ داشتند و پاپ در کنار 40 هزار نفر دیگر از کسانی که در در میدان سنت پیتر در مرکز شهر واتیکان حضور داشتند، برای آن‌ها طلب آمرزش کرد، اما درباره فیلم حرفی زده نشد.

خبر این دیدار بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، اما فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان فردای آن روز به دفعات تاکید کرد برای دیدار کرو و سازندگان فیلم با پاپ، برنامه‌ای تعیین‌نشده بود و این دیدار کوتاه به معنای تایید «نوح» توسط پاپ و واتیکان نیست.

اکنون هم میمو مائولو منتقد روزنامه اونیر «نوح» را فیلمی «غریب» و «گیج‌کننده» نامیده هرچند آن را «به لحاظ بصری، قوی» دانسته است.

مائولو در بخشی از نقد خود، «نوح» را چیزی بین «گلادیاتور»، فیلم برنده اسکار کرو و مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» و «ارباب حلقه‌ها» دانسته و به خاطر اینکه فیلم تا حد زیادی از روایت کتاب مقدس درباره حضرت نوح (ع) فاصله می‌گیرد، مورد انتقاد قرار داده است.

نکته آخر همان چیزی است که باعث شده «نوح» مورد انتقاد گروه‌های مذهبی در آمریکا قرار بگیرد که بسیاری از آن‌ها خواهان بایکوت فیلم شده‌اند. سفر ماه گذشته سازندگان «نوح» به واتیکان، تلاشی برای کاستن از جنجال‌ها تعبیر شد.

نکته در خور توجه این است که مائولو با وجود انتقادهای خود از «نوح»، خواستار بایکوت فیلم نشده که از پنجشنبه در ایتالیا اکران شده است.

ظاهرا جنجال‌ها به ضرر «نوح» تمام نشده است. این فیلم دو هفته قبل در سه روز اول اکران در آمریکای شمالی به فروش بسیار خوب 44 میلیون دلار دست پیدا کرد و فروش جهانی خود را نیز‌ تا دوشنبه پیش به 178.5 میلیون دلار رساند.

واکنش منتقدان غیرمذهبی به فیلم، متفاوت بوده است. تاد مکارتی منتقد ارشد هالیوود ریپورتر، «نوح» را فیلمی «جسورانه» نامید که نگاهی تازه به یک قصه کتاب مقدس دارد.

اما واتسن، جنیفر کانلی، لوگان لرمن، ری وینستون، آنتونی هاپکینز و داگلاس بوث دیگر بازیگران این فیلم هستند.

هالیوود ریپورتر / 10 آوریل / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    1 6
    تو مایه های ترانسفورمرز درست کردن. انقد مسخره ساخته بودن که نصفشو نگا نکرده شیفدیلت کردمش
  • دلال مرکزی EU ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    38 8
    اینهمه فقر و فلاکت در دنیا وجود دارد، فروش دختران و زنان و تجارت برده و کسب پول سیاه، واتیکان نبیند و چیزی نمیگوید ولی برای یک فیلم ناراحت میشود و صداش در می اید؟ چرا همین واتیکان از درصد سهامش در کارخانجات اسلحه سازی دنیا چیزی نمیگوید؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      16 3
      اولا منظور شما از سهام اسلحه سازی چیست در ضمن این فقط یک فیلم هست هر کس دوست ندارد نبیند حالا هرکی میخواد باشه
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      1 0
      آقای دلال مرکزی حداقل چیز برای قضاوت کردن، اطلاعات کافی است حالا تا برسیم به دانش، تجربه، انصاف و چیزهای دیگر. ما کب باید یاد بگیریم که کسی ما رو مجبور نکرده که برای هر موضوعی اظهار نظر بکنیم. مگه شما تمام فعالیتهای واتیکیان رو میدونی که راجه بهش قضاوت میکنی میدونی این کارت شبیه اینه که با دیدین 2 ، 3 تا از یه قطعه پازل شکل پازل رو بگی و روی این حدست به عنوان یک باور پافشاری کنی
    • دلال گریز از مرکزی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      1 0
      اخوی اونها هم روی کتابشون و دینشون متعصبند، الان در ایران یک گارگردان بیاد یک واقعه دینی رو بر خلاف قرآن بسازه آیا صدای مردم و اسلام شناسان در نمیاد؟ مثلا فیلمی بسازند که حضرت عیسی بمیره یا ... و این اعتراض قطعا به مواردی شما میفرمایید ربطی نداره، بعدش شما از کجا میدونی در مورد بقیه موارد اعلام موضع نکردند؟ شما از کجا ایمان اونهارو زیر سوال میبرید؟ مدرکتون چیه؟ کی به شما اجازه قضاوت داده؟ واقعا از خدا نمیترسید که چنین بی پروا و بدون علم به دیگران افترا میزنید؟ واقعا ما انسان ها به جایی رسیدیم که خود رو جای خدا میگذاریم؟
  • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    اصلا نوح رو پیامبر نشون نداد. نوح انسان ها رو به خدا پرستی دعوت کرد. آدم های بیگناه رو نجات داد. این چی بود؟ خیلی بیش از حد تخیلی بود. کسی که یه همچین فیلمی درست میکنه نباید از روی اعتقادات خودش درست کنه .