عباس آخوندی، در سالروز تاسیس بنیاد مسکن با انتقاد از طرح مسکن مهر در کشور، تصدی دولت در این مورد را اشتباه بزرگ عنوان کرد و به جای آن، پیشنهاد طرح مسکن اجتماعی را شرح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امروز 21 فروردین و در سالروز تاسیس بنیاد مسکن و حساب 100 امام (ره) وزیر مسکن و شهرسازی در گردهمایی مسئولان بنیاد مسکن اعلام کرد طرح مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر در کشور راه اندازی خواهد شد. به گفته عباس آخوندی، این طرح با مشارکت شهرداریها و بنیاد مسکن به انجام خواهد رسید.

آخوندی در انتقاد از سیاستهای گذشته مسکن در کشور، گفت: "در بازنگری که از مسکن مهر داشتیم، مشخص شد بزرگترین اشتباه این است که ساخت و ساز را از دست مردم خارج کردیم و در سطح گسترده به دولت سپردیم. وقتی مردم از فرآیندی که هزاران سال در آن بوده اند حذف شوند و به جای آن، دولت مصدر امور شود، مشکلات در سطح گسترده ای مانند نداشتن امکانات زیربنایی و روبنایی و همچنین مکان یابی نامناسب مانند وضعیت فعلی به وجود می آید."
وزیر مسکن اینطور درباره طرح مسکن مهر اظهار نظر کرد: "از ابتدا با مبانی این طرح مخالف بودم، زیرا یک چپ نمایی غوغاسالارانه بود و مردم را از ساخت و سازجدا می کرد. این کار در تضاد با اصل 44 قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بود. هر چند اعلام می کنیم دولت به تعهدات خود در این باره پای بند است و در سال 92 حدود یک میلیون واحد مسکونی را به صورت فروش اقساطی در اختیار ثبت نام کنندگان گذاشته و در برنامه داریم در سال 93 نیز حدود 700 هزار واحد را به صورت اقساطی به مردم واگذار کنیم. چون معتقدیم مردم در این باره گناهی ندارند."

او با اشاره به وضعیت اقتصادی فعلی کشور گفت: دولت یازدهم توانسته بر مشکل تورم غلبه کند، ولی رکود اقتصادی و مشکل اشتغال هنوز حل نشده و تصور می کنیم با فعال کردن مردم در بخش مسکن، بتوانیم اقتصاد کشور را از وضعیت فعلی رکود خارج کنیم.

مسکن اجتماعی طرحی با مشارکت بنیاد مسکن و شهرداریها

آخوندی درباره طرح مسکن مهر گفت: "بنیاد مسکن، عهده دار طراحی و برنامه ریزی این کار شده است و امیدواریم با مشارکت سایر نهادهای غیردولتی به خصوص شهرداریها، این طرح بتواند این طرح را به سرانجام برسانیم."
او درباره جزئیات طرح مسکن مهر گفت: "برای ساخت مسکن فقرا، باید طرح جامع مبارزه با فقر را در این سرزمین اجرایی کنیم. یعنی بسته ای را طراحی کنیم که در آن، وضعیت اشتغال، آموزش، بهداشت و مسکن اقشار کم درآمد دیده شود. از سویی در حال حاضر، به دلیل مکان یابی اشتباه در برخی از پروژه های مسکن مهر دچار مشکل هستیم و همزمان، طرح نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده را نیز در شهرها پیگیری می کنیم. به همین دلیل، تصور می کنم بهترین شکل اجرای طرح مسکن اجتماعی، به مشارکت طلبیدن شهرداری ها و تلفیق طرح مسکن اجتماعی با طرح نوسازی بافتهای فرسوده است. زیرا این بافتها در مرکز شهرها قرار دارد و امکانات زیربنایی در آن وجود دارد."

وزیر مسکن و شهرسازی درباره آینده طرح مسکن اجتماعی گفت: "مسکن، یک مسئله اجتماعی در کشور است. وقتی تهران در ابتدای انقلاب نزدیک به 3.5 میلیون نفر جمعیت داشته و همه برنامه ها تایید می کرد این شهر بیش از 7 میلیون نفر توان پذیرایی از مردم را ندارد، چرا اکنون جمعیت تهران به 8.6 میلیون نفر رسیده و تعداد مسکن هایی که در این کلانشهر وجود دارد، توان اسکان 11 میلیون نفر را دارد، زیرا به مسایل رفاه اجتماعی در سایر مناطق این سرزمین توجهی نشده و به دنبال آن، تمرکز گرایی شدید جمعیت را در کلانشهرها می بینیم. مسکن اجتماعی محقق نمی شود مگر آنکه برای عدالت در توزیع امکانات با تامین رفاه خوب زندگی برای همه مردم این سرزمین، اقدام کنیم."
او همچنین درباره توسعه روستاهای کشور گفت: ایده منظومه های روستایی در حال حاضر در وزارت مسکن و شهرسازی مطرح است و امیدواریم با تکمیل این ایده، تمامی ساخت و سازها و توسعه روستایی در این منظومه ها اجرایی شود."


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آلفردو US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    1 0
    این هم حتما یک چیزی تو مایه های "مسکن مهر" هست.