آغاز چهارمین نشست گفتگوهای ایران و 5+1 در سطح معاونین/ شمارش معکوس برای تدوین متن مشترک

چهارمین نشست گفتگوهای جمهوری اسلامی و 5+1 در سطح معاونین دقایقی پیش آغاز شد.

ساعت 8:30 صبح امروز به وقت وین گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 در سطح معاونین آغاز شد. بر این اساس تا ساعت 12 امروز به وقت وین 5 نشست میان معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 5+1 برگزار شده است.

با جمع بندی نهایی در مذاکرات وین 3، هفت کشور برای ورود به مرحله تدوین متن مشترک آماده خواهند شد.

مذاکرات بین ایران و 1+5 از ساعت 9 و نیم صبح روز سه‌شنبه تا ساعت 6 عصر انجام شد و با برخی ملاقات‌های دو جانبه تا ساعت 8 به وقت محلی ادامه داشت.

هدف از این مذاکرات بررسی آخرین موضوعات در دستور کار بود. روز گذشته هیات ایرانی و کشورهای عضو 5+1بحث‌های کلان برای رسیدن به درک نزدیک از هم و کم کردن فاصله‌ها و آماده شدن برای ورود به جزییات از مذاکرات آینده را در دستور کار داشتند.

امروز -چهارشنبه - نیز مباحث درباره کلیات است تا در نشست اردیبهشت ماه مذاکرات وارد جزییات شود.

عباس عراقچی شب گذشته درباره مذاکرات روز اول وین 3 گفت: در برخی موضوعات اختلافات کم‌تر شده اما در برخی موضوعات فاصله‌ها باقی است و دو طرف بر دیدگاه‌های خود هستند. بحث‌ها سازنده و خوب بود و فضا فضایی دوستانه بود اما بحث‌ها جدی و پیچیده است.

معاون ظریف تصریح کرد: اولین کمیسیون میان ایران و 1+5 در سطح کارشناسان که بر اجرای توافق ژنو در حدود سه ماه گذشته مرور می‌کند و کارشناسان مربوطه در وین از هر دو طرف هستند و این کمیسیون تا هر وقت که نیاز باشد ادامه می‌یابد. این کمیسیون سعی بر رفع مشکلات بر سر اجرای توافق دارد. [ایــنــجـــا]

وزیر امورخارجه کشورمان پس از ملاقات با کاترین اشتون پیش آغاز مذاکرات وین 3 یادآور شده بود که هنوز پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم و احتمالا قسمت دشوار کار هم همان جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است. دو طرف همزمان شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =