...دور نیست که شاهد قانونگذاری برای زکات و خمس و نماز و حج و جهاد و تولی و تبری نیز باشیم.

اخیرا آقای علی مطهری نماینده مردم تهران با انتقاد از کوتاهی مجلس در تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر گفته اند: من در جریان تدوین این طرح هستم و به مشکل برخورده است چرا که هیچ نهادی حاضر نیست مسئولیت آن را بپذیرد.

از سوی دیگر نیز ریاست مجلس و بعضی از نمایندگان دیگر نیز آمادگی خود را برای بررسی و تصویب قانون لازم در این باره اعلام کرده اند.

اما آنچه که در اینباره مغفول باقی مانده است 3 نکته اساسی در عدم لزوم چنین قوانینی است:

یکم: اصل هشتم قانون اساسی ، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه عمومی مردم دانسته است. اجرای این اصل که به عهده مردم گذاشته شده و عمومیت دارد نیاز به یک قانون عمومی داشته که  البته قانون مربوطه  با نام قانون مجازات عمومی بعنوان اولین قانون مدون جزایی ایران توسط  قوه قانونگذاری در ۲۳ دی ماه ۱۳۰۴ در دوران حکومت رضاشاه پهلوی  به تصویب مجلس شورای ملی  رسیده است. در این قانون که بعدها با اصلاحاتی به نام قانون مجازات اسلامی تغییر یافت ، به مجازات ضاربان و فحاشان و تضییع کنندگان حقوق مردم به طور کامل اشاره شده است. البته در همان قانون مجازات فحاشی به کارمندان دولت دارای مجازاتی متفاوت با سایرین است اما پرسش اینجاست آیا واقعا نیاز به تصویب قانون خاص برای کسانی که به دیگران و به هر دلیلی فحاشی و تعرض می کنند داریم؟

دوم: صرف نظر از اینکه تکلیف همگان بر اجرای قوانین الهیست ، برای انجام این امور اخلاق اجتماعی و فرهنگ عمومی زمینه مساعدی بوده و کافیست ،از سوی دیگر امر به معروف و نهی از منکر دو فرع از فروع دین ما می باشند و با این استدلال که چون در قانون اساسی از این امور نام برده شده است ، دور نیست که شاهد قانونگذاری برای زکات و خمس و نماز و حج و جهاد و تولی و تبری نیز باشیم.

یقینا این فروع از آموزه های دینی مورد قبول همگانست اما اگر در قالب تصویب قانون  صورت پذیرد ، این اقبال همگانی می تواند واکنشهای منفی به اصل مساله را ایجاد نماید.

سوم: شهادت یکی از ناهیان از منکر موجب برانگیخته شدن واکنشهای عمومی در میان مردم شد و همگان از سیر و سلوک افرادی همچون او دفاع کرده و اینگونه علم مبارزه با منکر را برافراشتند. مشاهده می فرمایید که رسانه ها و مردم در چنین هنگامی ، بسیار بهتر از یک قانون می توانند در اعتلای فرهنگ نهی از منکر خودنمایی کنند و چنین امکانی از تصویب قانون بر نمی آید. شاید بتوان گفت : "نهی از منکر فرهنگ می خواهد و نه قانون"

مصطفی ترک همدانی

وکیل داگستری

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    31 1
    مجلس ما جوگیر شده است و قانونی را تصویب خواهد کرد که نتیجه جز بازخورد منفی نخواهد داشت.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    5 3
    هیچ نیازی به قانون جدید نیست اگه کسی به یک ناهی از منکر که به هرصورتی می تواند باشد تعرض کند مطابق قانون مجازات اسلامی قابل پیگردست.
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    22 2
    خدا به مردمش کار نداره شما کار دارین .دست از سر ما بردارید وبگذارید زندگیمونو بکنیم .نشه روزی که بگن این هم گوی ومیدان دست شما بود چه بلایی سر ملت اوردین .تاریخ و روزگاز دیگران را دیدی عبرت بگیر.
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 3
    هیچ نیازی به قانون جدید نیست اگه کسی به یک ناهی از منکر که به هرصورتی می تواند باشد تعرض کند مطابق قانون مجازات اسلامی قابل پیگردست.
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    16 0
    فکرشو بکنید: یه قانونی تصویب بشه مردم باید چگونه نماز بخونن و روزه بگیرند یا چطوری تولی و تبری کنند
  • میثم A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    3 2
    ولی من معتقدم این قانونگذاری یک نوع از مصادیق " آبستراکشن آو جاستیس" در معنای عامش باشه. دوستان حقوقدان که در حقوق جزای ایالات متحده تخصص دارند، تائید می فرمایند. این نشون میده دولت باید پرتکشن خودش رو از مامورین رسمی و غیررسمی اجرای حق و عدالت و حتی اخلاق خیلی بیشتر از این نماید. وقتی مامور راهنمایی رانندگی رو وسط چهارره فحش ناموسی می دهند و یا باهاش گلاویز می شوند، متخلف باید بداند عواقب بسیار وخیمی در انتظارش هست. دست به یقه شدن با یک مامور، باید تاوانش بسیار بسیار بیشتر از دست به یقه شدن با افراد عادی باشه.
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      1 0
      آبستراکشن آو جاستیس
  • سینا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    5 0
    صحبت شما محترم اگر هر یک از مسئولین محترم فقط و فقط به وظیفه خود در مسئولیتی که دارند عمل کنند هیچ یک از این اتفاقات تلخ اتفاق نمی افتاد به نظر هم می آید ما در مورد همه چی قانون داریم. فقط نیاز به اجرا داره.
  • شمس IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    0 0
    یک حدیثی داریم از حضرت محمدص درباره امر به معروف و نهی از منکر در آخرازمان که فرمودند: زمانی خواهد آمد که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند. سلمان فارسی در آن جا بودند و تعجب کردند.گفتند یا رسول الله آیا چنین زمانی خواهد آمد؟ فرمودند:بلی و از آن بدتر نیز خواهد شد.زمانی خواهد آمد که مردم امر به منکر و نهی از معروف می کنند. سلمان دوباره تعجب کردند.گفتند آیا چنین زمانی خواهد آمد؟ ایشان فرمودند:بلی و از آن بدتر نیز خواهد شد. سلمان گفتند:از آن بدتر دیگر چه چیزی است؟فرمودند:زمانی خواهد آمد که مردم معروف را منکر و منکر را معروف ببینند.اسلام و نیازها ی زمانجلد اولشهید مطهری ما الان با اطمینان می توانیم بگوییم که به زمان سوم هم رسیده ایم.