۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
آیا فلسطینی ها به روسیه پناه می برند؟

یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی در تحلیلی این احتمال را مطرح کرد که با شکست مذاکرات صلح فلسطینی ها به سمت اتحاد با روسیه خواهند رود.

به گزارش خبرآنلاین وب سایت یدیعوت آحارونوت نوشت به گفته تحلیلگران، فلسطینیان به زودی با دعوت از روسیه به پای میز مذاکره به عنوان یک شریک و میانجی، آمریکا (و اسرائیل) را تهدید می کنند.

این روزنامه صهیونیستی نوشته است هفته گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین (تا اطلاع ثانوی) مذاکرات با اسرائیل و آمریکا را متوقف کرد. دولت نتانیاهو در واکنش به ابتکار عمل جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تعلل و وقت کشی کرد اما (بخش زیادی از کابینه نتانیاهو) به این دلیل که این گفتگوها مانع طغیان مردم به شکل انتفاضه دیگری می شود و همچنین به علت درخواست آمریکا، خواستار توقف مذاکرات نبودند.

اسرائیل بر این عقیده است که مقامات سیاسی فلسطین شهامت نافرمانی از آمریکا را نخواهند داشت و فقط در حال قدرت نمایی هستند و در مرز حرکت می کنند اما از آن عبور نمی کنند. از نظر اسرائیل، محاسبه سود و زیان فلسطینیان نسبتا ساده است به این صورت که در صورت ادامه مذاکرات، کمک و حمایت آمریکا ادامه خواهد داشت و توقف آن، لطمات اقتصادی و انزوای دیپلماتیک برای فلسطینیان در پی خواهد داشت.

این روزنامه نوشته است این محاسبه منجر به این نتیجه گیری شده است که فلسطینیان برای بهبود وضع خود خواستار رسیدن به یک توافق هستند. در برهه حساس کنونی، فلسطینیان کم و بیش روی آمریکا را زمین انداخته اند و این سئوال مطرح شده است که آیا آنها دیوانه شده اند، آیا متوجه نیستند که با توجه به تحولات کنونی در جهان عرب، آنها هیچ دوست واقعی برای تکیه کردن و هیچ حامی مهمی در آن سوی منطقه خاورمیانه ندارند؟ شاید اینگونه نباشد.

یدعوت آحارونوت نوشته است با نگاهی به روسیه متوجه اتفاقات غیرمنتظره ای می شویم. روسیه بخش اعظم نیروهای نظامی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده است و بر اساس ارزیابی مقامات ناتو، می تواند ظرف چند ساعت به این کشور حمله کند. کرملین تمایل دارد دایره دوستان خود را گسترش دهد و فلسطینیان نیز علاقمند به یافتن یک حامی قدرتمند، قابل اعتماد و ثروتمند دیگری برای خود هستند. در نتیجه اتحاد استراتژیک میان روسیه و فلسطینیان ظاهرا یک اقدام آشکار سیاسی و دیپلمایک است که به نفع هر دو طرف خواهد بود. برای روسیه از نظر استراتژیک، تشکیلات خودگردان فلسطین پل محکمی به سمت جهان عرب است و فلسطینیان مبارزانی بر ضد اسلام افراطی و متعصبی هستند که برای روسیه دشمن محسوب می شوند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی از نظر فلسطینیان نیز، روسیه به عنوان یک قدرت جهانی از اعتبار برخوردار است. مقامات رام الله مطمئن هستند که روسیه می تواند ظرف چند ساعت کمک اقتصادی فوری به فلسطینیان را تصویب کند در حالی که آمریکا توانایی این کار را ندارد. نماینده روسیه در سازمان ملل به نفع فلسطین رای خواهد داد در حالی که نماینده آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. دوما در مسکو از آنها حمایت می کند اما کنگره در واشنگتن با آنها خصومت می کند. اینها نمونه ای از منافع دوجانبه برای این اتحاد است که اجرای آن توازن قدرت در منطقه را تغییر خواهد داد. نویسنده این مقاله در خاتمه نوشت امروز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا می تواند با هشدار در مورد این که آمریکا برای حل این اختلافات دست از تلاش خواهد شست، فلسطینیان (و اسرائیل) را تهدید کند اما فردا این فلسطینیان هستند که با دعوت از روسیه برای نشستن پای میز مذاکره به عنوان یک شریک و میانجی، کری (و اسرائیل) را تهدید خواهند کرد. چه کسی می داند، شاید روسیه میانجی بهتری باشد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    12 7
    مشکل فلسطین را نه آمریکا و نه روسیه حل نخواهند کرد. فلسطینیان همیشه وجه المصالحه بودن. اگه جهان اسلام مشکل اینان را حل کرد که کرد وگرنه آبی از دیگران برای اینها گرم نمیشه. روسیه کمکی هم به اینها کنه فقط بخاطر اختلاف اخیرش با غرب بر سر اوکراینه. مشکلاتش که حل بشه فلسطین رو هم یادش میره. مقامات خودگردان کی میخوان درس بگیرن؟؟؟؟
  • احمد A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    5 5
    نتانیاهو یاخیلی احمقه یاخیلی دانای خبیث
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 1
    اتفاقا تنها ابرقدرت حامی فلسطینی ها شوروی سابق و روسیه فعلی هستش.