روحانی:برای توافق درباره رژیم حقوقی خزر راه درازی نداریم/تغییرمرز جغرافیایی درمنطقه قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: هیچ مانعی برای توسعه روابط بین کشور ایران و آذربایجان وجود ندارد.

به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی رئیس جمهور در کنفرانس خبری مشترک با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به مذاکرات دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: هر دو طرف بر این اعتقادیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

در این نشست همچنین الهام علی‌اف - رئیس‌جمهور آذربایجان - به تشریح نتایج مذاکرات خود با مقامات ایرانی پرداخت.

اهم اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

*برای اولین‌بار با رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس دیدار و گفت‌وگو داشتیم و در آن دیدار تصمیمات مهمی را اتخاذ کردیم. امروز نیز در مذاکرات مشترک که در جلسه عمومی و خصوصی انجام شد، همه مسائل مورد علاقه دو کشور را مرور کردیم.

* من می‌خواهم به ملت شریف ایران بگویم که دو کشور امروز در شرایطی هستند که هیچ مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه، برادر، دوست و هم‌مذهب هستند و روابط صمیمی این دو کشور به نفع دو ملت و به نفع ثبات و توسعه در منطقه خواهد بود.

* ما در زمینه مسائل اقتصادی بویژه در حوزه‌های انرژی، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همکاری‌های فنی بین دو کشور با هم هم‌نظر هستیم و علاوه بر توافقاتی که تا امروز بین دو کشور ایجاد شده، امروز رؤسای دو کشور در مذاکرات خود زمینه روابط بسیار توسعه‌یافته آینده را ترسیم کردند.

* در مذاکرات امروز صحبت شد که تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم دو کشور فراهم شود. هر دو کشور در زمینه مسائل مذهبی و اسلامی، نظر واحد داشتند که افراطی‌گری به نام اسلام یک خطر برای منطقه است و برای ثبات منطقه راهی جز اعتدال و مبارزه با افراط و تروریسم نداریم.

*( با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر) ما در این زمینه با هم گفت‌وگو کردیم و هر دو طرف بر این اعتقاد هستیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

* ما در زمینه مسائل بین‌المللی و همکاری‌هایی که باید انجام دهیم، نظرات مشترکی داریم و رئیس‌جمهور آذربایجان در این مذاکرات بر حقوق حقه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تاکید داشتند.

* ما با همه وجود برای حل مشکلات منطقه از جمله مساله قره‌باغ آماده هستیم تا در چارچوب مقررات بین‌المللی و عدالت حل و فصل شود.

*تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه از نظر ما قابل قبول نیست. ما همه باید تلاش کنیم که اینگونه اختلافات بصورت سیاسی و صلح‌آمیز به حل و فصل نهایی برسد.

2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =