رئیس جمهور قبلی اقتصاد را برای انتخابات رها کرد

روح الله بیگی ایلانلو

در سالی که گذشت، شعار سال حماسه اقتصادی و سیاسی بود. حماسه سیاسی که به دست مردم بود، با محبت آن‌ها و آمدنش پای صندوق‌های رای خلق شد. شق دیگر شعار سال قبل یعنی حماسه اقتصادی اگر نگوییم مغفول مانده، باید بگوییم که خلق هم نشده. چرا؟ به این دلیل که ما در سال ۹۲ تعویض دولت را داشتیم. دولت نهم رفت و دولت دهم آمد و طبیعتا آخر کار دولت نهم همه از کار دست شسته بودند و سست عنصر بودند اگر این هم نبودند دولت نهم متاسفانه معدل خوبی نداشت و تقریبا می‌شد گفت که معدل بسیار ضعیف و معدل نامطلوبی داشتند، به این دلیل که هم بداخلاقی‌های دولت نهم با مجلس و قوه قضاییه و با نهاد‌ها و سازمان‌ها اتفاق افتاد و بعدا متاسفانه اختلاس‌ها و کوتاهی‌هایی که صورت گرفت و ریخت و پاش‌هایی که صورت گرفت کنترل نشد. آقای رییس جمهور به جای کنترل و مدیریت اوضاع و خلق حماسه اقتصادی پرچم آقای مشایی را بلند کرد تا بالاخره به نوعی فرد دیگری را جایگزین خود کند یا مرخصی گرفتند و با آقای مشایی برای ثبت نام ریاست جمهوری آمدند که این آخرای دولت نهم بود و در واقع بدسلیقگی و اوج بی‌تدبیری رییس جمهور پیشین را نشان می‌داد و تعبیر نامیمون و نامبارکی داشت.

رییس جمهور که متعلق به خودش نیست متعلق به مردم است. به جای حماسه اقتصادی مردم را دور زدند و سیاسی بازی‌های آن‌ها موجب شد که حماسه اقتصادی مغفول بماند و خلق نشود. از طرف دیگر دولت جدید تا شکل بگیرد و نفس بگیرد به قول معروف کمی طول کشید. کابینه درحال شکل گرفتن بود، و دولت آن چنان جا نیفتاده بود. حتی در حال حاضر هم استانداران از دولت یازدهم هستند ولی فرمانداران از دولت دهم هستند. مدیران کل هنوز از دولت گذشته در این دولت باقی ماندند. از یک طرف دل به کار نمی‌دهند و از طرف دیگر نمی‌دانند که فردا هستند یا می‌روند. این باعث شده که سست شوند در انجام کار‌ها. به همین خاطر است که عرض می‌کنم که این دولت است که باید زمینه و بستر حماسه اقتصادی را فراهم کند که متاسفانه در دولت گذشته انجام نشد و در دولت جدید هم که فرصتش فراهم نشد. درباره حماسه اقتصادی باید بگویم که دولت و ملت در این زمینه لازم و ملزوم یکدیگرند اما اگر دولت قدم اول را برندارد و زمینه را فراهم نکند، ملت در حماسه اقتصادی نمی‌تواند خودنمایی کند.

اینجا کارخانه‌ای که راه اندازی می‌شود یا تعاونی که تشکیل می‌دهند نیاز به حمایت دولت دارد. از مجوز گرفته تا تای تمت آن، تسهیلات و بانک و همه موارد نیاز به همراهی و همسویی دولت دارد. درواقع دولت باید در کنار بخش خصوصی و ملت باشد. تا الان دولت هنوز به قول معروف دست به عصا حرکت می‌کند و این عصا را به دست مردم نداده است. لذا به اعتقاد من زمینه لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و  مشارکت مردم در امر اقتصاد فراهم نشده. نتیجه اینکه سال ۹۲ را ما با فراز و نشیب‌هایی که داشت پشت سر گذاشته‌ایم و تغییر دولت‌ها باعث شد که در خلق حماسه اقتصادی به آنچه باید نرسیم. ولی به اعتقاد من برای سال آینده به این دلیل که دولت تازه نفس است و تیم اقتصادی قوی دارد، می‌توانیم به تغییر شرایط اقتصادی کشور امیدوار باشیم.

محور فعالیت‌های اقتصادی سال آینده با در چشم اندازی‌های اقتصاد مقاومتی مشخص شده است. به نظر من سال آینده سالی سرشار از موفقیت در عرصه اقتصاد و سال پویایی اقتصادی است. سال ۹۳ سال شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی به تدبیر رهبر معظم انقلاب و با برنامه و تدبیر دولت تدبیر و امید خواهد بود و این امر بدون پشتیبانی، بیداری و بصیرت مردم بزرگ ایرانی اسلامی محقق نخواهد شد. اعتقاد من این است که با همراهی مردم سال آینده سرشار از موفقیت، سربلندی و سرافرازی و پیروزی‌های اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =