۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
انتخاباتی با گزینه هیچکدام

815 میلیون هندی برای انتخاب 543 کرسی پای صندوق می روند

سعید جعفری پویا: بزرگترین انتخابات پارلمانی دنیا احتمالا طولانی ترین آن نیز هست. هند بیش از یک ماه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود. رقابتی که از دوشنبه 7 آوریل آغاز و تا پنج هفته دیگر ادامه خواهد داشت. این انتخابات در ایالت های آسام و تریپورا در شمال شرقی هند آغاز می شود.

بیش از ۸۱۵ میلیون نفر (واجدان شرایط ) تا ۱۲ ماه می می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. گفتنی است تعداد واجدین شرایط نسبت به دوره پیشین افزایش چشمگیری داشته است و تعداد صد میلیون نفر بیش از آخرین انتخابات می توانند در آوریل و می 2014 پای صندوق های رای حاضر شوند.
از آنجایی‌که کمیسیون انتخابات و نیروی‌های انتظامی نمی‌توانند به صورت همزمان بر صدها هزار حوزه رای‌گیری نظارت کنند، انتخابات در هند چند هفته ادامه خواهد داشت. اما نتیجه انتخابات بر عکس افغانستان زودتر اعلام می شود و در اواسط ماه می احزاب پیروز به اطلاع عموم خواهند رسید.
مانموهان سینگ نخست وزیر ده ساله هند از انتخابات امسال کناره گیری کرده است. او و حزب کنگره در این دوره شرایط دشواری را تجربه می کنند. در حالی که طی ادوار پیشین حزب کنگره همواره اوضاع مناسبی داشته و توانسته بود قدرت را به دست بگیرد، اینبار شانس چندانی برای پیروزی ندارد. سینگ که همواره از او به عنوان فردی سالم با کارنامه قابل دفاع اقتصادی و مدیریتی یاد می شود در سالهای اخیر افزایش فساد مالی و اقتصادی در دولت وی سبب شده تا جایگاه حزب ضربات جدی را متحمل شود. حزب کنگره که گفته می شود بیشتر با سیاست های سونیا گاندی (بیوه ایتالیایی راجیو گاندی) اداره می شود قرار بود در این دوره رائول گاندی را به عنوان رهبر و پیشوای حزب معرفی کند، اما ظاهرا نظرسنجی های ناامید کننده از شرایط حزب کنگره سبب شده تا این حزب از معرفی رائول منصرف شده و کارت او را در این انتخابات نسوزاند.
جدی ترین رقیب حزب کنگره که از آن به عنوان جدی ترین جریان انتخابات هند یاد می شود، حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی است. این حزب که مخالف اصلی دولت حاکم است اقدامات فراوانی را برای پیروزی در این دور از انتخابات انجام داده است. مودی که به دلیل کشتار مسلمانان در سال 2002 مورد انتقاد شدید واقع گرفته از سال 2001 وزیر اعظم ایالت گوجارات در غرب هندوستان بوده است. این سیاستمدار هندی که در زمان مسئولیت خود در این ایالت توانست گوجارات را به یکی از مراکز مهم اقتصاد و صنایع این کشور تبدیل کند متهم است که در سال 2002 و تشدید خشونت های مذهبی نتوانسته مدیریت مناسبی از خود نشان دهد. همین سوء مدیریت سبب شده تا بیش از هزار نفر از مسلمانان آن منطقه کشته شوند.
دیگر جریان مهم در انتخابات هند حزب مردم عامی به رهبری آرویند کجریوان است. حزب مردم عامی در انتخابات ایالتی دهلی توانست ۲۸ کرسی به دست آورد و با همین کرسی ها به عنوان وزیر اعظم پایتخت معرفی شد. البته کجریوان مدت زیادی در این پست باقی نماند و به دلیل بروز اختلافات از عرصه کنار رفت.

البته احزاب کوچکتری هم در صحنه حضور دارند که در صورت عدم کسب آرای لازم توسط احزاب بزرگتر و قدرتمندتر می توانند نقش مهم و تعیین کننده ای در تشکیل دولت بازی کنند. گفتنی است پارلمان هند (لوک سابا) 543 کرسی دارد و هر جریانی که بتواند نصف به علاوه یک کرسی را کسب نماید می تواند دولت آینده هندوستان را تشکیل دهد. نکته قابل توجه دیگر در انتخابات امسال افزوده شدن گزینه هیچکدام در تعرفه های رای گیری است. این هیچکدام بدین معناست که مردم می توانند در انتخابات شرکت کنند و هیچیک از نامزدها را انتخاب نکنند. البته مشخص نیست این اقدام با چه هدفی صورت گرفته اما به هر ترتیب روندی نوین و تازه در تاریخ برگزاری انتخابات های سراسر جهان به شمار می رود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    2 0
    فکرشو بکن!!! 815 میلیون نفر!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    4 4
    نکته قابل توجه دیگر در انتخابات امسال افزوده شدن گزینه هیچکدام در تعرفه های رای گیری است. این هیچکدام بدین معناست که مردم می توانند در انتخابات شرکت کنند و هیچیک از نامزدها را انتخاب نکنند. البته مشخص نیست این اقدام با چه هدفی صورت گرفته اما به هر ترتیب روندی نوین و تازه در تاریخ برگزاری انتخابات های سراسر جهان به شمار می رود. ----------- خیلی جالبه ، فکر کن تو انتخابات امریکا هم اجازه داده بشه این گزینه وارد بشه فکر کنم با رای بالا اول بشه