مهر نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه در هفته اول اردیبهشت ماه خبر داد.

مرضیه افخم در نشست خبری خود که صبح امروز در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: این روز نشانگر این است که فشارهای سیاسی و تحریم‌های اقتصادی هیچ کدام نتوانسته است مانع اراده و عزم ملت ایران برای دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای، قدرت ملی و حفظ استقلال شود.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در مقدمه جلسه هفتگی خود همچنین درخصوص انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان اظهار داشت: برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان را که برای نخستین بار توسط مردم افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی و بـا مشارکت خوب و حضور درصد بـالای واجدین شرایـط رأی‌دهی برگزار شد، به مردم و دولت افغانستان تبریک می‌گوییم.

وی افزود: این انتخابات نشانه اراده مردم افغانستان در تعیین سرنوشت خود بوده و گام ارزشمندی برای کشور افغانستان است، جمهوری اسلامی ایران این تحول مثبت در کشور همسایه را موجب افتخار ملت مسلمان افغانستان می‌داند و امیدوار است بر این اساس انسجام و وحدت ملی افغانستان هر چه بیشتر تقویت گردد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری با بیان اینکه یک گروه مشورتی تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ را همراهی می‌کنند، گفت: استفاده از ظرفیت حوزه‌های مختلف برای انجام چنین کاری آن هم در این سطح حساس مهم است و این امری معقول و پذیرفته شده است.

وی در پاسخ به سئوالی با بیان اینکه برای پیگیری مرزبان پنجم همچنان پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم، گفت: دائما مذاکرات دیپلماتیک و تماس‌ها با طرف پاکستانی برای مشخص شدن وضعیت مرزبان پنجم ادامه دارد و مقامات پاکستانی نیز گفته‌اند این کار را دنبال می‌کنیم و در چند روز آینده معاون وزیر امور خارجه پاکستان نیز به ایران می‌آید.

افخم همچنین در مورد روابط ایران و اسلام آباد و در پاسخ به این سئوال که آیا روابط تهران و اسلام آباد تحت تاثیر این گروگان‌گیری قرار می‌گیرد، گفت: روابط تهران و اسلام آباد روابط مبتنی بر ارتباطات دو کشور مسلمان است و ایران و پاکستان مشترکات بسیار زیادی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: همکاری‌ها و ارتباطات ایران و پاکستان در سطوح دیپلماتیک بسیار بالا ادامه دارد و مناسبات تهران و اسلام آباد در مسیر رو به جلو و رو به پیشرفت است اما در عین حال موضوعاتی از این دست را می‌توانیم با مذاکرات حل و فصل کنیم.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی با اشاره به طرح مطرح شده توسط نمایندگان مجلس در اعتراض به بیانیه پارلمان اروپا مبنی بر قطع مذاکرات هسته‌ای و مسئله انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی، گفت: مسئله انگشت‌نگاری مصوبه‌ای است که سه سال پیش دولت آن را برای اجرا ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در همان زمان برای انگشت‌نگاری از اتباع خارجی اعلام آمادگی کرده بود، ادامه داد: امروز هم مجددا اعلام می‌کنیم که این آمادگی و عزم در وزارت خارجه وجود دارد، چه در داخل کشور و چه در سفارتخانه‌های ما از کشورهایی که از هموطنان ایرانی ما انگشت‌نگاری می‌کنند، این کار انجام شود.

افخم در عین حال خاطرنشان کرد: باید تمهیدات اولیه در این باره اتخاذ شود از جمله همان طور که وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده است اتخاذ بودجه برای خرید تجهیزات لازم برای این کار امری ضروری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد طرح‌های دیگر مجلس گفت: باید بر روی طرح‌های دیگر مطرح شده در مجلس و کمیسیون‌های مختلف بررسی‌های لازم صورت بگیرد، متناسب با اینکه آخرین پیش نویس در مجلس اگر تصویب شود ما نیز پاسخ می‌دهیم.

افخم با بیان اینکه وزارت امور خارجه به عنوان بدنه دولت خود را ملزم به اجرای مصوبات مجلس می‌داند، خاطرنشان کرد: حتما این مصوبات مجلس در جهت تعیین منافع و حفظ عزت کشور است و این دو امر در راس طرح‌ها و برنامه‌ها قرار دارد و ما هم به سهم خود برای مشارکت و اجرای این مصوبات آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

مرزبانان در خاک پاکستان بوده‌اند

وی در پاسخ به این سئوال که پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان حضور مرزبانان ایرانی را در خاک این کشور رد کرده بود اما با توجه به اینکه مرزبانان در خاک پاکستان بودند و از خاک پاکستان وارد ایران شدند، جواب رسمی شما به اظهارات وزارت خارجه پاکستان چیست، گفت: آنچه که بر ما مشخص است این است که مرزبانان داخل خاک پاکستان بودند و متعاقب آن ما پیگیری‌هایمان را در سطوح مختلف با مقامات پاکستانی انجام دادیم.

افخم افزود: ما این موضوع را با سفیر پاکستان در تهران مطرح کردیم و نمایندگان سیاسی ما در پاکستان نیز بحث را دنبال کردند. از نظر ما مرزبانان بعد از ربوده شدن به داخل کشور پاکستان منتقل شدند لذا خواستار اقدام دولت پاکستان شدیم هم برای شناسایی و هم برای دستگیری ربایندگان و کماکان در حال پیگیری موضوع مرزبان پنجم هستیم و امیدواریم مقامات پاکستانی نیز به اطلاعات موثقی در این زمینه دست یابند و هر چه زودتر وضعیت مرزبان پنجم نیز مشخص شود.

همچنین افخم در پاسخ به این سئوال که عملکرد دستگاه سیاست خارجی در سال ۹۲ را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: برای من به طور خاص بسیار جای خرسندی دارد که چنین ارزیابی را بخواهم انجام دهم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه سیاست خارجی کماکان بحث تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف کشور را دنبال می‌کند، افزود: دستگاه دیپلماسی ما موضوعات متعدد و مختلفی را به طور خاص در حوزه سیاست خارجی دنبال می‌کند و اولویت این برنامه‌ها مذاکرات جامع است که از سال گذشته شروع شده و در آستانه سال جدید هم یک دوره آن انجام شد و شاید در سال جدید اولین تحرکات رسمی را بتوان دور سوم مذاکرات جامع بدانیم که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم.

وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم با پیگیری‌ها برای انجام مذاکرات جامع بتوانیم شاهد دستاوردهای مثبت در جهت احقاق حقوق هسته‌ای کشورمان و تعیین منافع مردم باشیم این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

افخم ادامه داد: این موضوع در دستگاه سیاست خارجی به عنوان موضوع اصلی دنبال می‌شود در عین حال پیشبرد مناسبات خوب با همسایگان و کشورهای مختلف را مورد توجه قرار داده‌ایم و فکر می‌کنیم که مسیر خوبی شروع شده و باید در همین چارچوب روند را بر اساس احترام متقابل و مواضع برابر دنبال کنیم و این دو اصل کلیدی در تنظیم و پیشبرد مناسبات ما با کشورهای مختلف است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال ۹۳ شاهد شکل‌گیری روابط منسجم‌تر و مشخص‌تری در حوزه‌های مختلف جهان باشیم، گفت: باید بگویم مناسبات ما با همسایگان وضعیت خوبی دارد و رفت و آمدها که آغاز شده است به تدریج هم افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه علاوه بر سیاست، حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای نیز مورد توجه وزارت امور خارجه قرار دارد، گفت: ما سعی داریم در روابط خارجی بتوانیم حیطه و حوزه وسیعی را برای همکاری با کشورهای دیگر جهان تنظیم کنیم و امیدواریم در این مسیر به ویژه رسانه‌ها به سهم خود در پیشبرد و رسیدن به این اهداف بتوانند کمک خوبی برای دستگاه دیپلماسی باشند.

افخم درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه گفت: آقای ظریف هفته اول اردیبهشت سفری به روسیه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه این سفر در چارچوب گروه کاری دریای خزر است، تصریح کرد: گروه کاری روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در عشق‌آباد ترکمنستان تشکیل جلسه داد. این جلسه با حضور نمایندگان ویژه کشورهای حوزه دریای خزر برگزار شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هدف از کارگروه دریای خزر تنظیم اسناد و کنوانسیون مربوط به مباحث دریای خزر برای اجلاس سران است که قرار است در سال جاری در آستارخان روسیه برگزار شود.

افخم با بیان اینکه سفر ظریف در چارچوب مذاکرات و بررسی اسناد در دست تدوین است تا این اسناد به اجلاس سران ارائه شود، افزود: قرار است پیش از برگزاری این اجلاس یک گروه کاری در تهران نیز برگزار ‌شود در مجموع هدف محوری این سفر تدوین اسناد مربوط به دریای خزر برای اجلاس سران است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای شاهد هستیم که همچنان مشکلات و دشواری‌هایی در پرداخت درآمدهای نفتی آزاد شده ایران وجود دارد و روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرده دولت‌های غربی و آمریکا به منظور تسریع روند آزادسازی درآمدهای ایران وارد عمل شدند و به طور محرمانه به بانک‌ها توصیه کردند که در این زمینه با ایران همراهی کنند، واکنش شما به این اقدام چیست، گفت: به دنبال توافق ژنو کارگروهی برای پیگیری تعهدات توافق ژنو تشکیل شده است تاکنون سه مرحله در این ارتباط انجام شده است و پیگیری‌ها برای رفع موانع با حوزه‌های ذیربط به خصوص بانک مرکزی، با مشورت‌های حقوقی انجام شده است و کار دنبال می‌شود.

افخم تصریح کرد: اگرچه برخی موانع در روند کار پیش می‌آید اما در مجموع این کار در مسیر اجرا است؛ اینکه دست‌اندازهایی پیش بیاید، طبیعی است هرچند توقع داشتیم این کار سریعتر پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در طول دوره ۶ ماهه طرف های مذاکره کننده به تعهدات خود عمل کنند و بتوانیم نتایج را در پایان دوره به طور روشن اعلام کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای دفاع از علی رحمت اسدی تبعه ایرانی بازداشت شده در تایلند که مظنون به ربایش عباس یزدانی تاجر ایرانی در امارات است، تصریح کرد: ما هم اخبار منتشر شده در رسانه‌ها را شنیدیم و متعاقب آن مسئولان کنسولی ما در ابوظبی و دبی تماس دیپلماتیک برقرار کرده‌اند.

وی افزود: فعلا به دنبال اطلاعات رسمی‌تر و موثق‌تر هستیم و در عین حال دسترسی کنسولی با آقای اسدی را هم دنبال می‌کنیم تا ابعاد موضوع و اقدام مورد نیاز را اتخاذ کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این موضوع در حوزه امور کنسولی و ایرانیان وزارت امور خارجه در حال پیگیری است، گفت: امیدواریم در واکنش به اقدام امارات مبنی بر دستگیری تبعه ایرانی، اقدامات حقوقی روشن و مشخصی را اتخاذ کنیم.

افخم خاطرنشان کرد: در این مرحله به دنبال دسترسی کنسولی و اطلاعات رسمی هستیم و متعاقب آن نسبت به اقدام بعدی تصمیم‌گیری و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است شخص دیگری به جای آقای ابوطالبی به سازمان ملل معرفی شود، گفت: ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم و مکاتبات و مجاری اداری آن انجام شده و از نظر ما سفیر ما شایستگی دارد.

افخم با اشاره به سوابق ابوطالبی در دیگر کشورهای اروپایی افزود: ما پیگیری‌های خودمان را از کانال های دیپلماتیک ادامه می دهیم و ارزیابی و ملاک ما برای این کار موضع گیری های رسمی است و هر پاسخ رسمی در قبال موضع گیری رسمی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده است آمریکا احتمال دارد از مذاکرات سازش کناره گیری کند، تحلیل شما از این اتفاق چیست، گفت: این مذاکرات با هدف تأمین حقوق فلسطینیان پیش نرفته و یکی از موانع در راستای این هدف هم عدم توجه به حقوق فلسطینیان بوده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حق ملت فلسطین در طرح‌ها و برنامه‌ها به طور کامل لحاظ نشود این گونه طرح‌ها اثری نخواهد داشت.

افخم با بیان اینکه برخی دولتها سعی می‌کنند با ارعاب گروه‌های فلسطینی اهداف و منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کنند، گفت: باید روندهای عادلانه مبتنی بر حقوق و منافع ملت فلسطین اجرا شود و طرح‌های غیرواقعی در این زمینه متوقف گردد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از برخی اخبار در خصوص دستگیری یک ایرانی در کشور اسپانیا به دلیل برخی مبادلات بازرگانی خاص، ادامه داد: دستگیری ایرانیان به اتهام‌های واهی متأسفانه رویه‌ای غلط شده است ضمن اینکه در خصوص دستگیری این ایرانی در کشور اسپانیا سعی کردیم اطلاعات تکمیلی را در این خصوص کسب کنیم و متوجه شدیم که این خبر امری واهی بوده است و حتی خبر تکذیب آن نیز در رسانه‌ها منتشر نشد.

افخم با بیان اینکه همیشه در زمان مذاکرات شاهد این گونه اخبار برای اخلال در روند مذاکرات هستیم، گفت: ما از ابتدای مذاکرات هسته‌ای به طور روشن و صریح اعلام کردیم که این مذاکرات فقط در چارچوب مسائل هسته‌ای است و هیچ موضوعی غیر از مسئله هسته‌ای در مذاکرات نباید مطرح شود و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز این امر را دنبال کرده و به طرف مقابل نیز گوشزد کردند.

وی در ادامه با انتقاد قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران،افزود: این قطعنامه به صورت هدفمند علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی گروه‌های وابسته به دشمنان ایران و بر اساس اطلاعات غیرواقعی تهیه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر چند که این قطعنامه الزام‌آور نیست ولی اتحادیه اروپا به دنبال این است که روند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند.

افخم اظهار داشت: پارلمان اروپا از تحولات جهان کاملا عقب است و آن‌ها نمی‌خواهند بر مبنای واقعیت در جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری نمایند. این نهاد در ۴ سال گذشته قریب به ۲۴۰۰ قطعنامه داشته و ملت ایران مطمئن باشند که سفر هیأت‌های اروپایی به جمهوری اسلامی با موضوعاتی که در این قطعنامه ذکر شده است به هیچ وجه اجرا نخواهد شد.

وی با بیان اینکه از نظر ما دوران این گونه تصمیم‌گیری‌ها و نگرش‌های این‌چنینی مانند قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گذشته است، گفت: دوران فعلی بر مبنای مواضع و احترام متقابل است و در تمام دوران دولت‌های مختلف این اصل عزت‌مدار رعایت شده است و رئیس‌جمهور هم در ابتدای کارشان اعلام کردند که دنیا باید با زبان تکریم به ملت ایران صحبت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که پارلمان اروپا به تدریج مورد نقدهای درون اروپایی مواجه خواهد شد و خود اروپایی‌ها در آینده شأن این پارلمان را مشخص خواهند کرد. ماندن در یک دوران خاص و نگاه از آن زاویه دیگر مورد قبول نیست.

همچنین خبرنگاری پرسید قرار است فردا رئیس جمهور آذربایجان به ایران سفری داشته باشد در چه زمینه‌هایی قرار است با ایران مذاکرات داشته باشد با توجه به آنکه وزیر دفاع این کشور نیز همراه با ایشان به ایران می‌آید آیا در زمینه دفاعی و تجهیزات و تسهیلات هم قرار است قراردادهایی منعقد شود و رئیس جمهور نیز در صحبت‌هایشان گفته بودند خط راه آهن ایران با جلگا اتصال پیدا کند ولی رسانه‌های آذربایجان خیلی عکس‌العمل منفی نسبت به این موضوع نشان دادند، در این خصوص کار به کجا رسیده است، افخم پاسخ داد: رئیس‌جمهور آذربایجان قرار است به دعوت روحانی فردا در یک سفر رسمی به ایران بیاید، این سفر بر اساس دعوت آقای روحانی از آقای الهام علی‌اف بر اساس علایق مشترک تاریخی و فرهنگی صورت گرفته و همراه ایشان وزرای مختلفی همچون وزیر دفاع نیز حضور خواهند داشت.

وی اظهار داشت: دو کشور ایران و آذربایجان زمینه‌های مشترکی برای توسعه روابط دارند و قرار است اسنادی برای پیشبرد امور و توسعه روابط امضا شود.

افخم ادامه داد: همچنین در این دیدار در مورد بحران‌های منطقه‌ای تهران و باکو گفت‌وگوهایی خواهند شد و دو کشور در حال تنوع‌ بخشیدن به روابط خود با گام‌های مشترک هستند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    15 3
    امریکا بابت کودتای 28 مرداد از ما عذرخواهی کرد و حالا نوبت ماست که به دلیل مسئله گروگان گیری عذرخواهی کنیم. امروز می فهمیم که کار اشتباهی کرده ایم که البته به دلیل خاطره های تاریخی مان بوده. ولی نمی توانیم منکر اشتباه خود بشویم. ما قوانین بین الملل را نقض کردیم.