جدول زندگی امامان شیعه از سال 990 هجری در عثمانی

یک اثر نجومی با ارزش با نام مطالع السعاده تألیف سال 991 در سرزمین عثمانی حاوی اطلاعات با ارزش نجومی و طالع بینی همراه با نقاشی ها و جداول بسیار زیباست.

 

حالا که در برخی از یادداشت های وبلاگی قرار شده است تا برخی از نقاشی های قدیمی مربوط به حرمین شریفین را معرفی کنیم، مناسب است از نسخه ای از مطالع السعاده و ینابیع السیاده هم یاد کنیم.

این کتاب بر پایه تاریخی که در صفحه پایانی آن آمده، اثری است که در سال 991 توسط شخصی به نام سید محمد بن امیر حسن سعودی نوشته شده است. بجز عدد 990 ماده تاریخ تالیف کتاب هم «کتاب شاه دوران» است که در تصویر هم پیداست.

کتاب مطالع، اثری در نجوم و طالع بینی است و در سرزمین عثمانی تألیف و گویا به فاطمه سلطان یکی از شاهدخت های سلطان عثمانی وقت (سلطان مراد) هدیه شده است.

اثر یاد شده حاوی دهها جدول و نقاشی های با ارزش است و نسخه ای که ما استفاده کردیم از سایت گالیکا در فرانسه است.

انتخابی ما از جداول و نقاشی آن، به جز صفحه عنوان و صفحه آخر که تاریخ تالیف را نشان می دهد، جدولی است که تاریخ حیات امامان دوازده گانه شیعه را نشان می دهد.

در این جدول که مشابه آن تا این اواخر هم تهیه و چاپ می شد و شاید اکنون هم، نام امام، نقش انگشتری، محل تولد، نام پدر و مادر، رحلت، زمان، سبب وفات و محل دفن و مسائلی از این قبیل را نشان می دهد.

بارها و بارها اشاره کرده ایم که دوازده امام (ع) از قرن ششم به صورت رسمی در باور مذهبی بسیاری از اهل سنت وجود داشت و بارها در باره آنها کتابهایی نوشته شد.

سرزمین عثمانی مانند ماوراءالنهر یکی از مراکز اصلی این باور است، باوری که نشان می دهد روزگاری این امکان بوده است که کسی سنی باشد و دوازده امام را به عنوان امام و در حدی که که در این جدول ملاحظه می کنید، قبول داشته باشد.

دو نقاشی هم از این اثر انتخاب شده یکی روضه مطهره رسول (ص) است و دیگری جدولی که نقاشی کعبه را در میانه آن نشان می دهد. در این نسخه نقاشی های زیبای دیگری هم هست که یکی هم مربوط به جامع اموی است و البته نمادین است نه واقعی.

رسول جعفریان

رسول جعفریان


رسول جعفریان


رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    8 0
    خیلی خوب بود ولی چیزی که به نظرم اومد اینه که کاش الانم همه مسلمانان همدیگر رو قبول داشتن و به اعتقادات هم احترام میگذاشتند اونوقت ما دنیایی امن تر و شادی بیشتری داشتیم.