ایسنا نوشت:

 شمارش اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در بخش‌هایی از کابل، پایتخت پیشرو بودن دکتر عبدالله عبدالله، وزیر خارجه سابق این کشور را نشان می‌دهد اما به دلیل تداوم شمارش آرا هنوز پیش‌بینی برنده خیلی زود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو تن دیگر از پیشتازان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری افغانستان نسبت به بروز تقلب در این روند انتخاباتی شکایت کرده‌اند. این اولین انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان و انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید است که جای حامد کرزای، رئیس‌جمهور کنونی را پس از 12 سال می‌گیرد.

کامیون‌های حاوی صندوق‌های پلاستیکی آرا در مسیر بازگشت به پایتخت هستند.

آمریکا که قصد خروج سربازانش را از افغانستان در پایان سال جاری میلادی دارد، منتظر انتخاب یک رئیس‌جمهوری جدید در افغانستان است. علاوه بر این، خطر بروز اقدامات شبه‌نظامی‌گرایانه طالبان و درگیری‌های قومی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان درباره شمارش آرا گفت: ما تلاش می‌کنیم تا این روند را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم. این یک پروسه طولانی است و زمان می‌برد.

اگر هیچ یک از هشت کاندیدا موفق نشوند بیش از 50 درصد آرا را کسب کنند، دور دوم انتخابات در سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

گردشی در حوزه‌های رای‌گیری کابل نشان داده که دکتر عبدالله در صدر است.

همچنین نتایج اولیه رسمی تا 24 آوریل اعلام نخواهد شد با این حال به نظر می‌رسد که احتمالا رقابت دکتر عبدالله با اشرف غنی، مقام رسمی سابق بانک جهانی به دور دوم کشیده شود.

رقیب دیگر عبدالرشید دوستیم، رهبر سابق چریک‌های اوزبک است که در میان سکنه شمال افغانستان از محبوبیت برخوردار است. زای رسول، وزیر سابق امور خارجه نیز در مقام سوم است.

ماهیت اتمام تقلب در این انتخابات مشخص نشده و کمیسیون شکایات انتخاباتی احتمالا چند هفته برای بررسی آن زمان نیاز دارد.

یکی از مقام‌های مسئول در کمپین مبارزات انتخاباتی دکتر عبدالله گفت: متاسفانه تقلب انتخاباتی در بسیاری مناطق رخ داده است. در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری به ناظران اجازه ورود نداده‌اند و صندوق‌ها را با آرای از پیش تعیین شده پر کردند.

وی به خبرنگاران گفت: در منطقه‌ای واقع در اورازگان، پلیس کارت‌های رای‌گیری را از رای‌دهندگان گرفته و به آن‌ها گفته که مقابله با طالبان آغاز شده، به خانه‌هایتان بازگردید و ما به جای شما رای می‌دهیم.

مقام‌های افغان و جامعه بین‌الملل برگزاری این انتخابات را که شنبه برگزار شد به خاطر حضور 60 درصدی از 12 میلیون نفر واجد شرایط مورد تقدیر قرار دادند اما نگرانی‌ها از بروز دخالت شبه‌نظامیان در روند شمارش آرا و انجام حملات وجود دارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =