مهر نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی به ایران هشدار داد که عقد قرار داد نفتی 20 میلیارد دلاری با روسیه می تواند موجب سخت تر شدن تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی شود.
به نقل از آسوشیتدپرس، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد و در خصوص مذاکرات ایران و روسیه برای عقد قرارداد نفتی، گفت: اگر مسکو و تهران در مسیر عقد این قرارداد حرکت کنند آمریکا تحریم های بیشتری را علیه تهران اعمال می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: دولت آمریکا به ایران و روسیه در مورد این قرارداد نفتی هشدار داده و اعلام نموده که این قرارداد برهم زننده توافق هسته ای نوامبر 2013 است و اگر چیین قراردادی امضا شود مطمئنا با پاسخ آمریکا و افزایش تحریم های ما مواجه خواهد شد.

به نوشته آسوشیتد پرس، کری اشاره ای به این نکته که آیا بطور اتوماتیک با امضای این قرارداد، تحریم های آمریکا نیز افزایش پیدا می کند نکرد.

این اظهارات کری پس از درخواست برخی از سناتورهای آمریکا از دولت این کشور برای اعمال محدودیت هایی جهت ممانعت از عقد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه، ایراد می شود.

پس از امضای توافق نامه هسته ای در آذرماه گذشته میان ایران و 1+5، رویترز در خبری از مذاکرات تهران و مسکو برای عقد قراردادی نفتی به ارزش 20 میلیارد دلار خبر داد. آمریکا در ابتدا اعلام کرد که این قرارداد به توافق هسته ای ضربه می زند و ممکن است در بلندمدت سبب بی میلی تهران برای رسیدن به توافق جامع هسته ای شود اما مقامات ایرانی و روس اعلام کردند که این قرارداد با تحریمهای بین المللی و همچنین توافق هسته ای منافاتی ندارد.

با وجود این گفته ها اما آمریکا همچنان به این قرارداد بدگمان است. این بدگمانی با اوج گرفتن تنش های میان مسکو و واشنگتن بر سر کی یف افزایش یافته و کاخ سفید که در تلاش است با کمک کشورهای اروپایی به نوعی پاسخ اقدامات کرملین در کریمه و اوکراین را بدهد اکنون نگاهی ویژه به گفتگوهای نفتی تهران و مسکو دارد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    16 7
    اخه به تو چه ربطی داره قلدر ادمکش
  • mehdi IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    10 6
    شما با روسیه مشکل داری چرا به ایران گیر میدی ؟
  • ابراهيم A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    20 8
    آمريكا غلط زيادي ميكنه. اتفاقا حالا كه غرب با روسيه به مشكل خورده، براي ما بهترين موقع است كه از آب گل آلود ماهي بگيريم. البته بهتره بگم حقوق ضايع شده خودمون رو بگيريم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    16 7
    خداي من اين آمريكاييا چقدر بررون
  • امینس A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    9 5
    یعنی چقد بی شرف و پست هستن مگه کجای قرارداد گفتین ایران حق نداره بیشتر از فلان مقدار نفت بفروشه و اگر بفروشه تحریم میشه اگر ایران تحریم جدید بشه این امریکایی ها هستن که نقض قرارداد کردن و مذاکرات رو به شکست کشوندن.....یانکی های بی فرهنگ..
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 2
    ببینید عجب توافقی امضاء کرده ایم که در مورد موضوع هسته ای است اما آن را می خواهند به مسائل دیگر هم تسری بدهند و باز هم ما می گوییم این توافق به نفع ماست یکی نیست بپرسد به راستی امضای قرارداد ما با روسیه چه دخلی به موضوع هسته ای دارد؟؟؟ یعنی این توافق دارد استقلال سیاسی ما را هم به باد فنا می دهد
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 4
    حالم از تندروهای داخلی بهم میخوره و 100 برابرش از زورگویی های این آمریکایی ها
  • مهدی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 5
    سلام دخالت از این آشکار تر
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    الان زمان مناسب عقد قرارداد باروسیه نیست
  • یه ایرانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    تو تمام این سالها روسیه مثل زالو خون ایران رو مکیده تاریخ هم نشون میده که روسها هیچ وقت قابل اعتماد نبودن.امیدوارم حداقل این فشارهای بین المللی باعث بشه که ایران در دوستی با روسها تجدید نظر بکنه
  • رنجبر EU ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    9 4
    اگر روسیه با امریکا در سازمان ملل علیه ملت ایران دست به یکی نمی کرد خالا خودش هم دچار چنین تهدیداتی نمی گردیدچون تخریم های جهانی بود که بیشتر برای مامشکل زا شد والا تحریم های امریکا وهم پیمانانش خیلی مهم نبود ومی شد دور زد و خنثی کرد
  • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    7 6
    جناب يه ايراني روسيه نيازي به خريد نفت از ايران نداره اون ها به اندازه كافي دارن و از نظر ذخاير نفت و گاز اول هستن ، كسي ايران رو زورش نكرده اين كار رو بكنه بهتر اينو به دولت مرد هاي خودت بگي راستي اگه به آمريكا نفت ميفروخت خوب بود نه چون آمريكا خيلي قابل اعتماد هست و تا حالا هيچ كاري به ضرر ايران يا مثلا كودتا انجام نداده يا به جنگ تهديد نكرده يا كارهاي ديگه اي كه تعدادشون از شمارش خارج هست در ضمن زياد نگران نباش دولت شما قصد ارتباط با روسيه رو نداره فقط مي خاد با آمريكا باشه آخه اگه با آمريكا باشه سود مي بره آمريكا هم كه اصلا اهل زور وريا نيس و اين هم تاريخ نشون ميده مگه نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علي A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    8 10
    ببينم تاريخ فقط در مورد روسيه نشون ميده در مورد آمريكا چيزي نشون نمي ده نه عزيز دل برادر؟؟؟؟؟؟