راهنمایی برای زائران خانه خدا و جستجوگران حقیقت

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب‌های شوق دیدار» راهنمایی برای مسافران سرزمین وحی و «در جست‌وجوی حقیقت» شرحی مستند بر مسأله امامت در اندیشه شیعه را روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب «در جست‌وجوی حقیقت» را که رویکردی روشمند به مسأله امامت در سپهر اندیشه شیعه است، به قلم مسعود فکری منتشر کرد. در اندیشه شیعه، حق امت اسلامی است که در امتداد رسالت، امام و رهبر پاک و منزه از گناه و عصیان و حتی سهو و نسیان داشته باشد تا در پرتو هدایت و رهنمودهای او، با اطمینان طی طریق کند و به رشد و کمالی که خداوند برایش ترسیم کرده است نایل گردد.

امام در امتداد رسول است، از این‌رو باید ویژگی‌های نبی اکرم، جز نبوت در او باشد تا بتواند مردم را در سایه‌سار عصمت و علم الهی خویش در مسیر راستی راهبری کند. پس از امامان معصوم نیز رهبری امت باید در دست زمامداری باشد که از دو ویژگی علم و عدالت برخوردار است، در حالی که دیگر فرقه‌های اسلامی به ضرورت وجود چنین ویژگی‌هایی در رهبر امت توجه ندارند و معتقدند که لازم نیست رهبر امت به عصمت و حتی عدالت موصوف باشد.

از آنجا که از ضرورت‌های پژوهشی در دوران کنونی، پرداختن به مسائل میان مذهبی و مقایسه‌ای است؛ دکتر مسعود فکری در این نوشتار بر آن است تفاوت دو دیدگاه یاد شده را بررسی کند و اصول بنیادین شیعه امامیه را درباره امامت به بحث بگذارد و دلایل پیروان آن را در پرتو کتاب و سنت آشکار سازد. نویسنده این مجموعه را در راستای بازخوانی روشمند برخی باورهای شیعی گردآوری کرده است.

کتاب که در دو بخش کلیات و برخی مسائل بنیادین اندیشه شیعی و سه فصل امامت، امامت در قرآن و سنت و عصمت و علم امام تدوین شده است، بیش از اینکه متضمن مسائل نوین در این عرصه باشد، دربردارنده روش‌شناسی کاربردی در حوزه مدافعه‌های میان‌مذهبی است و می‌تواند محققان و مبلغان را با رهیافت‌های این‌گونه مباحث آشنا کند.

در مقدمه این اثر آمده است: گفت‌وگوها و مناظره‌ها میان مذاهب اسلامی به ویژه اهل سنت و شیعیان در دوران طولانی، به تبیین دیدگاه‌های این دو مذهب در موضوعات گوناگون انجامیده است. صرف نظر از نتایج اثبات و نفی عقاید مذاهب، این‌گونه مباحثه‌ها دستاوردهای معرفتی فراوانی داشته است.

کتاب «در جست‌وجوی حقیقت» در ۲۳۶ صفحه و با قیمت ۶۷۰۰ تومان به همت پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

بنابراین گزارش، مدیر برنامه و محصولات فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج از تولید کتابچه ۳۲ صفحه‌ای «شوق دیدار» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب حاوی مطالب متنوعی از جمله آداب سفر حج، احکام و مناسک اجمالی حج تمتع، برنامه‌های فرهنگی زائران، برنامه‌های قبل، حین و بعد از سفر، توصیه‌های پزشکی، وظایف کارگزاران و مواردی از این قبیل است. حاجی‌ ابراهیمی ذکر احادیثی از حضرت رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله درباره ثواب و آثار حج تمتع و همچنین سخنانی از حضرت امام خمینی رحمةا‌لله‌علیه و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را از جمله بخش‌های این کتاب عنوان کرد و گفت: در بخش «برخی از آداب سفر»، به ذکر مواردی از قبیل «تعیین هدف»، «استغفار»، «اخلاص در نیت»، «تزکیه اموال»، و... و همچنین بیان توضیحاتی درباره هر کدام از این آداب پرداخته شده است.

«شمه‌ای از احکام عمره تمتع و حج تمتع» نیز حاوی توضیحاتی درباره احکام مختلف احرام، طواف، نماز طواف، سعی، تقصیر، احکام عرفات، مشعر و منا... است که گزیده‌ای از اعمال حج تمتع در آن ذکر شده است.

یکی از بخش‌های دیگر کتابچه شوق دیدار، «ایمنی در سفر» است. در این بخش هشدارهای لازم به زائران داده شده است تا عمره‌گزاران ضمن رعایت این موارد، با حساسیت‌های موجود در کشور عربستان سعودی آشنا شوند.

مدیر برنامه و محصولات فرهنگی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همچنین افزود: در بخشهای پایانی این کتابچه، توصیه‌های پزشکی، وظایف کارگزاران حج، روحانیون کاروان‌ها، مسئولان فرهنگی هتل‌ها، مدیران کاروان و مدیران دفاتر زیارتی، معرفی کتاب‌ها و منابع برای مطالعه، و لوازم سفر که هر کدام از حج‎گزاران باید آنها را همراه داشته باشند آمده است.

لازم به ذکر است، تمامی محصولات فرهنگی حج تمتع سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری از طریق دفاتر نمایندگی مناطق بعثه مقام معظم رهبری در اختیار همه مشتاقان خانه خدا قرار خواهد گرفت.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =