تسنیم نوشت:

فرماندهان نظامی ارتش ترکیه حاضر نشدند فرمان نخست وزیر این کشور را برای درگیر شدن با ارتش سوریه بپذیرند و از قبول آن سرپیچی کردند.

به گزارش  پایگاه خبری صدای روسیه؛ براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از ترکیه فرماندهان عالی رتبه ارتش این کشور حاضر به اطاعت از فرمان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای درگیر شدن نظامیان ارتش این کشور با نظامیان دولت سوریه نشدند.

دکتر حسن الحسن کارشناس مسائل نظامی و راهبردی در گفت وگویی اختصاصی با پایگاه صدای روسیه در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه در نبرد لاذقیه نقش دارد یا خیر ؟ وی گفت: اگر بخواهیم آن چه را که دولت ترکیه تاکنون در سوریه به آن دست زده را توصیف کنیم باید بگویم که ترکیه رسما در این جنگ حضور و مشارکت دارد، و دیگر نقش این نظام در سوریه منحصر به حمایت از مخالفان نیست.

وی افزود: آن چه که درباره ترکیه از همان ابتدای آغاز بحران جنگ داخلی در سوریه می توان گفت این است که این نظام به صورت مستقیم در نزاع با سوریه بوده و در قتل عام ملت سوریه نقش داشته اگر چه در آغاز امر همواره منکر هرگونه دخالت و حمایت از گروه های مسلح مخالف نظام سوریه بوده است.

حسن الحسن می افزاید: دشمنی علنی دولت ترکیه با نظام سوریه از سه روز قبل آشکار شد در گذشته نظام اردوغان همواره سعی داشت با دسیسه و حیله نقشش را در نا آرامی های سوریه منکر شود، اما اکنون بعد از اسرائیلی که هفته قبل در منطقه "القنیطره" حملاتی را بر مواضع ارتش سوریه انجام داد ترکیه هم علنا دشمنی خود را با نظام سوریه آشکار کرد.

وی می افزاید: ترکیه و اسرائیل بعد از شکست های پی در پی گروه های مسلح مخالف نظام سوریه در جبهه های داخلی سوریه و انتشار اخبار مربوط به تسلیم دسته جمعی گروه های مسلخ مخالف نظام به ارتش نظام سوریه آنکارا و تل آویو راهی جز ورود مستقیم به میدان جنگ پیش روی خود ندیدند.

این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی در ادامه سخنانش افزود: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آغاز فاش شدن رسوایی های فساد مالی در کشورش سعی داشت بحران داخلی ترکیه را از طریق انتقال بحران به خارج و درگیر شدن با جنگ ترکیه از میان بردارد از این رو سعی کرد،‌ با سوریه وارد جنگ شود.

پایگاه صدای روسیه در پرسشی دیگر از این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی سوال کرد: اگر نخست وزیر ترکیه تنها راه فرار از بحران داخلی کشورش را در انتقال بحران به خارج یافته بود، آیا او این را هم می دانست که ورود در جنگ مستقیم یا غیر مستقیم با نظام سوریه پاسخ تند نظام سوریه را به دنبال خواهد داشت ؟

حسن الحسن درپاسخ به این پرسش گفت: ابتدا لازم است در خصوص دشمنی و اقدامات اسرائیل و ترکیه علیه دمشق به این مساله تاکید کنم که من حضور و نقش آمریکا را در این اقدامات به وضوح احساس می کنم، و می دانم آمریکا از این اقدامات حمایت می کند، اما این را هم خوب می دانم که نه اروپا، نه آمریکا، نه ترکیه، نه اسرائیل و نه هیچ کسی دیگر قادر به تحمل آغاز جنگی جدید در منطقه نیستند، از این رو همگی به خوبی از عواقب آغاز جنگ در منطقه آگاه هستند.

صدای روسیه در پرسشی دیگر از این کارشناس مسائل نظامی و راهبردی خبری را که حکایت از به حرکت در آمدن ناوگان ارتش روسیه از بندر طرطوس سوریه به سمت آب های ترکیه بود را جویا شد و صحت آن را خواستار شد، که حسن الحسن در پاسخ گفت: این خبر را من هم از رسانه ها شنیدم اما رسانه های رسمی نظام سوریه این خبر را تایید نکردند.

وی افزود: فرض کنیم این خبر صحت دارد، خوب این یک اقدامی طبیعی است و برای کسانی است که به دنبال آتش افروزی در منطقه هستند این پیام را دارد که این آتشی را که در سر می پرورانید ابتدا سرتان را به آتش می کشد بعد این آتش به منطقه سرایت خواهد کرد.

وی افزود: تا همین چند وقت پیش گروهی بودند که فکر می کردند در سوریه مخالفت نرمی هم وجود دارد منظورم از مخالفت نرم مخالفان غیر مسلح است اما اکنون برای همه روشن شده است که تمام گروه های مخالف نظام در سوریه دست به سلاح برده اند و تروریست شده اند.

وی در این خصوص گفت: سه روز قبل در بین ساعات 2 بامداد تا 5 بامداد صدها تن از گروه های مسلح با حمایت توپخانه ارتش ترکیه موفق شدند وارد عمق خاک سوریه شوند، این اقدام ارتش ترکیه در تضاد با قوانین بین المللی و نقض آشکار تعهدات بین المللی و توافق نامه های امضا شده بین ترکیه و سوریه بود، پیش روی این نیروهای مسلح در قسمت های غربی، جنوبی و شرقی مرز سوریه و ترکیه صورت گرفت یعنی در مناطقی صورت گرفت که ارتش دولتی سوریه در این مناطق سلطه داشته اما به دلیل پوشش گسترده توپخانه ارتش ترکیه این گروه های مسلح موفق به عبور به داخل خاک سوریه شدند و ارتش ترکیه این واقعه را هرگز نمی تواند منکر شود.

وی در پایان تاکید کرد: براساس اطلاعات موثقی که در دست دارم متوجه شده ایم که دولت ترکیه قصد داشت رسما و مستقیما ارتش ترکیه را برای ورود به جنگی مستقیم با نظام سوریه ناگزیر سازد اما فرماندهان عالی رتبه ارتش ترکیه حاضر به قبول این خواسته دولت ترکیه نشدند و ورود کشورشان را در جنگ با سوریه به زیان ترکیه دیدند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 2
    ترکیه که همین حالا با سوریه در جنگه. این همه سلفی توی ترکیه آموزش میبینن و به سوریه میرن که تازه تعدادی شون هم تبعه خود ترکیه ان. این هم جنگه دیگه. فقط غیر مستقیمه.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 1
    اردوغان تا کجا میخواد جلو بره ؟ این دنیا صاحب نداره ؟؟!!
  • رضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 4
    اینا همش دروغه .ایشان کار شناس سیاسی طرفداره اسد.ترکیه در پاسخ به حملات از خاک سوریه اقدام به شلیک توپخانه ای کرده
  • ن NL ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 5
    این همه اتفاقات مثبت در ترکیه اما خبرآنلاین همچنان فقط اخبار منفی از ترکیه انعکاس میده. چرا از رشد بورس استانبول و ارزش پول در این چند روزه چیزی نمی گید؟ از پروژه های بزرگ؟ از محبوبیت اردوغان؟ از رای مردم؟ پاسخ مشخصه چون طبق خواسته شما نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 2
    بترس از اه درویشان در دل شبها مگو تیر هوایی هرگز بر نشان نمیاید اردوغان جهنم دو دنیا را برای خود و مردمت مخر
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تا راه قلندری نپویی نشود رخساره بخون نشویی نشود سودا چه پزی تا که چو دلسوختگان ازاد به ترک خود نگویی نشود وعده ی ما فردا بهشت زهرا به کوری چشم وهابیان بی دین و ایین
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    کاش اینان تاریخ مصرف نداشتند