مهر نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام می‌رسد، گفت: به دنبال این هستم تا کمیته ویژه کلان‌شهرها در هیئت دولت تشکیل شود و حاضرم طرح تعادل‌بخشی منطقه‌ای را که نیاز به بررسی نظری و اجماع سازی دارد به لایحه تبدیل کنیم.

عباس آخوندی در چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه نمی‌توانیم نسبت به زلزله بی‌تفاوت باشیم، اظهار داشت: زلزله بیش از ۹۰ درصد از سرزمین ایران را تهدید می‌کند و ما در محیط‌های زلزله‌خیز جهان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۳۶۹ در زلزله رودبار و منجیل که بنده مسئول بازسازی آنجا بودم اندیشه‌ای مطرح شد که مهم بود و هنوز هم رویکرد بالای ما مقاوم‌سازی ساختمان‌ها است که البته باید مقاوم باشد، اما بعد از زلزله به دستاوردهای دیگری دست یافتیم که شهرها نیز باید مقاوم باشند.

وی با اشاره به زلزله رودبار و منجیل افزود: ما زمانی که وارد رودبار شدیم دیدیم که براساس ریزش کوه، شهر قابل دسترسی نیست و آب مناطق نیز در رشت، رودبار و منجیل قطع شده بود و ریزش ساختمان‌ها به حدی بود که امداد غیرقابل انجام بود. بیمارستان که باید در مواقع بحرانی محل درمان مصدومان باشد فرو ریخته بود و تکیه‌گاه ژنراتور اصلی نیروگاه منجیل جا به جا شده بود و در آنجا ما دیدیم که اگرساختمان‌ها به تنهایی مقاوم باشند نمی‌توانیم بگوییم شهر مقاوم در برابر زلزله داریم.

آخوندی ادامه داد: در شهر مقاوم بافرض ریزش برخی ساختمان‌ها باید امکان امدادرسانی باشد و مسیرها مسدود نشود. در زمینه شهر مقاوم پس از زلزله رودبار مطالعات مفصلی در خصوص شهر مقاوم در برابر زلزله توسط دکتر حسین بحرینی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: براساس قوانین و مقررات، ساختمان‌های بلند در حریم ۱۵۰ متری مسیرهای ورودی شهرها نباید ساخته شود که در حال حاضر این مسئله جدی گرفته نمی‌شود و فکر می‌کنم با نگاه «شهر مقاوم» باید تغییرات جدی در طرح‌های تفصیلی شهرها ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: از بن دندان بنده اعتقاد دارم که شهر یک سازمان اجتماعی است و شهر را نمی‌خواهیم با معابر و ساختمان‌های آن بشناسیم بلکه آن یک سازمان اجتماعی است و اگر این مساله را قبول کنیم کالبد شهر امکان زیست آن سازمان اجتماعی و شرایط بهبود و رفاه اجتماعی را فراهم می‌کند.

آخوندی یادآور شد: در ایام نوروز در سرکشی به شهرها مشاهده کردم که در پیاده‌روها اساساً نمی‌توان هزار متر پیاده روی کرد و معابر برای سواره‌ها طراحی شده است نه پیاده‌روها. چگونه می‌توان گفت در شهری که برای رفاه شهروندان طراحی شده است پیاده‌روها سهمی ندارند و شهر را ماشین‌ها، ساختمان‌ها و معابر می‌بینیم.

وی ابراز داشت: اگر بخواهیم شهر را سازمان اجتماعی بدانیم نگاه ما به شهر تغییر می‌یابد و اگر اینگونه شود شورای شهر و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اجزای این سازمان اجتماعی خواهند بود و کارایی تولید، مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرد. در حالی که تنها اگر کالبد شهر مدنظر باشد مشاوران در یک فضای بسته خیابان‌ها و کالبد شهر را طراحی خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گفتن این حرف (سازمان اجتماعی بودن شهر) ساده است اما وقتی بحث عمل می‌شود، باز هم به جنبه‌های کالبدی شهر می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه از جمله ریشه‌ای‌ترین اقداماتی که برای سازمان اجتماعی دیدن شهرها لازم است، بحث روشن کردن تعریف‌مان از شهر است، اظهار کرد: اگر شهر را سازمان اجتماعی ببینیم، شاید مجبور شویم از مقداری از قلمروهایی که روی کاغذ تعریف کرده‌ایم، عبور کنیم، چراکه این حریم‌هایی که در اطراف کلان‌شهرها گذاشته‌ایم، واقعیت خارجی ندارند و حریم‌هایی است که در ذهن ما است.

آخوندی گفت: اگر به شهر به عنوان سازمان اجتماعی برگردیم اساسا دوگانه فرمانداری و شهرداری را می‌بینیم و من نمی‌خواهم حرفی انقلابی در ادغام آن‌ها بزنم و می‌دانم که این کار سخت است اما باید از جایی کار را شروع کرد. این دوگانه موجب شده که در روستایی بیش از ۲۰ برابر ظرفیتش پروانه ساختمانی صادر کرده است.

این مقام مسئول بیان داشت: از جمله مسائلی که علاقه‌مندم بذر آن پاشیده شود، این است که چگونه می‌توانیم دوگانه فرمانداری و شهرداری را یا حذف کنیم یا اگر هم دوگانه داریم این دوگانگی از جهت موضوعی باشد؛ یعنی می‌توانیم کل خدمات را یکپارچه داشته باشیم اما برای مثال امنیت را در فرمانداری و عمران را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم.

آخوندی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌توانیم در آن تمرین مشارکت اجتماعی باشد، همین حوزه‌های شهری است، اظهار کرد: با 35سال تجربه کاری بعد از انقلاب به این نتیجه رسیده ام که باید این موضوع حل شود و حاضرم مطالعه مشترک بین وزارت راه وشهرسازی و شورای عالی استان‌ها را در خصوص دوگانه شهرداری و فرمانداری پیش ببرم.

وی تاکید کرد: سال‌هاست قوانین مختلفی برای حفاظت از فضای سبز و حریم‌ها مصوب شده است. به عنوان مثال قانون حفظ باغات سال‌های سال است که وجود دارد اما چگونه شده که باغات مشهد که بعد از احمد آباد بود، الان نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من به دنبال یکپارچگی سرزمینی در خدمات شهری هستم و اگر اینکار شود در یک مجموعه شهری جایی خالی از نظارت قرار نمی‌گیرد و با نظارت کامل اجتماعی امور صورت می‌گیرد. در حالی که الان شوراهای شهری و روستایی در منافع دچار تعارض هستند که از جمله آن‌ها در دسترسی به پایانه بار و مسافر، سهم از فضای سبز و پرداخت عوارض است.

وی ادامه داد: در نحوه تأمین مالی خدمات شهری پس از انقلاب انواع طرح‌ها را تجربه کرده‌ایم به طوری که زمانی شهرداری‌ها متصل به بودجه عمومی و دولت بوده‌اند و زمانی مستقل. در واقع افراط و تفریط وجود داشته است و از سوی دیگر عدم تعادل‌های بزرگ در بین مناطق مختلف می‌بینیم.

آخوندی اظهار داشت: برای رسیدن به عدالت جغرافیایی باید دولت مرکزی در برخی مناطق هزینه کند و با پرداخت عوارض شهری، مالیات محلی و هر مورد دیگری مجبوریم سیستمی را طراحی کنیم که نه حالت افراطی در وابستگی و نه اینکه استقلال کامل بدون نیاز به کمک دولت داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه تجربه‌های مختلف بین‌المللی در سطح ملی، قاره‌ای وجود دارد. به عنوان نمونه در اروپا از مورادی که اتحادیه اروپا لازم می‌داند برای آن هزینه کند رفع عدم تعادل منطقه‌ای بین نقاط مختلف اروپا است و در بسیاری از کشورها بودجه تعادل بخشی منطقه‌ای وجود دارد که وظیفه آن تامین کسری محیط‌های کم درآمد است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید در نظام بودجه‌ریزی بازنگری صورت گیرد و به تعادل‌بخشی منطقه‌ای توجه شود. اخیرا پیگیری کردم کمیته ویژه کلان‌شهرها در هیئت دولت تشکیل شود وحاضرم این طرح (تعادل‌بخشی منطقه‌ای) را که نیاز به بررسی نظری و اجماع سازی دارد به لایحه تبدیل کنیم.

آخوندی بیان داشت: در مورد مداخله شورای شهر و روستاها در طرح‌های تفصیلی باید بازنگری شود و شهردار منطقه در جلسات رسیدگی به طرح‌های تفصیلی حضور داشته باشد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به نام‌گذاری امسال اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای استقلال، آبادانب و توسعه کشور گام برداریم.

درچهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور اعضا در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در پایان اظهارات وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوعی که به آن اشاره شد زمینه‌ساز مدیریت یکپارچه شهری است، ما هنوز شورای شهرداری‌ها هستیم نه شورای شهر واقعی و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را دنبال می‌کنیم تا با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی عملی شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =