موضوع عدم صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل سوژه جدیدی است که رسانه های آمریکایی به آن می پردازند.

به گزارش خبرآنلاین با تمام شدن مدت ماموریت خزاعی نماینده پیشین کشورمان در سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران حمید ابوطالبی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی کرده است. با این وجود دولت آمریکا به بهانه حضور ابوطالبی در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 58 برای ابوطالبی ویزا صادر نمی کند. به این بهانه با  حسن بهشتی پور کارشناس بین الملل گفت وگو کردیم و از او پرسیدیم که آیا دولت آمریکا این حق را دارد که برای ابوطالبی روادید صادر نکند؟

حسن بهشتی پور در پاسخ گفت: این یک بحث اختلاف بر انگیز است که درباره آن چند نکته را باید درنظر داشت. نکته نخست اینکه بهانه آمریکایی ها برای عدم صدور روادید برای آقای ابوطالبی قراردادی است که در سال 1945 و در زمان تاسیس سازمان ملل با این سازمان بسته شده است که طبق آن آمریکا اجازه ورود به کسانی را که امنیت آمریکا را به خطر می اندازند را نمی دهد. اما مسئله این است که قرار داد در تعارض با حقوق آشکار کشورهاست. این حق کشورهاست که نمایندگان خود در سازمان ملل را خود تعیین کنند. دولت ایالات متحده آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد در این امر دخالت کند.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: نکته دیگری که در این موضوع قابل توجه است این است که آقای ابوطالبی که از دیپلمات های با سابقه وزارت خارجه هستند پیش از این نیز برای حوزه کاری خود ویزا آمریکا را گرفته اند. ایشان دیپلمات باسابقه ای هستند که به عنوان سفیر در کشورهای مختلف مانند استرالیا خدمت کرده اند.

وی همچنین گفت: آقای ابوطالبی در جریان تسخیر سفارت آمریکا به عنوان مترجم همکاری می کرده اند و نقشی در این جریان نداشته اند. ایشان به خاطر تسلطی که بر زبان انگلیسی و فرانسه داشته اند با نیروهای خط امام همکاری کرده اند. بنابر این این اتهاماتی که آمریکایی ها می زنند بی اساس است.

بهشتی پور در پایان گفت: به نظر می رسد جناح تندرو کنگره آمریکا و لابی صهیونیستی بنا دارند در خلال مذاکرات حساسی که بر سر مسئله هسته ای ایران در جریان است سوژه جدیدی را مطرح کنند و از این طریق در روند این مذاکرات خلل ایجاد کنند. به نظر من این تنها یک بهانه جویی است.

ابوطالبی

امروز مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه نیز از در قبال رفتار خارج از عرف آمریکا در عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی سفیر جدید کشورمان در سازمان ملل واکنش نشان داد.سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه «حمید ابوطالبی» گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل از بهترین دیپلمات های ایران است، گفت: رفتار دولت آمریکا با نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =