عراقچی:تشکیل کمیسیون مشترک ایران و5+1برای بررسی توافق ژنو/کیفیت توافق نهایی را فدای سرعت نخواهیم کرد

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران به تشریح اولین روز مذاکرات وین 3 پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به وین، عراقچی که پس از پایان نشست های رسمی اولین روز مذاکرات وین 3 با نماینده امریکا و دیگر همکارش مجید تخت روانچی با نماینده انگلیس ملاقات کرده بودند به تشریح جلسات امروز با گروه 5+1 و نشست های دو جانبه پرداخت. 

عراقچی گفت: بعد از مذاکرات روز چهارشنبه، کمیسیون مشترک ایران و 5+1 روز چهارشنبه و پنجشنبه تا زمانی که لازم باشد موضوعات و نحوه توافق ژنو را مورد بررسی قرار داده و مشکلات و موانع در سطح کارشناسان برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در این نشست نمایندگان دستگاههای مختلف کشورمان حضور دارند گفت: در این نشست مروری بر توافق ژنو در طول سه ماه گذشته می شود.

وی در پاسخ به خبرآنلاین درباره اظهارات امروز مایکل مان در خصوص عجله نداشتم برای رسیدن به توافق گفت: برای رسیدن به توافق ما هم عجله ای نداریم که به توافقی برسیم که نتایجی داشته باشیم که نظراتمان را محقق نکند. کیفیت مذاکرات و توافق را فدای سرعت نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که تا کنون مطرح شده بحث های کلان برای کم کردن فاصله ها و آماده شدن برای ورود به جزئیات است گفت: انشاالله از نشست آینده که در دهه آخر اردیبشهت برگزار خواهد شد وارد جزیئیات خواهیم شد. و این مذاکرات اصلی برای نوشتن توافق نهایی از دور آینده مذاکرات خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه «بحث ها در فضای خوبی برگزار می شود» افزود: طرفین بر مواضع خود اصرار دارند.
عراقچی افزود: در برخی موضوعات اختلافات کمتر شده ولی تمایل دو طرف برای راه حل وجود دارد.
وی با بیان اینکه بحث های روز سه شنبه مفید و بعضی بخش ها بحث های سازده ای بود افزود: فضای دوستانه ای بود و بحث ها جدی و از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.
وی با بای اینکه امیدوارم تا بعد از ظهر چهارشنبه همه موضوعات کلی مرور شود گفت: بعد از مذاکرات روز چهارشنبه، کمیسیون مشترک ایران و 5+1 عصر چهارشنبه و پس فردا تا زمانی که لازم باشد موضوعات و نحوه توافق ژنو را مورد بررسی قرار داده و مشکلات و موانع در سطح کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در این نشست نمایندگان دستگاههای مختلف کشورمان حضور دارند گفت: در این نشست مروری بر توافق ژنو در طول سه ماه گذشته می شود.
عراقچی درباره مذاکرات دوجانبه با امریکا و انگلیس گفت: ملاقات هایی در حاشه جلسه اصلی داشتیم و هرجا احساس کنیم با هیاتی مذاکره شود این کار انجام می شود.
وی افزود: با هیات امریکایی معمولا صحبت های جدی تر و بیشتر است چون خیلی از تحریم ها تحریم های یک جانبه امریکا است و برای رفع تحریم ها بحث هایمان با امریکایی ها بیشتر است. ضمن اینکه با کشورهای دیگر امکان ملاقات داریم ولی هیات امریکایی را فقط در حاشیه 5+1 می توانیم ملاقات کنیم و به همین دلیل مذاکراتمان با آنها طولانی تر و جدی تر است.معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح شده این دوره نیز نحوه برداشده شدن تحریم ها بوده است گفت: اگر رسانه های غربی مباحث مرتبط با خودشان را مطرح می کنند حق دارند و جا دارد رسانه های ما هم موضوعات مورد نظر منافع ملی کشورمان را مطرح کنند.
وی با تاکید بر اینکه با شش کشور موسوم به 5+1 در حال مذاکره هستیم و یکی از اهداف مذاکره رفع تمام نگرانی های مربوط به موضوع هسته ای است تاکید کرد: هیچ موضوعی غیر از مذاکرات هسته ای ایران در دستور کار مذاکرات نیست.

وی با یادآوری اینکه ابعاد غنی سازی ایران یکی از ابعاد مذاکره است تصریح کرد: برنامه غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و موضع ما بوده و چیز جدیدی نیست. غنی سازی جمهوری اسلامی ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد و ابعاد و اندازه های آن در طول مذاکره مورد بحث بوده است.
عراقچی در پاسخ به سئوالی با بیان اینکه در مورد موشک های بالستیک موضوعی در دستور کار مذاکرات نیست گفت: سیستم های دفاعی کشور را مورد بحث قرار نخواهیم داد و از نظر ما موضوع مذاکراتی نیست.

 

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =